INTREBARE:
Este adevarat ca in Shabat se fac un anumit numar de pasi? Si daca da inseamna ca a te duce la Sinagoga in zi de Shabat inseamna lucrare?
RASPUNS:
Notiunea pe care o aduceti in discutie poarta in ebraica numele de techum Shabat. In Tora, una dintre putinele interdictii mentionate explicit in legatura cu Shabatul este aceea ca „nici un om sa nu isi paraseasca locul in care salasluieste in ziua Shabatului”. (Exodul 16:29) Aceasta interdictie, aparuta in contextul culesului manei de pe camp in timpul celor 40 de ani de peregrinari ale evreilor in desert, este inteleasa de catre Tora ca facand referire la distanta maxima pana la care un evreu poate calatori in Shabat.
Din punct de vedere biblic (Deoraita), aceasta distanta este de 24000 de amot (1 ama; pl. amot = 420-445 mm aproximeaza distanta de la varful degetului mijlociu si pana la cot), corespunzatoare lungimii si latimii taberei evreilor in popasurile lor din desert (Cartea Exodului). Prin decret rabinic, aceasta distanta a fost redusa la 2000 de amot, distanta care a ramas consacrata de catre legea iudaica (halaha) ca techum Shabat. Ceea ce este deosebit de important de mentionat insa este ca techum Shabat incepe de la ultima casa a localitatii in care o persoana se afla la inceptul Shabatului. In afara localitatii, unui evreu ii este permis sa calatoreasca doar 2000 de amot, insa in interiorul localitatii, nu exista o limita de „pasi”. Chiar si in interiorul localitatii insa (unde calatoria este permisa de Shabat), exista si alte restrictii, cum ar fi spre exemplu aceea de a calatori cu masina.
Evident, conform acestor reguli, un evreu poate merge pe jos la sinagoga de Shabat, cu exceptia situatiei in care aceasta se afla intr-o alta localitate.
Opinii recente