As vrea explicatii la porunca a 3-a, Exodul 20:7, Ce inseamna a lua Numele Domnului in desert? Multumesc anticipat.

Inainte de a raspunde, o precizare: conform impartirii traditionale iudaice a versetelor Torei, porunca de a nu lua Numele lui Dumnezeu in desert este in versetul 20:6 (si nu 20:7) din Exodul. Acest lucru se datoreaza faptului ca primele doua porunci, „Eu sunt Dumnezeu…” si „Sa nu ai alti dumnezei” sunt considerate in iudaism ca facand parte dintr-un singur verset, Exodul 20:3.

Sursa principala care explica porunca iudaica „Lo tisa et shem Hashem Elokeha la’shav” (in traducere aproximativa: „Sa nu iei Numele Domnului, Dumnezeului tau in van”) este un fragment din tratatul talmudic Shevuot 29a. Acolo, Mishna spune urmatoarele: „Daca un om jura ceva este impotriva lucrurilor cunoscute omului, daca jura ca un stalp din piatra este din aur sau daca jura ca un barbat este femeie sau invers, acesta este un juramant in van. Daca jura ceva ce este imposibil, cum ar fi ca a vazut o camila zburand in aer […], acesta este un juramant in van. Daca a jurat pentru a anula o porunca a Torei, cum ar fi a jurat ca nu va construi o suka, ca nu va folosi lulavul sau nu va purta tefilin – acestea sunt juraminte in van. Daca a jurat urmatoarele: ‘Jur ca voi manca aceasta paine. Jur ca nu o voi manca.’ […] Al doilea este un juramant in van [deoarece este obligat conform Torei sa isi respecte primul juramant]”

De asemenea, un om care jura un lucru evident (spre exemplu, jura ca un mar este un mar) a incalcat porunca Torei referitoare la juraminte. (Rashi)

Ideea de a nu lua Numele lui Dumnezeu in desert este absolut similara. Cineva care jura in van in Numele lui Dumnezeu a incalcat porunca Torei. Practic, atunci cand Numele lui Dumnezeu este mentionat intr-un context in care ideile exprimate sunt fie inutile, fie complet imposibile, acest lucru constituie o incalcare a poruncii Torei din Exod.

O alta idee legata de aceasta porunca a Torei mentioneaza un aspect cu totul aparte. Conform lui Ramban (Nachmanide), mentionarea fara rost a Numelui Divin, chiar in afara cadrului unui juramant formal, constituie o incalcare a poruncii Torei impotriva „luarii Numelui lui Dumnezeu in desert”. Este unul dintre motivele pentru care evreii utilizeaza in afara contextului rugaciunii si ritualului un „pseudonim” pentru Dumnezeu, Hashem (in traducere literala: „Numele”).

Desigur, subiectul este departe de a fi epuizat…

Share This
Sari la conținut