INTREBARE:
Versetele 30 si 32 din Geneza capitolul 32 spun ca Dumnezeu a lovit pe Iacov si ca acesta L-a vazut pe Dumnezeu in fata si totusi nu a murit. Cum trebuie inteles acest final de capitol? Shalom! [intrebare adresata in urma comentariului la pericopa Vaishlah (5764)]

RASPUNS:
Ideea care sta la baza versetelor 32:30-32 este aceea ca nici un muritor nu Il poate privi pe Dumnezeu in fata. Nici chiar lui Moshe, atunci cand in Exodul 33:18 cere: „Arata-mi slava Ta!”, Dumnezeu nu i se arata direct. Dupa cum indica si versetele 33:20-23: „Dumnezeu a spus: Fata Mea nu o vei putea vedea, caci omul nu poate sa Ma vada si sa traiasca. Dumnezeu a spus: Iata un loc langa Mine, pe stanca. Si se va intampla, cat timp slava Mea va trece, ca te voi pune intr-o crapatura a stancii si te voi acoperi cu mana Mea, pana voi trece. Iar cand Imi voi trage mana la o parte, Imi vei vedea spatele, insa fata Mea nu o poti vedea.”

Oamenii nu pot cunoaste pe deplin esenta lui Dumnezeu. A o cunoaste ar insemna a cunoaste infinitul, ceea ce este imposibil. Daca oamenii L-ar putea cunoaste pe deplin pe Dumnezeu, ei ar fi Dumnezeu. Ceea ce poate omul cunoaste este „reflexia” lui Dumnezeu, implicarea Acestuia in lume, modul in care El interactioneaza, prin Tora si porunci, cu omenirea… Acesta este „spatele” lui Dumnezeu, intelegand evident alegoric aceasta notiune.

Iaacov a avut o experienta similara. Conform explicatiilor lui Rashi (citand Midrash-ul), Iaacov s-a luptat cu un inger si a cerut, atunci cand a invins in final, sa ii cunoasca numele acestuia. Raspunsul pe care l-a primit a fost: „De ce ma intrebi numele meu?”, pe care unii il interpreteaza ca sugerand ideea ca ingerii nu au nume fixe (ci isi primesc numele odata cu misiunea pe care Dumnezeu le-o incredinteaza). Alti comentatori sugereaza ca ingerul ii ofera lui Iaacov tocmai acest raspuns, anume ca nu Il poate vedea si cunoaste direct pe Dumnezeu. Deoarece numele unei persoane este de multe ori o oglinda a identitatii acelei persoane, singurul lucru pe care Iaacov il poate obtine este o noua identitate pentru sine insusi. Ceea ce nu primeste este numele invinsului sau si Numele lui Dumnezeu, deoarece nici un om nu poate cunoaste pe deplin esenta lui Dumnezeu (simbolizata de Numele Acestuia).

Este de altfel parte din traditia iudaica ca Tetragrama, cel mai sfant si intim Nume al lui Dumnezeu sa fie invaluit in mister. Dupa Distrugerea Templului, acest Nume divin nu se mai pronunta asa cum este scris, pronuntia originala fiind necunoscuta la ora actuala.

Share This
Sari la conținut