INTREBARE:
Ce trebuie sa faca un copil care vrea sa respecte legile Torei , dar parintii se opun? Cum poate el respecta Shabatul sau kashrut-ul, respectandu-i si pe parinti?
RASPUNS:
In Leviticul 19:3, Dumnezeu le spune evreilor: „Fiecare om: De mama ta si de tatal tau sa te temi si sa respecti Shabaturile Mele: Eu sunt Hashem, Dumnezeul vostru”.
Desigur, raspunsul la aceasta intrebare nu este unul usor… A respecta parintii este o porunca a Torei, la fel cum este si porunca de a respecta Shabatul sau cea de a respecta kashrut-ul. In plus, legatura dintre parinti si copii este una deosebit de puternica, iar a nu-ti asculta parintele este uneori din punct de vedere subiectiv (al copilului) mai mult decat o incalcare a unei porunci divine.
Insa versetul din Levitic este deosebit de clar! In tratatul talmudic Yevamot (6a), Rashi deriva din acest verset si din juxtapunerea celor doua porunci urmatoarele: Un copil este dator sa manifeste teama (si respect) fata de parintii sai, insa el trebuie de asemenea sa respecte poruncile lui Dumnezeu, pentru ca „Eu sunt Hashem”. Astfel, daca un parinte ii porunceste copilului sau sa incalce o porunca a Torei (fie ea respectarea Shabatului sau oricare alta), conform halaha (legea mozaica), acest ordin al parintelui trebuie incalcat! Desigur, chiar si in aceste situatii, refuzul de a executa porunca parintelui nu trebuie insotit de lipsa de respect fata de acesta…
In ceea ce priveste modul practic de realizare a acestui lucru, ceea ce pot sa spun (vorbind, pot zice, chiar din experienta personala) este ca foarte rar parintii interzic cu adevarat copiilor sa revina la traditie. Exista fara indoiala divergente in aceasta privinta, discutii in contradictoriu sau nedorite ridicari de ton, insa in final lucrurile se rezolva de la sine, de obicei cu solutii de compromis. Spre exemplu, copiii nu vor consuma in casa parintilor decat alimente practic negatite (de tipul salata, paine, bauturi racoritoare), sau parintii vor cumpara special produse kasher (pentru o ocazie deosebita la care sunt invitati si copiii), etc.
Per total, indiferent daca se pune problema kashrut-ului, a respectarii Shabatului sau a educarii copiilor in spiritul traditiei iudaice, cuvantul de ordine trebuie sa fie moderatie. In definitiv, iudaismul nu este o religie de tip totul sau nimic, exista si concepte precum Shalom Bait (pace in casa) si exista, aproape intotdeauna, varianta (mult mai constructiva) a dialogului. O explicatie bine documentata pe un ton calm poate face adesea foarte multe…
Opinii recente