INTREBARE:
Intr-unul din raspunsurile dumneavoastra pe site, amintiti de vasul „kior”. Cunoasteti cand ori de ce au renuntat evreii sa se spele si pe maini si pe picioare inainte de a intra la rugaciune? Multumesc pentru tot efortul ce-l depuneti sa ne luminati si pe noi, ramasite ale Poporului Cartii!

RASPUNS:
Ritualul spalarii mainilor si picioarelor inainte de a indeplini ritualul din Templu a incetat odata cu Distrugerea Templului. Cu toate acestea, spalarea rituala a mainilor a continuat si continua chiar si in zilele noastre.

La trezirea de dimineata, la parasirea unui cimitir sau inainte de a manca paine sunt trei dintre ocaziile in care, chiar si in zilele noastre, evreii trebuie sa isi spele mainile. Spalarea mainilor dupa trezirea de dimineata a fost explicata diferit de comentatori, insa cel putin una din aceste explicatii este strans legata de ritualul Templului. In lucrarea de raspunsuri halahice a lui Rashba (She’elot U’Teshuvot Ha’Rashba, vol.1, cap. 191), explicatia indicata pentru spalarea mainilor dimineata este aceea ca ea este un mod de a ne aminti de ritualul pe care il practicau kohenii inainte de a-si indeplini ritualul zilnic in Templul din Ierusalim.

O idee pe care am auzit-o in urma cu ani (insa, din pacate, nu stiu sa o atribui corespunzator) este si aceea ca toti suntem astazi obligati sa ne spalam mainile (dupa trezirea de dimineata si inainte de a ne aseza la masa) pentru a pastra traditia kohenilor si pentru ca acestia sa nu se simta „rusinati” sau „straini” de acest ritual, cum ar fi daca numai ei l-ar indeplini in zilele noastre, atunci cand Templul nu mai exista.

Ca o paranteza, spalarea mainilor inainte de masa are si ea legatura cu Templul. Intr-o oarecare masura, masa este o replica a altarului (acesta este, de altfel unul dintre motivele, nu singurul, pentru care mancam painea cu sare – deoarece sacrificiile de pe altar erau oferite numai cu sare). In consecinta, inainte de a ne aseza la masa, ne spalam mainile, la fel ca si in cazul in care am fi pregatit un sacrificiu pe Altarul Templului.

Un alt motiv pentru spalarea mainilor dimineata este si prezumptia ca mainile sunt murdare si ca trebuie spalate inainte de rugaciune (Rambam, Hilhot Tefila 4:1, bazat pe tratatul talmudic Brahot). Multi obisnuiesc sa isi spele mainile si inainte de celelate rugaciuni zilnice, Minha si Maariv. De altfel, acest lucru ar trebui facut de toti, poate exceptand situatia in care stim cu siguranta ca avem mainile curate si ca nu am atins nimic problematic (cum ar fi ceva murdar sau chiar parti intime ale corpului) de la ultima spalare.

In fine, un al treilea motiv pentru spalarea mainilor dimineata, de data aceasta nelegat de ritualul Templului, este acela mentionat in Kabala, si anume ca sufletul omului se desparte de trup in timpul noptii si „calatoreste” catre Dumnezeu pentru a se „reincarca” cu energie divina. In acest timp in care sufletul „lipseste”, trupul este ocupat de catre ruah ha’tuma, spirite impure. Purificarea se face numai prin turnarea de apa dintr-un vas cu gura rotunda, de trei ori peste fiecare mana. (Talmud Shabat 109a si Zohar Parsha Vaieshev 184b).

Este posibil ca si motivul pentru care evreii isi spala mainile la iesirea din cimitir (asadar dupa contactul cu impuritatea rituala generata de trupuri moarte) sa fie legata de koheni, care nu au voie deloc sa intre in contact cu un mort.

Iata asadar mai multe ipostaze contemporane in care spalarea mainilor este obligatorie sau dictata de obiceiurile iudaice. Cu siguranta, exista si legaturi suplimentare intre zilele noastre si ritualul pe care kohenii il indeplineau in Templu…

Share This
Sari la conținut