Cel mai mult din toata biblia imi place „Cantarea Cantarilor”, o port cu mine tot timpul ( in inima) si o stiu aproape pe dinafara. Mie imi sugereaza cel mai mult Unitatea lui Dumnezeu, unitatea sufletului in Dumnezeu, dar si unitatea omului cu adevarat intreg: barbat si femeie impreuna, mai exact unitatea sufletului creat dupa asemanarea lui Dumnezeu,care exista in fiecare. As vrea sa stiu cum este intrerpretat versul: „Te-am trezit sub măr; acolo te-a născut mama ta, acolo te-a născut şi te-a făcut ea.” si mai exact cum este exprimat in ebraica.
Fragmentul pe care il solicitati este din Cantarea Cantarilor 8:5 si suna in limba ebraica astfel:
מי זאת עלה מן־המדבר מתרפקת על־דודה תחת התפוח עוררתיך שׁמה חבלתך אמך שׁמה חבלה ילדתך׃
Traducerea ar fi: „Cine este aceea care vine din salbaticie, sa se rezeme de iubitul sau? Sub mar ti-am trezit [iubirea], acolo a fost mama ta in travaliu cu tine, a fost in travaliu si te-a adus pe lume.”
Simbolistica din Cantarea Cantarilor este deosebit de complicata si mi-ar fi imposibil sa o prezint integral aici. Ceea ce pot spune in legatura cu acest verset este ca el face aluzie la un episod prezentat de catre Midrash, in care dupa decretul Faraonului Egiptului de a ucide pe toti baietii nascuti in tara (Exodul 1:22), mama si tatal lui Moshe, Iohevet si Amram, s-au despartit. Ei au considerat ca nu isi pot asuma riscul de a aduce pe lume un copil care putea fi destinat mortii inca de la nastere. Midrashul spune ca, la interventia lui Miriam (sora mai mare a lui Moshe), cei doi s-au reunit si au conceput intr-adevar un copil, sub un mar.
Povestea este conectata si cu un Midrash in care ni se vorbeste despre faptul ca femeile evreice ale acelor vremuri aveau oglinzi de cupru lustruit, pe care le foloseau atunci cand se imbracau si machiau. Tot conform Midrash-ului, femeile evreice au folosit aceste oglinzi de cupru pentru a-si seduce sotii (utilizand imagini provocatoare), pentru a-i determina sa revina la domiciliu si a relua viata conjugala, intrerupta – asa cum a fost si cazul parintilor lui Moshe – ca urmare a decretului Faraonului. Traditia spune ca din aceste oglinzi, care au contribuit indirect la continuare si renasterea poporului evreu, Moshe a fost instruit sa fabrice o acoperitoare pentru Altarul Tabernacolului (Exodul 38:8).
Opinii recente