INTREBARE:
In pasajul din Geneza cap.18, vers.1-3, se face cumva referire la Sfanta Treime sau doar la Dumnezeu Tatal? Care este punctul de vedere al iudaismului referitor la Sfanta Treime? Multumesc anticipat!

RASPUNS:
Ideea de “Sfanta Treime” este complet straina iudaismului. Iudaismul nu accepta existenta unui “Dumnezeu Tata”, “fiu” sau “duh”, acestea fiind idei total opuse conceptelor iudaice. Iudaismul considera ca Dumnezeu este unic si indivizibil si ca nu este format din “parti”. Maimonide (Rambam) exprima de fapt acest lucru in Principiile Credintei Iudaice, a caror varianta prescurtata este disponibila si pe site, aici.

Versetele pe care le indicati sunt: “Dumnezeu i s-a aratat [lui Avraham] la stejarii lui Mamre si el statea in usa cortului, in timpul zadufului zilei. Si el a ridicat ochii si a vazut si iata trei oameni stateau asupra lui si a vazut si a alergat sa ii intampine din usa cortului si s-a inclinat pana la pamant. Si a spus: ‘Stapanul meu, daca am capatat trecere in ochii tai, nu trece, te rog, pe langa servitorul tau.'” (Geneza 18:1-3)

Ele fac referire la episodul biblic al intalnirii lui Avraham cu cei trei ingeri, Michael, Gavriel si Refael. Fiecare dintre acestia avea o misiune aparte: Michael urma sa anunte lui Avraham si Sarei faptul ca vor avea un copil, pe Itzhak, Gavriel trebuia sa distruga Sodoma si Gomora iar Refael urma sa ii curme suferinta lui Avraham dupa circumcizie (aceasta intalnire a avut loc in a treia zi dupa circumcizie, cand durerea era maxima) si sa il salveze pe Lot din mijlocul distrugerii.

In traditia iudaica, ingerii sunt proiectii ale vointei divine si nu au vointa proprie. Ei sunt insarcinati cu misiuni de catre Dumnezeu si isi primesc numele doar atata timp cat aceasta misiune exista. Dupa indeplinirea misiunii, ingerii se “reintorc” la Dumnezeu si identitatea lor, inclusiv numele, dispar pana la o noua misiune (a se vedea spre exemplu raspunsul la intrebarea, care vorbeste despre lupta lui Iaacov cu ingerul).

In ceea ce priveste modul in care Avraham li se adreseaza celor trei ingeri, folosind in ebraica cuvantul “adonai” (ortografiat alef-dalet-nun-iud si nu aidoma Tetragramei), explicatia este simpla: “adonai” inseamna in ebraica “Domnii mei” (adonim sheli). Cu toate ca modul de pronuntare al celui mai sfant Nume divin este acelasi, in paragraful susmentionat din Geneza Avraham nu face altceva decat sa vorbeasca celui mai important dintre ingeri, Michael si sa foloseasca in adresare o formula politicoasa: “stapanul meu” — “adoni” (aceasta este explicatia pe care o indica si Rashi). Alti comentatori (spre exemplu Ramban – Nachmanide) explica faptul ca de fapt Avraham a folosit Numele lui Dumnezeu (“A-donai”) pentru ca a recunoscut ca ingerii sunt trimisii Acestuia.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This