Unde este scris ca evreii trebuie sa poarte kipa?

In Tora, kipa sau vreun alt acoperamant pentru cap nu este mentionat deloc. Singurul lucru care ne ofera un indiciu (foarte imprecis) este continut in versetul 18:3 din Leviticul: „Sa nu faceti ce se face in tara Egiptului unde ati locuit, si sa nu faceti ce se face in tara Canaanului unde va duc Eu: sa nu va luati dupa obiceiurile lor.”

Evreii poarta kipa in principal pentru ca acest obicei a devenit in decursul istoriei unul definitoriu evreiesc. Probabil ca originea obiceiului, desi incerta, este undeva in perioada patriarhilor. In limba ebraica, kipa inseamna „dom, cupola”, iar cuvantul corespunzator in aramaica (yarmulka) se traduce prin „yarei Malka” (frica de Rege). Kipa este astfel un simbol pentru modestie si supunere fata de Dumnezeu.

In decursul istoriei, in special in Evul Mediu, kipa a devenit un simbol evreiesc traditional. Chiar si astazi, in cercuri mai putin religioase sau traditionaliste, cum ar fi de exemplu iudaismul reformat, multe autoritati rabinice continua sa ceara evreilor sa poarte kipa macar atunci cand sunt in sinagoga, cand invata Tora sau la masa.

Ca prima mentionare a unui acoperamant pentru cap purtat de evrei, se poate cita Talmudul Babilonian care povesteste despre un rabin care, mancand din greseala un fruct care apartinea altcuiva, a spus: „Am gresit pentru ca nu am avut capul acoperit, ca sa imi aminteasca de Dumnezeu care este deasupra!”

Shulhan Aruh-ul (Codexul Legilor Iudaice) transforma obiceiul purtarii kipei in obligatie. Astfel, conform halahai (legii mozaice) unui evreu ii este interzis sa mearga mai mult de 4 amot (aproximativ 2.5 m) cu capul descoperit. In loc de kipa se poate purta insa orice acoperamant (sapca, palarie, caciula, etc.)

Share This
Sari la conținut