INTREBARE:
Cum se interpreteaza, potrivit halaha, fertilizarea in vitro? Daca sotul nu este donator, femeia este considerata adulterina?
RASPUNS:
Problemele legate de fertilizarea in vitro (ca de altfel si cele legate de clonare sau inseminarea artificiala) sunt unele deosebit de complicate din punctul de vedere al legii iudaice. Desi raspunsul pe care vi-l voi oferi nu este unul complet, cred ca voi putea sa prezint o idee generala asupra problemei…
Problema fertilizarii in vitro comporta in primul rand aspectul halahic al modului in care este extrasa sperma din corpul donatorului. Astfel, iudaismul considera ca exista o porunca divina care interzice provocarea unei ejaculari. Porunca provine de la episodul biblic cu Er si Onan prezentat in Geneza 38:4-9. Astfel, un cuplu nu are dreptul halahic de a preleva si pastra sperma pentru un alt motiv decat acela de a avea copii (evident, atunci cand acest lucru nu este posibil prin contact sexual normal). Modul corect si cvasi-universal acceptat de catre rabini de extragere a spermei este acela de prelevare chiar din vaginul femeii, in urma unui contact sexual normal. Exista de asemenea si posibilitatea ca, tot in urma unui contact sexual normal, sotul sa colecteze sperma intr-un recipient special (in locul ejacularii in vagin) si sa il predea personalului medical calificat.
O alta problema a fertilizarii in vitro este aceea a modului de pastrare a spermei. Conform halaha, ovulele si sperma sunt considerate ca fiind potential producatoare de viata umana si in consecinta distrugerea lor (chiar neintentionata) este problematica. Este de exemplu permis a incalca regulile Shabatului pentru a salva un recipient continand sperma sau ovule, chiar daca acestea nu au fost inca implicate in procesul de fertilizare in vitro.
Intr-adevar, problema principala a fertilizarii in vitro este aceea a provenientei spermei. Ca o regula generala, dintre toti posibilii donatori este preferat sotul femeii si aceasta deoarece problemele halahice cum ar fi adulterul, incestul, mamzerut-ul (copii proveniti din uniuni interzise) sau chiar probleme legate de paternitate si eventuale succesiuni sunt eliminate. Unele autoritati halahice, cum ar fi de exemplu rabinii Iehuda Leib Zirelson sau rabinul Waldenberg, considera inseminarea artificiala (sau in vitro) cu donator altul decat sotul femeii adulter si o numesc „un lucru abominabil”. Alte autoritati rabinice moderne, precum rabinul Moshe Feinstein (z”l) si rabinul Ben Zion Uziel considera ca nu poate exista adulter fara contact sexual, ceea ce nu exista in cazul fertilizarii in vitro.
Per total, problema nu are o solutionare universal acceptata. In general, fertilizarea in vitro este permisa de catre halaha doar ca o masura in extremis, si care poate fi pusa in aplicare numai sub stricta supraveghere rabinica, utilizand de preferinta sperma sotului. In cadrul comunitatilor evreiesti conservatoare si reformate insa, fertilizarea in vitro este acceptata si considerata a nu fi la fel de problematica…
Opinii recente