Cartea Bamidbar poarta in limba romana numele de “Numeri”, insemnand evident “numere”. Si acest lucru se datoreaza in principal faptului ca in intreaga Carte Numeri, numerele abunda: recensamanturi, valori banesti si rascumparari — acestea sunt subiectele cartii si cu precadere ale primei pericope, Bamidbar.

Ce semnificatie speciala pot avea oare numerele? De ce ne-ar interesa pe noi astazi (nu ca motivul istoric nu ar fi suficient) exact cati barbati evrei existau la momentul in care poporul se afla in Sinai, la momentul iesirii din Egipt sau la orice alt moment de timp din istorie? Ce putem invata oare din aceste numere pentru viata pe care o traim astazi, zi de zi?

In cele ce urmeaza vreau doar sa va impartasesc o scurta idee care mi-a atras atentia…

“Toti aceia dintre fiii lui Israel iesiti la numaratoare, dupa casele parintilor lor, de la varsta de douazeci de ani in sus, toti aceia din Israel care erau in stare sa poarte armele, toti cei iesiti la numaratoare au fost sase sute trei mii cincisute cincizeci (603.550).” (Numeri 1:45-46 si Numeri 2:32)

Aproape sase sute de mii! Acesta este numarul pe care Tora ni-l da pentru barbatii evrei iesiti la recensamantul din Pustiul Sinai… (In contextul societatii patriarhale a acelor vremuri, era firesc ca femeile si copiii sa nu fie numarati. Numarul total de evrei din acea perioada era insa apropiat de trei milioane.) Interesant este insa faptul ca in urma cu un an si o luna, la momentul Iesirii din Egipt, Tora ne ofera practic acelasi numar: “aproape sase sute de mii (600.000)” (Exodul 12:37). In urma episodului cu Pinhas, in Numeri 26:51, numaratoarea ajunge la “sase sute una mii sapte sute treizeci (601.730)”

Exista mult timp si multe evenimente intre aceste trei ipostaze si, cu toate acestea, numarul fiilor lui Israel ramane practic acelasi: in jur de 600.000! Variatiile sunt absolut minore… Exista oare vreo semnificatie pentru o multime de 600.000 de oameni?

Ei bine, conform Talmudului (Brahot 58a), un evreu este dator sa rosteasca o binecuvantare atunci cand vede 600.000 de evrei stransi laolalta. Binecuvantarea este “Baruh Ata Hashem, Elokeinu Meleh Haolam, Haham Harazim.” (“Binecuvantat fii Tu, Doamne, Dumnezeul nostru, Regele Universului, Cunoscator al Secretelor.”)

Un celebru pasaj din Zohar Hadash (Shir Hashirim 74d) ne spune ca “iesh shishim riba otiot la’Tora”, Tora are 600.000 de litere. Din punct de vedere matematic, acest lucru este incorect: Tora are de fapt 304.805 litere, combinate in 79.847 cuvinte. Insa din punct de vedere filosofic, metafizic, ideea din Zohar Hadash, in stransa legatura cu recensamanturile din pericopa acestei saptamani, este aceea ca fiecarui evreu ii corespunde o litera in Tora.

Fiecare litera din Tora este un secret si fiecare persoana din aceasta lume este un secret. Fiecare om este un individ aparte, cu personalitatea sa, cu enigmele sale si aspiratiile sale… Si Dumnezeu este Acela care cunoaste toate aceste secrete si care le poate “unifica” si le poate explica. Iar atunci cand toate aceste personalitati si secrete se aduna laolalta, rezultatul este un popor care are forta, energia spirituala, de a primi Tora din mana lui Dumnezeu. Atunci cand oamenii interactioneaza, cand toate aceste “secrete” sunt adunate laolalta, se obtine, asemenea unui puzzle gigantic, un popor in care fiecare suflet conteaza cu adevarat.

O litera lipsa din Tora poate schimba intelesul unui intreg paragraf. La fel este si cu evreii… Atunci cand, Doamne fereste, un suflet se pierde, cand un soldat israelian este rapit sau ucis, cand un evreu renunta la identitatea iudaica sau cand un copil creste fara a o avea vreodata — intreg ansamblul sufera. Atunci cand un suflet este recastigat sau cand o noua familie se intemeiaza in Israel, punand laolalta “secrete” si personalitati — atunci ne apropiem de imaginea celor 600.000 de evrei si intelegem interdependenta lor, intelegem de ce doar impreuna am putut primi Tora la Muntele Sinai.

Sase sute de mii este numarul “magic” al poporului evreu, numarul care a insemnat nasterea natiunii (Iesirea din Egipt), formarea spirituala a acesteia (primirea Torei) si interactiunea ei cu lumea inconjuratoare (finalul Cartii Numeri)! Alegeti-va in acest Shabat un alef sau bet, un mem sau un taf si haideti sa ne “revendicam” cu totii literele noastre in Tora… Haideti sa devenim cu adevarat parte din intregul poporului evreu, sa simtim, gandim, existam si actionam evreieste si sa speram ca vom putea intr-o zi (fie ea cat mai apropiata) sa rostim ca martori ai adunarii de sase sute de mii: “Baruh Ata Hashem, Haham HaRazim.” (“Binecuvantat fii Tu, Doamne, Cunoscator al Secretelor.”)

Shabat Shalom!

Share This