INTREBARE:
Intr-unul din raspunsurile dumneavoastra pe site, amintiti de vasul „kior”. Cunoasteti cand ori de ce au renuntat evreii sa se spele si pe maini si pe picioare inainte de a intra la rugaciune? Multumesc pentru tot efortul ce-l depuneti sa ne luminati si pe noi, ramasite ale Poporului Cartii!
RASPUNS:
Ritualul spalarii mainilor si picioarelor inainte de a indeplini ritualul din Templu a incetat odata cu Distrugerea Templului. Cu toate acestea, spalarea rituala a mainilor a continuat si continua chiar si in zilele noastre.
La trezirea de dimineata, la parasirea unui cimitir sau inainte de a manca paine sunt trei dintre ocaziile in care, chiar si in zilele noastre, evreii trebuie sa isi spele mainile. Spalarea mainilor dupa trezirea de dimineata a fost explicata diferit de comentatori, insa cel putin una din aceste explicatii este strans legata de ritualul Templului. In lucrarea de raspunsuri halahice a lui Rashba (She’elot U’Teshuvot Ha’Rashba, vol.1, cap. 191), explicatia indicata pentru spalarea mainilor dimineata este aceea ca ea este un mod de a ne aminti de ritualul pe care il practicau kohenii inainte de a-si indeplini ritualul zilnic in Templul din Ierusalim.
O idee pe care am auzit-o in urma cu ani (insa, din pacate, nu stiu sa o atribui corespunzator) este si aceea ca toti suntem astazi obligati sa ne spalam mainile (dupa trezirea de dimineata si inainte de a ne aseza la masa) pentru a pastra traditia kohenilor si pentru ca acestia sa nu se simta „rusinati” sau „straini” de acest ritual, cum ar fi daca numai ei l-ar indeplini in zilele noastre, atunci cand Templul nu mai exista.
Ca o paranteza, spalarea mainilor inainte de masa are si ea legatura cu Templul. Intr-o oarecare masura, masa este o replica a altarului (acesta este, de altfel unul dintre motivele, nu singurul, pentru care mancam painea cu sare – deoarece sacrificiile de pe altar erau oferite numai cu sare). In consecinta, inainte de a ne aseza la masa, ne spalam mainile, la fel ca si in cazul in care am fi pregatit un sacrificiu pe Altarul Templului.
Un alt motiv pentru spalarea mainilor dimineata este si prezumptia ca mainile sunt murdare si ca trebuie spalate inainte de rugaciune (Rambam, Hilhot Tefila 4:1, bazat pe tratatul talmudic Brahot). Multi obisnuiesc sa isi spele mainile si inainte de celelate rugaciuni zilnice, Minha si Maariv. De altfel, acest lucru ar trebui facut de toti, poate exceptand situatia in care stim cu siguranta ca avem mainile curate si ca nu am atins nimic problematic (cum ar fi ceva murdar sau chiar parti intime ale corpului) de la ultima spalare.
In fine, un al treilea motiv pentru spalarea mainilor dimineata, de data aceasta nelegat de ritualul Templului, este acela mentionat in Kabala, si anume ca sufletul omului se desparte de trup in timpul noptii si „calatoreste” catre Dumnezeu pentru a se „reincarca” cu energie divina. In acest timp in care sufletul „lipseste”, trupul este ocupat de catre ruah ha’tuma, spirite impure. Purificarea se face numai prin turnarea de apa dintr-un vas cu gura rotunda, de trei ori peste fiecare mana. (Talmud Shabat 109a si Zohar Parsha Vaieshev 184b).
Este posibil ca si motivul pentru care evreii isi spala mainile la iesirea din cimitir (asadar dupa contactul cu impuritatea rituala generata de trupuri moarte) sa fie legata de koheni, care nu au voie deloc sa intre in contact cu un mort.
Iata asadar mai multe ipostaze contemporane in care spalarea mainilor este obligatorie sau dictata de obiceiurile iudaice. Cu siguranta, exista si legaturi suplimentare intre zilele noastre si ritualul pe care kohenii il indeplineau in Templu…
Jordan Lee Wagner scria despre spalarea mainilor:
„Ca orice mitzvah, spalarea mainilor poate fi experimentat ca oportunitate de a se raporta la Dumnezeu, prin îndeplinirea unei porunci divine. Dar simbolismul spalarea mainilor are, de asemenea, o componentă etică.
În tradiția mistică iudaică, transcendental este modelat ca o rădăcină necunoscuta de realitate, plus zece atribute divine contemplatable omenește. Totul în realitatea materiala este animat de o corespondență cu una dintre aceste atribute.
Apa (în virtutea transparenței sale) este asociată cu Chesed (bunătate), cel mai bine exemplificat prin fapte bune făcute fără nici o speranță sau posibilitate de recompensă. Într-un mod natural, mâinile tale reprezinta ceea ce faci în această lume. Deci, prin colectarea apelor laolaltă într-un vas și apoi turnarea lor pe mâinile noastre, ne vom concentra asupra triaj Chesed și de încărcarea noastra cu Chesed(bunatate).
Apoi recitam binecuvântarea pentru spalarea mainilor, fie individual în timp ce uscam mâinile noastre, sau impreuna atunci când suntem așezati. Observați că textul pentru binecuvântarea spalarea mainilor este „… Al n’ti-lat Ya-Dai-YM” („Ferice de tine … care ne-ai poruncit sa ne purificam mainile pin spalare.”) Și nu „… în ceea ce privește spălarea mâinilor.”
Există mai multe obiceiuri diferite de a se spăla pe mâini. Cel mai frecvent este de a umple vasul o dată, uda dreapta de trei ori, apoi stânga de trei ori, folosind toată apa din vas. În unele comunități, fiecare individ face un punct de plecare (dar numai incepand) a procesului de reumplere pentru următoarea persoană.
Suntem tăcuti după spălarea mâinilor. Spălarea mâinilor este o preparare pentru a manca painea, iar teoretic cele două evenimente sunt conectate direct. Întârzierile, distrageri, sau comunicarea sunt reduse la minimum. În multe familii, copii fac un joc de încercare de ai face pe alții sa vorbeasca, caz în care vorbitorul se spală din nou, dar fără binecuvântare.”
Shabbat Shalom!
Voiam sa stiu mai exact ce se intampla cu necrediciosi evrei … de exemplu la crestini ” vei arde in focurile iadului ! Cu spoala incinsa … si corbi iti vor scoate ochii !….etc ” Aproape ca iti este frica sa nu cumva sa nu crezi ! Vreau sa stiu mai multe despre iudais …nu sa ma convertesc …doar ca e fascinant cum acest popor se ridica prin credinta de fiecare data … chiar ca e o pasare phionix poporul acesta ! Va rog sa ma ajutati sa inteleg mai bine ! Poate ca si viata e precum credinta …
În iudaism, fiecare om răspunde în fața lui Dumnezeu (și în fața semenilor, desigur) pentru faptele pe care le face. Justiția divină este dreaptă, însă Dumnezeu este și milos și adesea – credința iudaică ne spune – El așteaptă mult îndreptarea (teșuva) până la a da un verdict final. Totodată, este important de notat că în iudaism credința este ”secundară” îndeplinirii poruncilor divine, cu alte cuvinte, accentul se pune pe acțiuni și mai puțin pe credință. Desigur, subiectul este foarte larg și mi-ar fi imposibil să vă ofer un răspuns complet în câteva rânduri…
O intrebare am si eu ! De fapt doua ! Ce se intampla cu evrei care nu respecta regulile torei ? De ce se spala vasele nou cumaprate in bazinul din apa sfanta daca sunt noi ambalate ?
1. Nu înțeleg prima dvs. întrebare… Ce să se întâmple?
2. Vasele nou cumpărate nu se spală, ci sunt introduse în baia rituală (mikva). Mai multe detalii, aici.