INTREBARE:
Daca rabinul este o persoana care a primit certificare religioasa, emisa de o autoritate competenta, de ce el nu este de conducatorul comunitatii din care face parte (ma refer la noi)? Am observat ca rabinul devine o marioneta,un obiect de discutii si dispute interne, purtate de diversi conducatori „administrativi” ai comunitatii. Frictiunile acestea ma supara si ma indispun, in felul acesta nu fac dovada ca sunt mai presus de alte sisteme multe dintre ele blamate. Se poate repara acest sistem de gindire? In mintea mea o comunitate evreiasca trebuie sa faca dovada ca este mai presus de interesele politice si economice ale tarii din care face parte. Cum altfel sa faca dovada ca este „poporul ales”?

RASPUNS:
Intrebarea nu este deloc simpla. Raspunsul cu atat mai putin… Ceea ce pot spune este ca desi evreii au mult lucruri in comun unul cu celalalt, ei au si multe diferente. Nu exista practic doua comunitati evreiesti identice, fiecare are structura sa, gradul sau de afiliere, principiile sale, valorile care o calauzesc… Desi in general aceste valori se regasesc in sistemul de valori iudaice, multe comunitati in zilele noastre aleg sa dea mai multa importanta anumitor valori si mai putina (uneori chiar deloc) altora.

In comunitatile evreiesti de astazi (exceptie facand poate doar comunitatile ultra-religioase sau cele ultra-laice), exista in general o latura „religioasa” si una „laica”. De cele mai multe ori (asa cum ar trebui sa fie), aceste doua laturi ale comunitatii trebuie sa coexiste si sa conlucreze in conditii optime pentru dezvoltarea comunitatii pe toate planurile. Ocazional insa, parerile sunt diferite, viziunile legate de viitorul comunitatii sunt diferite si aici apar divergente si uneori chiar conflicte. Evident, nu toata lumea trebuie sa fie de acord in orice privinta pentru ca lucrurile sa mearga bine, insa trebuie sa existe o idee generala care sa fie impartasita de lideri, pentru ca lucrurile sa poata merge bine…

Cu siguranta, rabinul nu trebuie sa fie in nici un caz obiectul disputelor interne. Rabinul este prin definitie un lider si trebuie sa imprime comunitatii directia corecta, evident, in parteneriat cu liderul sau liderii laici, care au si ei un cuvant deosebit de important de spus. In multe cazuri, rabinul indeplineste chiar rolul de „liant”, de legatura intre diversele parti ale comunitatii. Cu siguranta mentalitatea de a trata rabinul (si, de altfel, pe orice alt lider sau membru al comunitatii) ca pe o marioneta este deosebit de distructiva, ca sa nu vorbim despre etica si normalitatea acestei situatii.

In opinia mea, acest sistem de gandire poate cu siguranta fi reparat. Desigur, lucrurile nu se schimba peste noapte… Insa dialogul civilizat, purtat in mod constant, schimbul de pareri si opinii, transparenta si lucrul in echipa, organizat, si cu un scop si viziune comune in minte sunt cateva dintre uneltele pe care comunitatile le au la dispozitie pentru a face treaba buna si a nu se pierde literalmente in dispute si lupte interne. Fara doar si poate, problema este complexa, depinde de multi factori si, asa cum am spus, nu poate fi rezolvata peste noapte…

Share This
Sari la conținut