Ce se spune in Cele Zece Porunci despre minciuna? Este interzis sa minti sau nu?
In Cele Zece Porunci nu se vorbeste explicit despre minciuna. Porunca referitoare la minciuna (sub o alta forma, insa) din Cele Zece Porunci este urmatoarea: „Lo taane vereaha ed shaker!” (Sa nu depui marturie mincinoasa impotriva aproapelui tau!)
In contextul legii iudaice, in marea majoritate a proceselor, verdictul poate fi dat numai prin coroborarea declaratiilor unor martori oculari. Spre exemplu, in procesele cu implicatii financiare, petentul (cel care recurge la tribunal pentru a-si revendica drepturile) trebuie sa produca doi martori care sa ateste verdicitatea afirmatiilor sale. Cel care se apara poate recurge si el la martori.
Porunca referitoare la minciuna este data in acest context. Unui evreu ii este interzis depuna marturie mincinoasa, pretinzand spre exemplu ca a fost martor la o intamplare fara ca acest lucru sa fie adevarat. Ca o intarire a acestei porunci, rabinii au decretat ca unui evreu ii este interzis sa depuna marturie chiar si in cazuri in care respectivul este sigur ca un lucru s-a intamplat, insa nu l-a vazut practic cu ochii proprii.
Conform explicatiilor comentatorilor, in plus fata de sensul literal, porunca mai interzice si barfa, „purtatul vorbei” sau calomnia.
In ceea ce priveste minciuna propriu-zisa (in afara cadrului juridic), aceasta este interzisa conform unei alte porunci a Torei, ce se regaseste in Leviticul 19:11: „Sa nu furati, sa nu negati fals si sa nu va mintiti unul pe altul!” Conform acestei porunci, este interzis spre exemplu unui hot sa minta, pretinzand ca nu a furat (daca face acest lucru, el va mai incalca o porunca a Torei, separat de cea care interzice furtul).
In cazuri exceptionale insa, minciuna este permisa. Ca regula generala, orice porunca a Torei (exceptand cele referitoare la interzicerea idolatriei, a crimei si a relatiilor sexuale nelegitime) se suspenda pentru a salva viata unui om. Separat de aceasta situatie, minciuna mai este permisa daca prin ea se realizeaza de exemplu „shalom bait” (pacea caminului). Un om are voie de exemplu sa minta doi prieteni (sot si sotie) pentru ca acestia sa se impace (inteleptii spun ca asa facea si Aaron, fratele lui Moshe). Desigur (foarte important!) nici chiar o astfel de minciuna nu este permisa daca ea provoaca daune, materiale sau morale, uneia dintre parti. Este de exemplu o mitzva ca unui om care urmeaza sa intre intr-o casatorie, spre exemplu, sa i se spuna daca viitorul partener are un secret care poate dauna relatiei (o boala respingatoare sau incurabila, datorii financiare, etc.)
Opinii recente