INTREBARE:
Am citit un articol in care erau prezentate trei grupari ale iudaismului. Exista asa ceva? Sinagoga din Bucuresti (str. Sf. Vineri) in care grupare se incadreaza?

RASPUNS:
Marile grupari ale iudaismului exista intr-adevar si sunt in numar de patru, ele fiind, in linii foarte mari, asa cum le prezinta articolul pe care l-ati citit. Voi incerca in cele ce urmeaza sa reiau, foarte pe scurt aceste caracteristici ale curentelor iudaice existente in prezent, pentru a va oferi o imagine mai de ansamblu. Desigur, o descriere in detaliu a acestor curente nu este posibila in spatiul disponibil in aceste randuri…

IUDAISMUL ORTODOX

  • pastrator al traditiei iudaice stravechi si schimbat deosebit de putin ca practica religioasa si ideologie in decursul ultimilor 2000 de ani
  • credinta ca Tora (primele cinci carti ale Bibliei) si legile ei sunt divine si nu pot fi schimbate
  • credinta ca Dumnezeu a facut un legamant de nezdruncinat cu poporul evreu
  • credinta in existenta Legii Orale (prezentata in Mishna, Talmud si Agada), de asemenea de origine divina, fiind strans legata de Legea Scrisa, a Torei
  • absoluta recunoastere si angajamentul de a trai in conformitate cu halaha (legea iudaica), codificata in Shulhan Aruh (si comentariile sale ulterioare)
  • recunoasterea rolului traditiei si obiceiurilor iudaice (minhaghim) in viata de zi cu zi
  • credinta in Cele 13 Principii de Credinta formulate de Rambam (Maimonide)
  • accent pe invatatura traditionala si rolul important pe care institutiile de invatamant rabinic (yeshivot) il ocupa
  • o sub-diviziune a acestei miscari este Modern Ortodoxia, care, mentinand principiile traditional ortodoxe, militeaza pentru o viata moderna, in spiritul principiilor societatii civile de astazi

 

IUDAISMUL REFORMAT

  • aparut in Germania, in secolul 19, odata cu miscarea de emancipare a evreilor
  • autonomia individului de a interpreta Tora si legea iudaica, precum si de a stabili modul in care aceasta guverneaza viata de zi cu zi
  • aplicabilitatea metodelor moderne de analiza a textului, inclusiv a Analizei critice, in care textul Torei este interpretat ca o colectie de texte din diverse perioade istorice si avand diversi autori si scopuri
  • invatarea principiilor de credinta prin metode religioase si ne-religioase deopotriva
  • adoptarea culturii moderne si a principiilor de viata moderne
  • de multe ori, oficierea serviciilor divine in limba tarii respective, si nu in limba ebraica
  • egalitatea absoluta a sexelor – desfiintarea rolurilor diferite pentru femei si barbati in societate si ritual
  • accentul pe conceptul de tikun olam – ideea de a face o lume mai buna

 

IUDAISMUL CONSERVATOR

  • aparut aproximativ in aceeasi perioada cu iudaismul reformat, in mare ca o reactie la acesta
  • acceptarea in mare a traditiei iudaice
  • o atitudine ne-fundamentalista legata de Principiile de Credinta
  • acceptarea traditiei dar si a metodelor moderne de analiza a textului
  • in practica, membrii Miscarii Conservatoare au nivele de respectare a legii iudaice deosebit de variate, unii fiind foarte aproape de ortodocsi, altii foarte aproape de reformati

 

IUDAISMUL RECONSTRUCTIONIST

  • cu toate ca se ia in calcul consensul comunitar, indivizii au dreptul de a schimba traditia si nivelul de respectare a poruncilor Torei
  • cultura moderna este complet acceptata
  • metodele de studiu al textului sunt in general moderne, cu toate ca si metodele traditionale sunt acceptate
  • respingerea credintei ca evreii sunt poporul ales
  • respingerea (in mare parte) a conceptului de miracol (minune divina) si a credintei in Dumnezeu

Desigur, o spun din nou, ceea ce este mai sus este un “sumar deosebit de sumar” al caracteristicilor celor patru curente majore ale iudaismului… Multe divergente de opinii apar in zilele noastre intre aceste patru curente (variind de la identitatea iudaica si pana la ritual, credinta in Dumnezeu sau relatiile cu societatea civila), care isi sustin parerile in conformitate cu ideologiile pe care le promoveaza.

In ceea ce priveste Templul Coral din Bucuresti, acesta este in prezent o sinagoga ortodoxa, acest lucru neinsemnand insa ca toate persoanele care o frecventeaza subscriu intru totul la ideologia si practica ortodoxa. La ora actuala in Romania nu exista miscare conservatoare, iar miscarea reformata este reprezentata de iudaismul reformat maghiar (neolog) in anumite orase din Transilvania.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This