Saptamana aceasta, citind pericopa Vaieira, as dori sa va prezint o idee a rabinului cu care am studiat la New York, rabinul Avi Weiss, care realizeaza o legatura intre ideile pericopei noastre si cele exprimate in pericopa saptamanii trecute, Leh Leha.

Cele doua pericope au multa legatura una cu alta, insa exista si o exceptie semnificativa: pericopa Leh Leha accentueaza aspectul particular, in timp ce pericopa din aceasta saptamana pe cel universal.

Ambele pericope il prezinta pe Avraham ca salvator al Sodomei. Insa in Leh Leha, Avraham il salveaza pe nepotul sau Lot care locuia in Sodoma, accentul fiind pe familie (Geneza cap.14). In pericopa Vaieira, Avraham incearca sa salveze intregul oras impreuna cu toti locuitorii sai, neevrei (Geneza cap. 18-19).

Ambele pericope vorbesc despre Sara si modul in care aceasta se declara sora lui Avraham si nu sotia sa. Insa in Leh Leha, aceasta declaratie este urmata de izgonirea din Egipt (cap. 12). In Vaieira, declaratia este urmata de faptul ca Avraham intelege ca este parte din lume. El intra intr-un legamant cu Avimeleh, regele filistenilor (cap. 20-21).

Ambele pericope vorbesc despre izgonirea lui Hagar, cea de-a doua sotie a lui Avharam. Insa in Leh Leha, Avraham nu protesteaza (cap. 16). In Vaieira, el este mult mai rezervat sa permita aceasta izgonire. In final, Avraham este cel care incearca sa il protejeze si pe Ishmael, fiul lui Hagar, precursorul islamului.

Ambele pericope vorbesc despre promisiunile lui Dumnezeu fata de Avraham. Insa in Leh Leha, Dumnezeu face un legamant numai cu Avraham si ii promite pamant si urmasi (cap. 12, 15, 17). Insa in Vaieira, Tora ne prezinta episodul suprem al acestui legamant, sacrificarea lui Itzhak. Si desi Avraham este descris ca mergand impreuna cu Itzhak (cuvantul utilizat este “yahdav”) – cap. 22:6, Avraham revine acasa impreuna (“yahdav”) cu cei doi insotitori neevrei, pe care traditia ii identifica cu Ishmael si Eliezer (cap. 22:19).

In Vaieira, Avraham pare ca devine atat de universal incat isi uita radacinile nationale. Ceea ce contrabalanseaza acest comentariu este pericopa saptamanii viitoare, Haiei Sara, in care Avraham cumpara o portiune de teren din Israel pentru inmormantarea Sarei si apoi ii cauta o sotie fiului sau Itzhak, imbinand astfel tema nationale cu cea universala. (cap. 23-24)

Una dintre ideile cele mai frumoase ale traditiei noastre este aceea ca iudaismul contine ambele dimensiuni, si cea universala, si cea nationala. Modul in care ne ingrijim de propria noastra familie este in stransa legatura in iudaism de modul in care ne ingrijim de lumea intreaga.

Povestea lui Avraham si a Sarei indica faptul ca trebuie cu totii sa ne dam seama de importanta ambelor elemente, in viata noatra particulara, precum si in viata noastra ca membri ai poporului evreu.

Shabat Shalom!

Share This