Cine sunt autorii Torei? Stiu ca se spune ca Tora a fost scrisa de Moise, dar care sunt dovezile care pot sustine aceasta premisa? Exista dovezi care sa confirma ca Moise a fost autorul Torei? Cercetatorul german M. Noth a demostrat in anul 1966 ca cea de-a cincea cartea a Torei, Deuteronomul, precum si Primii Profeti sau Cartile Istorice, de la Iosua la Regi, erau produsul unui singur editor preot, cunoscut cercetatorilor sub denumirea de redactorul deuteronomic, datand din perioada exilului babilonian din secolul al VI-lea i.Hr. Studiul (laic) cu privire la modalitatea in care a aparut Tora si Tanah–ul, ne aduce la cunostinta faptul ca in forma in care se afla acum a fost scris la Babilon candva intre secolele VI si II i.Hr. Pana atunci, cel putin 800 de ani lipsesc de la moartea lui Moise si exodul israelitilor din Egipt. In perioada secolelor urmatoare, povestile din Tora si Tanah s-au transmis oral din generatie in generatie, cu rectificari si interpretari variabile in cazul textelor care se transmit din gura in gura. In acest caz, Tora si Tahah-ul mai reflecta in totalitate forma sa primara ? Va multumesc pentru raspuns.

Ideea ca Tora (sau parte din aceasta) nu ar fi de origine divina este cunoscuta in literatura de specialitate sub numele de critica biblica (in engleza: Biblical Criticism). Ea este in principal o forma de analiza literara care incearca sa determine originea unui text, in particular a textului biblic.

Originea divina a Torei este insa o chestiune de CREDINTA si nu de stiinta. Conform traditiei iudaice, Tora a fost redactata de catre Dumnezeu (ca Singur Autor) si data evreilor la Muntele Sinai. Moshe (Moise) a fost cel care a consemnat Tora in scris, Dumnezeu fiind Cel care a dictat. Aceasta idee face parte integranta din credinta iudaica, fiind chiar inclusa de catre Maimonide in Cele 13 Principii ale Credintei Iudaice, care afirma ca fiecare litera a Torei a fost consemnata corect de catre Moshe dupa dictarea divina. Asa-zisele „dovezi” sau „demonstratii” stiintifice, bazate in special pe analiza textului biblic, nu pot in nici un caz contracara o traditie iudaica de cateva milenii. Ideile de „redactor deuteronomic”, „sursa elohista”, „sursa iahvista” si alte notiuni pe care critica biblica le propune nu sunt in consonanta cu credinta iudaica (si, de altfel, nici cu cea crestina).

Conform traditiei iudaice, Tora pe care evreii o au astazi este absolut aceeasi cu cea primita la Muntele Sinai, asadar (pentru a va raspunde la intrebare), ea reflecta intr-adevar in totalitate forma sa primara.

Critica biblica priveste Tora (ca si celelalte texte ale Bibliei) din perspectiva istorica si literara. In consecinta, sustinatorii acestor teorii pretind ca Biblia ar fi fost scrisa de mai multe persoane, eventual cu inspiratie divina. Analiza la care este supus textul Biblic in aceasta abordare este una pur umana: deoarece Biblia contine „erori”, aceasta teorie pretinde ca ea nu ar fi divina.

Din perspectiva iudaica, cel putin doua obiectii la aceasta teorie pot fi formulate.

Prima obiectie este legata de faptul ca Tora este, asa dupa cum ii spune si numele in ebraica, o carte menita sa instruiasca, sa educe, si nu o carte de istorie. Evenimentele mentionate in Biblie au avut loc cu adevarat, insa Tora nu prezinta toate detaliile si nu respecta neaparat ordinea cronologica, asa cum ar face o carte de istorie. Aceste „omisiuni” sau „inadvertente” nu sunt erori, ci ele tin doar de stilul in care Dumnezeu a decis sa formuleze si sa redacteze acest document. Criticile biblice sunt formulate prin prisma umana, insa documentul analizat nu este de origine umana, ci este divin! In consecinta, stilul literar nu are „erori”, el este doar altfel…

In ceea ce priveste cartile din Profeti si Scrieri, acestea nu sunt de origine divina (fiind, cel mult, de inspiratie divina) si in consecinta au, asa dupa cum am aratat, autori umani.

A doua obiectie pe care o ridica iudaismul in fata criticii biblice este legata de relativismul oricarei dovezi… „Exista dovezi care sa confirme ca Dumnezeu (apropo, nu Moise!) a fost autorul Torei?” Voi raspunde cu doua intrebari: Ce inseamna dovezi? si Exista dovezi ca nu a fost? Totul depinde in principal de ceea ce definim ca dovezi, de ceea ce acceptam ca adevarat, de ceea ce ne convinge… Personal, va pot spune ca simplul fapt ca traditia iudaica afirma ca Tora Il are ca autor pe Dumnezeu si faptul ca in Tora insasi, Dumnezeu este prezentat in Revelatia de la Sinai si, mai apoi, ca scriind Cele Doua Tablele ale Legii (Exodul 34:1), este o dovada de netagaduit asupra originii divine a Torei. Pot intelege ca altii aleg sa nu o considere o dovada, insa raspunsul meu este acelasi: credinta nu trebuie si nu poate fi dovedita!

Sa vorbesc si despre celelalte scrieri mentionate in intrebarea dvs…

Tanah (sau Tanakh) este o abreviere ebraica pentru Tora (primele cinci carti: Geneza, Exodul, Leviticul, Numeri si Deuteronomul), Neviim (Profetii) si Ketuvim (Scrierile). In timp ce Tora este de origine divina, cartile din Profeti si Scrieri au, conform traditiei iudaice, autori umani. Cele profetice au fost redactate ca urmare a revelatiilor divine percepute de catre profeti, in timp ce Scrierile prezinta evenimente istorice, alegorii sau colectii de psalmi si intelepciune iudaica.

Ceea ce a fost intr-adevar redactat in Babilon este Talmudul, o lucrare complet separata de Tora sau Tanah. Talmudul are la baza Mishna (Traditia Orala, primita de evrei alaturi de Tora la Muntele Sinai), care s-a transmis intr-adevar pe cale orala pana la consemnarea ei in scris de catre rabinul Iehuda HaNasi in jurul anului 200 e.a. Pe marginea Mishnei, rabinii au formulat Ghemara, care impreuna cu Mishna formeaza Talmudul. Redactarea Talmudului Babilonian (Talmud Bavli) s-a produs in academiile rabinice din Babilon. Un alt Talmud (Talmud Ierushalmi) a fost redactat in paralel pe teritoriul actual al Israelului. Cele doua Talmuduri au fost finalizate in jurul anului 500 e.a.

Share This
Sari la conținut