INTREBARE:
Care e rasplata data de Dumnezeu daca ne vom lupta din toate puterile sa respectam Tora, merita efortul, sau vom ramane si noi ca toti ceilalti? Merg la magazin, platesc ceva si primesc pe masura. Dumnezeu ce ofera?
RASPUNS:
Prima idee pe care o pot mentiona este aceea ca de la Dumnezeu am primit cu totii ceva absolut nepretuit inainte de a „plati”: am primit viata. In iudaism, exista trei parteneri la conceperea unui copil: cei doi parinti (care ii dau trupul) si Dumnezeu (care ii da sufletul). Motivul pentru care evreii trebuie sa respecte Tora (iar ne-evreii Cele Sapte Legi Noahice) este acela ca aceasta este porunca principala a Creatorului tuturor, a Celui care ne-a oferit darul cel mai de pret: posibilitatea de a trai in aceasta lume.
Desigur, obiectia pe care o anticipez ca posibila la o asemenea idee este acela ca „nu noi am cerut sa ne nastem” si in consecinta ca nu suntem datori cuiva. Raspunsul la aceasta obiectie ar fi acela ca obligatiile pe care le avem atunci cand primim ceva nu depind neaparat de ceea ce cerem. Cat timp beneficiem de ceea ce ni se ofera (si de viata beneficiem intr-adevar tot timpul cat traim, chiar daca uneori nu ne plac neaparat toate detaliile), drepturile si obligatiile sunt in vigoare. Acceptul acestora este, intr-un fel, „tacit” din punctul nostru de vedere: faptul ca traim si in consecinta „utilizam” darul lui Dumnezeu implica si obligatii, una din ele fiind respectarea poruncilor Sale.
Un alt lucru important este ca respectarea poruncilor Torei inseamna in iudaism o apropiere de ceea ce a vrut Dumnezeu si o relatie mai „intima” cu Acesta, ceea ce in sine constituie o „plata” pentru efort. A fi aproape de Dumnezeu si a-I respecta poruncile este, intr-o oarecare masura, propria sa rasplata.
Acestea fiind spuse, promisiunile lui Dumnezeu pentru indeplinirea poruncilor Torei sunt cuprinse in intreaga Tora si in explicatiile comentatorilor. Ele merg de la ploaie, belsug sau viata lunga si pana la fericire, sanatate sau continuarea liniei familiei in generatia urmatoare.
In orice caz, relatia nu este neaparat directa si nici nu poate fi intotdeauna inteleasa pe deplin. Exista si conceptul de „tzadik ve’ra lo”, un om drept caruia i se intampla lucruri rele, care pare sa contrazica aceste idei. Cu toate acestea, ceea ce nu putem sa pretindem niciodata este sa intelegem toate modurile in care Dumnezeu interactioneaza cu lumea noastra. Nu inseamna neaparat ca daca un om sufera, acest lucru se intampla pentru ca a pacatuit. Nu inseamna nici ca faptul ca unui om ii este bine inseamna ca este perfect drept. Uneori Dumnezeu le ofera celor drepti o „portie” de nefericire in aceasta lume pentru a se putea bucura pe deplin de fericire in Lumea Viitoare.
Ca o concluzie, subiectul este complex si nu poate fi epuizat in cele cateva randuri de mai sus. Sper doar ca am putut sa va ofer un raspuns partial si va astept si pe viitor cu intrebari despre evrei sau iudaism pe site-ul DvarTora.
Va doresc toate cele bune si spor la… spiritualitate!
Opinii recente