Pericopa Noah este cunoscuta tuturor ca Povestea Potopului. Dupa un “start gresit” al lui Adam si al Evei si dupa izgonirea din Gan Eden, oamenii incep sa se inmulteasca si sa populeze pamantul. Si iata ca la inceputul pericopei Noah, Tora ne spune ca “pamantul s-a umplut de rautate inaintea lui Dumnezeu” [Geneza 6:11]. Povestea Potopului este cunoscuta: dintre toti oamenii este ales Noah care construieste, la porunca divina, o arca, pe care se imbarca impreuna cu intreaga sa familie si cu cate o pereche din toate speciile de animale existente (si inca 7 perechi din animalele kosher). Potopul se porneste asupra pamantului si timp de 40 de zile si 40 de nopti ploaia nu conteneste. Mai trece inca mult timp pana cand pamantul incepe din nou sa se arate si, dupa doua incercari nereusite (trimiterea corbului si a porumbelului), Noah iese din arca impreuna cu familia sa si cu toate animalele si reia de la zero viata pe pamant.
Aceasta este povestea pe scurt… Ceea ce este insa mai putin cunoscut este ca Potopul nu a fost o simpla distrugere a lumii, ci poate mai curand o “des-facere” a acesteia. Daca la inceputul Cartii Geneza, Dumnezeu face lumea in 6 zile si se odihneste in a saptea, in pericopa Noah, Dumnezeu des-face lumea in 40 de zile… Privit adesea ca un act pur distructiv, Potopul nu este o simpla anihilare a oricarei vietuitoare, ci mai degraba un “reset” al intregii Creatii. Iar pentru a ajunge la aceasta concluzie, nu trebuie decat sa privim cu atentie versetele Torei…
In primele versete ale Torei, Dumnezeu creeaza [1] cerurile si pamantul (“bereishit bara Elokim et hashamaim veet haaretz” – Geneza 1:1). Aflam apoi despre cum arata lumea in stadiul ei primordial: [2] duhul divin care plutea deasupra apelor (“ruah Elokim merafehet al pnei hamaim” – Geneza 1:2. Dumnezeu creeaza [3] lumina (“vaiehi or” – Geneza 1:3), apoi [4] separa lumina de intuneric (“vaiavdel Elokim bein haor uvein hahosheh” – Geneza 1:4). Dumnezeu creeaza apoi o [5] despartitura intre cer si pamant, pentru ca apele de deasupra sa nu curga permanent asupra pamantului. Sunt create pe rand [6] plantele, [7] pestii, [8] pasarile, [9] taratoarele, [10] animalele si [11] omul.
Crearea omului este insa un proces in doua stadii… In primul stadiu, versetul Torei ne spune: “Si Dumnezeu a spus: [11a] Sa facem om dupa chipul si asemanarea Noastra” (“naase adam betzalmeinu kidmuteinu” – Geneza 1:26). Verbul utilizat in acest stadiu este “laasot”, a face. In cea de-a doua etapa, aflam ca “Dumnezeu [11b] a creat pe om dupa chipul Sau” (“Vaivra Elokim et haadam betzalmo” – Geneza 1:27), verbul utilizat fiind “livro”, a crea.
Potopul (in ebraica “Mabul”) se petrece exact in ordine inversa fata de Creatie. Potopul este o desfasurare de evenimente reversa (in continuare referit prin indicativul „rev”) Creatiei. La sfarsitul pericopei Bereishit, Dumnezeu Isi spune pentru Sine: “Voi distruge pe omul pe care [11b-rev] l-am creat de pe fata pamantului, de la [11-rev] om la [10-rev] animal, la [9-rev] taratoare si la [8-rev] pasari; caci Imi pare rau ca [11a-rev] i-am facut” – Geneza 6:7.
Singurele vietati care nu sunt distruse la Potop sunt [7-rev] pestii, pe care Dumnezeu ii crease ca inferiori omului: “[Voi, oamenii], fiti roditori si inmultiti-va, umpleti pamantul si dominati-l; si stapaniti asupra pestilor marii, …” (Geneza 1:28). In timpul Potopului, pestii, singurele creaturi salvate in afara de cele care se aflau pe arca, ajung astfel sa fie superiori omului, care trebuie sa piara in valuri.
Continuand linia de actiuni menite sa “des-faca” Creatia, Dumnezeu face ca apele sa acopere intreg pamantul, distugand ultima ramasita de viata terestra, [6-rev] plantele. “Apele au devenit stapane suverane peste fata pamantului si toti muntii inalti de sub ceruri au fost acoperiti”, ne spune Tora in Geneza 7:19. Dispare astfel si [5-rev] & [1-rev] delimitarea dintre ceruri si pamant. [3-rev] Lumina dispare si ea, Midrash-ul spunand ca timp de 40 de zile si 40 de nopti, noaptea nu a putut fi deosebita de zi. De altfel, la finalul Potopului, atunci cand Dumnezeu pecetluieste legamantul cu Noah, Tora ne spune ca “De acum si pentru totdeauna, in toate zilele pamantului, […] [4-rev] ziua si noaptea nu vor inceta.” (Geneza 8:22).
Singur ramas in imensitatea de ape, [2-rev] duhul divin, puterea lui Dumnezeu, asigura o Re-Creatie a lumii dupa Potop.
Iata asadar o explicatie a Potopului, o incercare de a elucida marea taina a Facerii, Des-Facerii si apoi Re-Facerii lumii.
STIATI CA…
… o porunca a Torei nu poate fi indeplinita daca in timpul indeplinirii ei se incalca o alta porunca? Spre exemplu, un evreu nu poate face acte caritabile cu bani furati, nu poate aprinde lumanarile de Shabat dupa ce Shabatul a inceput (incalcand astfel porunca de a nu aprinde foc in Shabat), si nici nu se poate ruga lui Dumnezeu folosind un Sidur furat. Conceptul iudaic se numeste “mitzva habaa be’aveira” (o mitzva care se realizeaza printr-o incalcare) si este discutat pe larg in tratatul talmudic Suka.
Shabat Shalom!
Dumnezeu sa vă binecuvânteze ! In primul rând îmi place să studiez și să caut ,să compar unele lucruri din Biblia Cornilescu și explicațiile Dvs. Am și eu o întrebare? Ce semnificație au cele 40 de zile de la potopul cu apa,40 de zile prin deșert a poporului evreu,sau cele 40 de zile a lui Moise pe munte. Va mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze!!!
Vă recomand acest articol.
frumoase explicatii, deci nu va mai fi un sfarsit al pamantului asa cum scrie apocalipsa? si cum va fi purificata lumea? caci si acum exista atata rautate si atatea uraciuni, si incalcare a poruncilor, si a legii, si tot ce a fost pe vremea lui Noe, inafara de uriasi care sa manance oameni, desi sunt alt fel de uriasi….
si ce se intampla daca un om se converteste la iudaism, dar nu reuseste sa tina toate poruncile, ma refer la a aprinde lumina in casa, sau la a incalzi o mancare, sau a ti spala farfuria dupa mancare, chestiuni logice si firesti, intr o societate moderna, intr o lume in care iarna e frig, si mancarea nu sta calda pe vatra ca nu mai avem vetre ci aragaze….sau sa platim 2 shecheli ca evreica care platea romanul sa i stinga si sa i aprinda lumina sau aragazul? oare asa poate fi pacalit Dumnezeu? 🙂 sau deplasatu la sinagoga pe jos dar daca locuiesti la 5 km de sinagoga si pe jos faci 1 ora doar sa nu folosesti masina cum e, ca in Israel e altceva ca sunt in fiecare cartier, dar la noi? trebuie sa mergem cu autobuz sau masina. Ar fi bun un articol explicatv cum putem sa respectam poruncile in lumea moderna indiferent de tara…
Ați abordat două subiecte complet diferite, motiv pentru care am separat opinia dvs. în două paragrafe.
Legat de primul paragraf: noțiunea de apocalipsă, așa cum este ea înțeleasă în creștinism și prezentată în cartea omonimă, nu are niciun suport în tradiția, cultura și religia iudaică, respectiva carte nefiind inclusă în canonul iudaic.
Legat de al doilea paragraf: subiectul respectării Șabatului este unul mult prea vast pentru a fi tratat într-un răspuns din secțiunea de opinii sau chiar și într-un articol pe site. Este un subiect care constituie tema a multe cărți și lucrări întregi, a dezbateri rabinice și tratate de lege mozaică. Există numeroase interdicții de Șabat, precum și numeroase lucruri care sunt permise. Iată – cu titlu pur informativ – un document cu cele 39 de tipuri de activități interzise de Șabat (melahot). Respectarea Șabatului și viața modernă nu sunt în contradicție și evreii care aleg să respecte poruncile divine, inclusiv aceea de a ține Șabatul, descriu experiența Șabatului ca fiind una unică și absolut înălțătoare.