Celebrand in aceasta saptamana Shabat Hanuca, imi permit sa va ofer o scurta explicatie despre sarbatoarea de Hanuca, cu speranta ca o veti gasi interesanta…

Se stie prea bine ca in prima seara de Hanuca aprindem o lumanare. Apoi, in fiecare noua seara, numarul lumanarilor creste, pana cand ajunge in seara a opta la opt lumanari. Aceasta este opinia lui Beit Hilel, asa cum transpare ea din paginile Talmudului (Tratatul Shabat 21b). Beit Shamai are insa o alta parere. Conform opiniei sale, in prima seara se aprind opt lumanari, apoi se scade acest numar, pana in ultima seara de Hanuca.

Talmudul explica motivele fiecaruia… Beit Hilel vorbeste despre maalin bekodesh, adica despre faptul ca in sfintenie directia este doar ascendenta. Aprinderea lumanarilor de Hanuca fiind un act plin de sfintenie, in fiecare noapte adaugam cate o lumina…

Beit Shamai vede Hanuca in relatie directa cu sarbatoarea de Sucot si cu ofrandele ce se aduceau atunci. Deoarece aceste sacrificii erau aduse in ordine descrescatoare numeric in zilele de Sucot, Beit Shamai e de parere ca si lumanarile de Hanuca ar trebui sa urmeze aceeasi regula. Probabil ca si modul in care s-a manifestat minunea de Hanuca este o parte din motivul ordinii de aprindere a lumanarilor gandite de Beit Shamai. In prima noapte, uleiul era suficient pentru opt nopti, in a doua noapte pentru inca sapte nopti si tot asa pana la ultima noapte…

Insa mai exista si un alt mod de a privi aceasta disputa rabinica. Hanuca este de fapt o minune duala. Pe de o parte, am fost victoriosi in fata armatelor seleucide care se pregateau sa ne distruga. Este o minune prezentata de altfel si in rugaciunea „Al Hanisim”, rostita in fiecare zi de Hanuca. Iti multumim, Doamne, „care ai dat pe cei puternici in mana celor slabi, pe cei multi in mana celor putini”

Dar mai exista si miracolul lumanarilor. O cantitate de ulei suficienta in mod normal pentru o zi a durat opt zile. Acest lucru este amintit in „Hanerot Halalu”, fragmentul pe care il recitam imediat dupa aprinderea lumanarelelor.

Este oare posibil ca Beit Shamai si Beit Hilel sa ne vorbeasca tocmai despre aceasta dualitate. Pentru Beit Shamai, victoria militara a fost cea importanta. De aceea lumanarile sunt aprinse in ordine descendenta, caci asa arata victoriile militare: mai intai, cand victoria este „proaspata”, ea pare o mare realizare, insa daca nu este insotita de mai mult, de un sens si un scop, ea se diminueaza si se stinge.

Beit Hilel are parerea opusa: minunea de Hanuca este una spirituala. Modul in care spiritualitatea incepe este aproape indetectabil, minor si firav. Insa spiritualitatea se extinde in timp, creste mai mult si mai mult. Si de aceea Beit Hilel ne vorbeste despre cresterea in sfintenie, despre maalin bekodesh.

Este un mesaj pentru noi toti, chiar si cei care traim astazi, la atatea sute si sute de ani dupa evenimentele de Hanuca. A da sens si scop vietii noastre este ceea ce ne dorim cu totii. Fie asadar sa gasim calea cea buna si sa urcam mai mult si mai mult catre sfintenie, moralitate si o lume mai buna.

Spor la… spiritualitate va doresc tuturor!

Shabat Shalom si Hanuca Sameah!

Share This
Sari la conținut