INTREBARE:
Daca ne-evreilor le este interzis sa respecte Shabatul, cei care incep procesul de schimbare a religiei (care e foarte lung) pot respecta Shabatul ori trebuie sa respecte duminica pe tot parcursul invatarii si dupa ce vor fi declarati evrei pot respecta Shabatul?

RASPUNS:
Ideea ca ne-evreilor le este interzis sa respecte Shabatul nu este una cu care toate autoritatile rabinice sa fie de acord. Ea isi are originea intr-o interpretare a versetului 8:2 din Geneza: “Cat va fi pamantul, nu vor inceta semanatul si seceratul, frigul si caldura, vara si iarna, ziua si noaptea.” Deoarece apare in contextul imediat urmator Potopului si povestii lui Noe, unele autoritati rabinice au interpretat acest verset ca pe o porunca divina pentru Noe (si implicit pentru toti urmasii acestuia). Din cuvintele “nu vor inceta semanatul si aratul”, aceste autoritati rabinice au tras concluzia ca urmasii lui Noe (ne-evreii) nu au voie sa intrerupa muncile campului, una dintre melahot sau activitati interzise de Shabat.

Conform acestei interpretari, ne-evreii sunt obligati de porunca divina sa munceasca pamantul chiar si in ziua Shabatului, lucru care a fost interzis mai tarziu evreilor printr-o alta porunca divina.

Ceea ce doresc insa sa subliniez este ca interpretarea de mai sus nu este decat o posibila interpretare. Multe autoritati rabinice aleg sa citeasca textul din Geneza ca pe o afirmatie divina, un “gand” divin, si nu ca pe o porunca (de altfel, modul in care este formulat acest verset nu pare sa faca referire la o porunca), astfel incat sursa principala a interdictiei respectarii Shabatului pentru ne-evrei dispare.

O alta importanta idee este insa si aceea ca ne-evreii nu au in mod cer o obligatie de a respecta Shabatul. Ei o pot face (in cazul interpretarii versetului din Geneza ca atare), insa nu au o mitzva (porunca divina) sa o faca. In schimb, evreii sunt obligati sa respecte Shabatul. Unii rabini recomanda persoanelor in proces de convertire sa respecte Shabatul cat mai strict, insa sa faca il incalce in mod intentionat intr-un moment oarecare pe durata acestuia (spre exemplu, aprinzand o lumina — lucru interzis altfel de Shabat de catre legea mozaica).

Din ceea ce stiu, in cazul procedurii de convertire, persoanele care doresc acest lucru sunt indemnate sa respecte Shabatul, ca o pregatire pentru viata noua pe care sunt pe cale sa o inceapa ca membri ai poporului evreu. In ceea ce ma priveste, consider ca exista multiple avantaje pentru aceasta varianta, in special o relatie mai stransa intre persoana respectiva si comunitatea iudaica.

Sincer, cred ca cea mai buna solutie pentru a obtine o sugestie clara de urmat ar fi ca persoana in cauza sa adreseze aceasta intrebare rabinului care supravegheaza procesul de convertire la iudaism…

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This