INTREBARE:
Ar fi interesant de stiut cum se impaca Geneza 1:27 (unde D-zeu specifica clar creatia CELOR DOUA SEXE dupa chipul si asemanarea Sa, vorbim de personalitatea duhovniceasca si sufleteasca) cu raspunsul dvs. legat de posibilitatea ca femeia ar putea fi descendenta din maimuta (afirmatie care contrazice si Geneza 2:21 unde este clar stabilita originea si esenta femeii ca si materie?! Am citit aceasta teorie (care de altfel nu cotrazicea opinia dvs.) in unul din raspunsurile dvs. legate de intrebarea referitoare la originea posibilelor femei (sotii) ale descendentilor cuplului Adam-Eva.

RASPUNS:
Sugestia la care faceti referire este intr-adevar inclusa in raspunsul meu la intrebarea: “Daca Adam si Eva au fost primii oameni pe pamant si au avut doi fii, pe Abel si Cain, cum a fost posibil ca Abel sa aiba urmasi?” Aceasta intrebare isi avea originea intr-o citire atenta si foarte “stricta” a povestirilor biblice din Geneza. Conform acestora, Adam si Eva au fost creati de catre Dumnezeu si ei au avut mai intai doi fii: Cain si Abel (al treilea fiu, Shet, este mentionat abia in Geneza 4:25-26). Cain l-a ucis pe Abel, ceea ce reducea aparent numarul oamenilor de pe pamant la trei. Chiar in ipoteza ca Adam si Eva ar mai fi avut copii de sex feminin pe care Tora nu ii indica, problema era aceea ca in cazul in care Cain ar fi avut urmasi cu aceste fiice ale lui Adam si ale Evei, relatiile respective ar fi fost incestuoase. Tora mentioneaza in schimb, in Geneza 4:17 ca “Cain a cunoscut-o pe sotia lui. Ea a ramas insarcinata si a nascut pe Hanoh (Enoh)”, fara a indica in nici un fel identitatea acestei sotii si nici modul in care a aparut ea pe scena istoriei.

Ideea pe care am mentionat-o in raspunsul meu de atunci si pe care am catalogat-o ca fiind “cea mai controversata din punct de vedere religios” era aceea ca sotia lui Cain ar fi putut proveni teoretic dintr-o specie de hominizi evoluati din maimute. Aceasta sugestie nu imi apartine, eu preluand-o doar din ceea ce am auzit vehiculat ca posibile explicatii pentru faptul ca sotia lui Cain si, mai apoi, sotia lui Shet, nu au numele mentionat in Cartea Genezei. Conform acestei explicatii (repet, deosebit de controversata si care, asa cum spuneti si dvs., nu pare sa se “impace” pe deplin cu ideea religoasa a crearii omului dupa chipul si asemanarea divina), motivul pentru care sotia lui Cain nu este numita in Tora ar fi acela ca ea era de fapt inferioara, semi-umana.

Pentru a fi complet sincer din punct de vedere exegetic, voi continua sa sustin ca in nici un verset biblic ideea evolutiei din maimute nu este sugerata, insa nu exista nici un verset care sa o nege explicit, cel putin nu in cazul sotiei lui Cain. Desigur, Tora stipuleaza explicit faptul ca omul a fost creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, insa acea sintagma (din Geneza 1:27) se refera la Adam si Eva. De asemenea, Geneza 2:21 se refera explicit tot la cuplul Adam si Eva. Raspunsul meu vorbea despre sotia lui Cain, care, spre deosebire de Eva nu are nume in Cartea Genezei, iar despre ea nu se spune explicit ca a fost creata “dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu”. Evident, o posibila (si, recunosc, mult mai probabila ipoteza) pentru a explica lipsa numelui este aceea ca numai prima femeie din istorie si cateva altele, cu rol deosebit de important in desfasurarea evenimentelor biblice, sunt mentionate pe nume…

Personal, pot sa o spun (si imi pare rau ca nu am formulat-o explicit in raspunsul meu la intrebarea precedenta) ca posibila explicatie pe care am inclus-o in acel raspuns nu imi place, chiar daca, asa cum am aratat, ea poate “sta in picioare” teoretic. Imi dau seama ca insasi notiunea de “semi-umanitate” este suparatoare si in consecinta, urmare intrebarii dvs., am hotarat sa includ la finalul raspunsului meu de atunci un link catre raspunsul pe care vi-l prezint acum, care sa ofere de acum inainte vizitatorilor o imagine mai ampla asupra problemei.

Va multumesc pentru ca mi-ati oferit sansa sa fac aceasta “erata” si va invit ca si pe viitor sa adresati orice alte intrebari despre evrei sau iudaism pe site-ul DvarTora.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This