HASHEM, HASHEM, E.L RAHUM VE’CHANUN

Atunci cand incep de obicei sa scriu pericopa despre pericopa saptamanii, sursa de inspiratie este… pericopa saptamanii. O citesc, o studiez impreuna cu un comentator, apoi gasesc un subiect pe care sa il aprofundez si trec la scris… Insa saptamana aceasta, sursele mele de inspiratie s-au inmultit: pe langa textul pericopei „Ki Tisa”, alte doua lucruri au intrat in joc: un comentariu al rabinului Mordechai Kamenetzky (disponibil la adresa www.torah.org) si faptul ca Liviei ii place foarte mult sa croseteze!

Si iata cum toate aceste trei elemente contribuie la comentariul asupra pericopei „Ki Tisa”…

Intr-una din cele mai dificile pericope din Tora, pericopa „Ki Tisa”, evreii, proaspat cunoscatori ai Celor Zece Porunci, fac vitelul de aur si il venereaza. Ca pedeapsa pentru acest act idolatru, ne spune Tora, Dumnezeu ii vorbeste lui Moshe, care se mai afla inca pe Muntele Sinai, incercand sa obtina iertarea pentru evrei: „Am vazut poporul acesta si iata, este un popor incapatanat. Si acum, pleaca de langa Mine. Lasa ca furia Mea sa se aprinda impotriva lor si sa ii distruga, si voi face din tine un popor mare.” (Exodul 32:9-10)

Insa Moshe pledeaza pentru iertare si o obtine, impreuna cu o revelatie personala a lui Dumnezeu, in care Acesta ii expune cele 13 atribute divine: „Hashem, Hashem, E-l rachum ve’chanun, erech apaim verav hesed ve’emet, notzer hesed la’alafim, nose avon va’fesha vehata venake.” („Hashem, Hashem, Dumnezeu milos si binefacator, incet la manie si plin de bunatate si adevar, facator de bine pentru multime, iertator de pacat, greseala si razvratire, Cel care purifica….”) – Exodul 34:6-7

Ceea ce este insa absolut uimitor este faptul ca imediat dupa ce afla esenta lui Dumnezeu, Moshe Il roaga pe Dumnezeu sa ii insoteasca pe evrei in pustiu, spunand: „Daca am dobandit trecere inaintea Ta, Dumnezeul meu, fie ca Dumnezeu sa mearga impreuna cu noi, pentru ca [poporul evreu] este un popor incapatanat, si Tu vei ierta razvratirea si greseala si ne vei da mostenirea Ta.” (Exodul 34:9)

De ce Ii reaminteste Moshe lui Dumnezeu ca evreii sunt „un popor incapatanat”? Nu era tocmai acesta motivul pentru care Dumnezeu dorise sa ii distruga?!?

Maghidul din Dubno raspunde la aceasta intrebare: atunci cand Moshe a auzit atributele divine, a inteles faptul ca ceea ce ne-a dat Dumnezeu in Tora este un „produs” adaptat nevoilor noastre. Ingerii nu au nevoie de porunci precum „sa nu furi” sau „sa nu ucizi”, pentru ca in cer nu exista nici bani si nici crime. Insa oamenii au nevoie de aceste porunci, pentru ca pe pamant exista si bani si exista si inclinatia catre activitatea criminala. Atunci cand Dumnezeu a dat Tora, El a recunoscut faptul ca exista si oameni ca omoara, ca exista si „popoare incapatanate”, ca exista si furturi, si imoralitate, si a dat Tora evreilor pentru a face lumea mai buna.

„Insa ce legatura are aceasta cu faptul ca Livia croseteaza?”, va veti intreba probabil. Legatura este aceea ca, la fel ca un material crosetat, in care este foarte greu pentru oricine sa faca diferenta intre un fir si altul, pentru ca ele se intrepatrund, tot la fel si Tora este si lumea cateodata. Poporul evreu are un fir minunat, acela al contributiei sale in lume, care se impleteste cu un alt fir in care este referit ca „un popor incapatanat”. Istoria evreilor, cu firul ei extraordinar al relatiei constante cu Dumnezeu, contine si un alt fir, al tuturor nenorocirilor care l-au lovit de-a lungul anilor.

Si aceasta este modelul crosetat al lumii, in care „incapatanarea” evreilor si revelatia atributelor divine au fiecare cate un fir… Acesta este modelul crosetat in care exista cu siguranta cate un fir si pentru fiecare dintre noi…

STIATI CA…

… foarte multe din scrierile iudaice, inclusiv Tora, Mishna si multe altele, urmeaza modelul acesta crosetat, cu „fire” narative sau tematice care se intersecteaza si formeaza structuri deosebit de interesante. Pentru mai multe detalii, puteti vizita si site-ul www.chaver.com (in ebraica si engleza).

Shabat Shalom!

Share This
Sari la conținut