INTREBARE:
Fetele evreice din Romania mai tin portul vechilor femei evreice? Cum este, de fapt, cum era portul adecvat femeilor evreice?
RASPUNS:
Portul si modul de comportament social iudaic este guvernat, pe langa multe alte legi ale Torei, de catre un concept care se numeste tzniut (modestie). Acest concept prevede ca anumite parti ale corpului, care in mod normal sunt acoperite, sa nu fie expuse in public.
Pentru barbati, aceste restrictii sunt in general mai lejere, practic orice tinuta decenta fiind acceptata, cu exceptia anumitor locuri considerate sfinte (cum ar fi Kotel Hamaaravi – Zidul Plangerii din Ierusalim) unde pantalonii sunt obligatorii.
Pentru femei, portul iudaic traditional prevede fusta lunga pana sub genunchi. Pantalonii de dama sunt subiect de apriga controversa si multe comunitati traditionale nu le accepta, deoarece le considera „beghed ish” – imbracaminte masculina. Desigur, exista si tabere care sustin ca exista diferente majore intre pantalonii de dama si cei barbatesti si in consecinta porunca Torei care interzice unei femei sa poarte haine de dama nu se aplica in acest caz. Pentru femei, legea iudaica mai prevede maneci lungi, cel putin pana la incheietura cotului si – pentru femeile casatorite – o acoperitoare pentru cap, care poate avea orice forma cu conditia sa acopere majoritatea parului de pe cap. Multe femei poarta palarii moderne sau esarfe si de asemenea multe poarta plete care continua libere de sub palarie.
In ceea ce priveste direct intrebarea dvs., fetele evreice din Romania nu mai tin in general portul femeilor evreice. Desigur, aceasta este o afirmatie generala, deoarece exista destule fete care poarta fusta si nu pantaloni (uneori mai mult din considerente estetice decat de lege iudaica), iar acoperirea parului nu este obligatorie pentru o fata sau femeie necasatorita.
Ati spus că acoperirea părului nu este obligatorie pentru fete şi femei necăsătorite. Este precizat în Torah sau în alte cărţi ale Scripturilor acest fapt?
Deasemenea v-aş întreba dacă ţinuta femeilor căsătorite şi a celor necăsătorite şi a fetelor diferă (în special acoperitul capului) atunci când sunt pe stradă sau la muncă de atunci când sunt la Sinagogă?
Vă mulţumesc
Este discutat în Talmud și în scrierile ulterioare acestuia.
Obligația de a acoperi părul (la femeile evreice căsătorite) este valabilă în orice loc public. Tradiția de a acoperi părul (uneori doar cu un acoperământ de dantelă) doar în sinagogă nu are suport în legea mozaică, deși este foarte răspândită ca obicei.