Din nou un Shabat fara pericopa… Dupa ce sambata trecuta a fost prima zi de Sucot si pericopa saptamanii nu a fost citita in sinagogi, la acest sfarsit de saptamana, alte doua zile de sarbatoare fac ca pericopa sa fie din nou „amanata”: Shmini Atzeret si Simhat Tora. De fapt, toate pericopele Torei care sunt citite saptamanal au fost deja citite, ramanand numai ultima, Vezot Habraha, care este lecturata de Simhat Tora, atunci cand se incheie si se reincepe citirea Torei.

Si, cu toate ca aceasta ultima pericopa, Vezot Habraha, nu are un Shabat al ei, m-am gandit ca in cele ce urmeaza sa includ (ca si in anii precedenti) o traducere a unui comentariu pe care l-am considerat „special”. Este vorba, in acest an, de un comentariu al rabinului Avi Weiss, sub a carui indrumare invat aici, la New York. Sper ca acest comentariu sa vi se para si voua la fel de interesant pe cat mi s-a parut si mie… Va doresc tuturor un an bun, un nou ciclu de invatare a Torei si de comentarii la pericope plin de semnificatii si, asa cum se obisnuieste la incheierea lecturii unei carti a Torei, „Hazak Hazak Ve’Nithazek!” (Puternici, puternici si sa fim intariti!) Sa dea Dumnezeu sa ne revedem cu bine, saptamana viitoare, odata cu prima pericopa a Torei, Bereshit

Ultima pericopa a Torei include o fraza foarte stranie: „Dumnezeu a venit din Sinai si a rasarit din Seir pentru ei. El a stralucit din Muntele Paran si a venit sfant din zecile de mii, cu Focul Cunoasterii [esh da’at] in dreapta Lui.” (Deuteronom 33:2) Explicand acest verset, Midrash-ul concluzioneaza ca sintagma „esh da’at” este o descriere a Torei. „Esh shahor al gabei esh lavan” – Tora este scrisa cu „foc negru pe foc alb” (Midrash Tanhuma, Geneza 1). Ce inseamna de fapt acest lucru?

La nivelul cel mai simplu, „focul negru” se refera la literele Torei, care sunt scrise pe sulul de pergament. „Focul alb” este spatiul liber dintre aceste litere. Impreuna, literele si spatiul gol de pe pergament, alcatuiesc „intregul” Torei.

O alta explicatie este aceea ca „focul negru” reprezinta p’shat, intelesul simplu al textului. Rabinii afirma intotdeauna ca p’shat este important caci „textul nu poate fi inteles fara sensul sau simplu”. Cu toate acestea, „focul alb” sunt ideile care merg dincolo de p’shat, ideile pe care le aducem noi in text atunci cand il citim si cand interactionam cu el. Acesta este drash, comentariul si interpretarea, intelepciunea care izvoraste din Tora in urma studiului textului. Drash sunt mesajele pe care le citim printre randuri.

O alta explicatie este aceea ca „focul negru” sunt gandurile si ideile intelectuale, fie ele p’shat sau drash. „Focul alb”, spatiile goale, sunt ceea ce trece dincolo de intelect. Literele negre sunt limitate si fixe. Spatiul alb ne catapulteaza intr-un domeniu infinit, de-a pururi schimbator si in continua evolutie. „Focul alb” sunt povestile, cantecele, tacerea… Cateodata ma intreb ce vorbeste mai puternic, literele negre si precise sau spatiile albe, mistice, dintre ele…

Interesant este si faptul ca in Geneza 1:2, la inceputul Torei, apa este primul element prezentat in cadrul Creatiei. Esh da’at (Focul Cunoasterii) este ultimul. Iar Tora, tot ce am invatat de la Simhat Tora anul trecut si pana acum, este in mijloc… In traditia iudaica, Tora este comparata cu apa – ambele sunt esentiale pentru viata si ambele pot fi oricat de adanci. Insa apa curge catre nivelul cel mai de jos, pe cand focul se inalta. El se ridica, mai sus si mai sus, arzand in fata ochilor si urechilor noastre, ajungand in inima si suflet si amintiri… Focul se inalta catre cer, stabilind legatura dintre finitul fiintei umane si infinitul lui Dumnezeu. Aceasta este puterea pe care o are Esh Da’at, Focul Cunoasterii – Tora.

Shabat Shalom si Hag Sameah!

Share This
Sari la conținut