M-ar interesa punctul de vedere iudaic asupra varstei omului care a suferit de-a lungul timpului. De la nemurire la aproximativ 700-1000 ani (perioada genealogiei din Geneza cap. 5), apoi aproximativ 120 dupa potop, pentru ca in zilele noastre media sa zicem ca ar fi de 70 ani.
Conform traditiei iudaice, Adam si Eva, primii oameni, erau nemuritori inainte de a nesocoti porunca divina. Abia dupa alungarea din Gradina Edenului, oamenii au devenit muritori, conform promisiunii divine ca „in ziua in care vei manca din pom, vei muri” (interpretata ca insemnand „in ziua in care vei manca vei incepe sa mori„). Dupa cum stiti, practic toate personajele biblice de dinainte de Potop au avut vieti deosebit de lungi, culminand cu varsta de 969 de ani a lui Metushelah (Matusalem).
Versetul 6:3 din Geneza il prezinta pe Dumnezeu regretand faptul ca oamenii au o viata atat de lunga: „Spiritul Meu nu va ramane de-a pururea in om, pentru ca el nu este decat carne. Zilele lui vor fi o suta douazeci de ani.” Evident, mai ales in contextul in care este formulata (inceputul cap. 6 din Geneza), aceasta afirmatie divina puncteaza motivele principale pentru care varsta oamenilor se micsoreaza: pacatele omenirii, natura violenta a oamenilor, decaderea spirituala. Aceasta este practic explicatia traditionala iudaica. Evident, multe alte explicatii, din multiple alte perspective, au fost formulate.
Ceea ce as mai dori sa subliniez este ca, din cate cunosc, iudaismul nu considera ca diminuarea varstei oamenilor a continuat si dupa Potop. Asa dupa cum ati formulat si dvs. intrebarea (si cum este de altfel corect), vasta medie astazi este de, sa zicem, 70 de ani. Prin contrast, varsta de 120 de ani este varsta maxima pe care oamenii erau destinati sa traiasca in urma decretului divin de dupa Potop. Chiar si in zilele noastre exista oameni care traiesc pana la varste venerabile, uneori (rar, ce-i drept) apropiindu-se chiar de cei 120 de ani „regulamentari”…
Nimic contradictoriu, doar esential omisiv:
Despre pesti nu se zice nimic ca „material de constructie”, doar despre fiarele campului si pasarile cerului.
Poate ca aici lipseste ceva din „armonie” sau lipseste ingredientul esential din „ziua” nr.”2″. . Apa?
Data „fabricatiei” pestilor si pasarilor din Gen.1:21 parca nu corespunde cu cea din Gen.1:24, diferenta fiind cam de o … „zi”. O „zi” de Geneza.
In Gen.2:19 pasarile cerului apar ca facute din pamant, dar „fabricate” odata cu pestii.
Unde ar fi armonia?
Cat despre apa:
[Domnul Dumnezeu a facut pe om din tarana pamantului, i-a suflat in nari suflare de viata, si omul s-a facut astfel un suflet viu. (Gen.2:7)]
Fara alta sursa de apa cu exceptia pomilor din Eden?
[Domnul a zis lui Moise: „Scoala-te dis-de-dimineata si du-te inaintea lui faraon, cand are sa iasa sa se duca la apa. Sa-i spui: „Asa vorbeste Domnul: „Lasa pe poporul Meu sa plece ca sa-Mi slujeasca.(Exod.8:20)]
Oare intamplator a ales drumul faraonului (deshidratat) spre apa?
Sincer, n-am înțeles ideea pe care ați dorit-o expusă aici… Poate oferiți o explicație suplimentară?
Nu stiu nici eu care ar putea fi o explicatie rezonabila.
Potrivit textelor, pasarile par a fi create anterior animalelor, simultan cu pestii.
Animalele au aparut cu o „zi” mai tarziu, din pamant.
Ideea ar fi ca pestii par a fi supravietuit si fara ajutorul lui Noah (Noe), tocmai pentru ca nu ar fi fost creeati din „tarana pamantului” ci din apa.
Lipseste informatia dar este posibil sa fi fost creeati din „tarana apei” sau din ceva similar, dar nu din pamant (sau tarana acestuia).
Oricum, ideea de creatie din (duh si) apa se regaseste mai ales in religiile derivate ulterior din Iudaism.
–
[Tapul acela va duce asupra lui toate faradelegile lor intr-un pamant pustiit; in pustiu sa-i dea drumul. (Lev. 16:22).]
Adica in pustiu fara apa, plus un faraon fara apa (dispus la faradelegi?) …
Cu siguranta ca intelegeti ce sugerez, referitor la importanta apei.
Multumesc.
As indrazni o intrebare. Cum punem in armonie textul din Geneza 1:24.. ” Dumnezeu a zis: „Să dea pământul vieţuitoare, potrivit felurilor lor: vite,animale mici şi animale sălbatice, fiecare potrivit felurilor lor!“ Şi aşa a şi fost…… cu cel din Geneze 2: 19..”Astfel, Domnul Dumnezeu a modelat din ţărână toate animalele pamantului şi toate păsările cerului şi le-a adus la Adam, ca să vadă ce nume le va da…. Multumesc !
Nu îmi este foarte clar ce ar fi de pus în armonie… Ce vi se pare contradictoriu în versetele pe care le-ați indicat?
Dl. sau D-na Sivan
Capitolul 2 al Genezei este o explicare mai pe larg a evenimentelor petrecute in capitolului 1.
Este adevarat in cap. 2 al Genezei nu au fost detaliate toate evenimentele din cap. 1.
Pt. ca nu era necesara o reproducere a tuturor evenimentelor din cap. 1.
Textul din Geneza 1: 24 nu este explicat (detaliat) in Geneza 2:19 cum apreciati Dvs.
In Geneza 2:19 este detaliat textul din Geneza 1:25.
Problema apare si din traducerea Genezei pe care o cititi Dvs.
Cea mai serioasă ultima traducere in romana se numeste „Biblia după textul ebraic. Geneza” realizata de Colegiul Noua Europă, apărut la Editura Humanitas in 2017. Este vorba despre un volum de 353 pag. care analizează doar traducerea Genezei. Dacă am inteles bine editia a fost epuizată. Totusi s-ar putea sa se mai găsească in anticariate.
In ultima traducere din 2017 textul din Geneza 1:25 are următorul continut : ” Si Dumnezeu a facut fiarele pământului după soiul lor…” iar textul din Geneza 2:19 : „Si Domnul Dumnezeu a plasmuit din pământ toate fiarele câmpului…”.
Asa ca nu exista nici o contradicție.
Poate doar o problema de traducere in limba romana a editiei pe care o cititi Dvs.
Numele Domnului sa fie cu noi cu toti si sa ne descopere legile, poruncile si orinduirile Lui.