Dumnezeu i-a spus lui Avraham: “Cat despre tine, tu sa respecti legamantul Meu, tu si urmasii tai dupa tine, in toate generatiile lor. Acesta este legamantul Meu pe care sa il respecti intre Mine si tine si urmasii tai dupa tine: Fiecare barbat dintre voi sa fie circumcis. Sa circumcizi in carnea preputului tau si acesta va fi semnul legamantului intre Mine si tine. La varsta de opt zile fiecare [copil de sex] barbatesc sa il circumcizi, in toate generatiile voastre, fie el nascut in casa ta sau cumparat cu bani de la orice strain care nu este urmasul tau. Cel care este nascut in casa ta sau cumparat cu bani sa fie cu siguranta circumcis. Legamantul Meu sa fie in carnea voastra ca legamant vesnic. Un barbat cu carnea preputului necircumcisa, acel suflet va fi nimicit din mijlocul poporului sau: a renuntat la legamantul Meu.” — Geneza 17:9-14

“Apoi Avraham a luat pe fiul sau Ishmael si pe toti servitorii nascuti in casa sa si pe toti aceia pe care ii cumparase cu bani, toti membrii de sex masculin ai casei lui Avraham si a circumcis carnea preputului lor in chiar acea zi in care Dumnezeu a vorbit cu el. Avraham avea nouazeci si noua de ani cand a fost circumcis in carnea preputului sau. In chiar acea zi a fost Avraham circumcis impreuna cu fiul sau Ishmael si toti oamenii casei sale, nascuti in casa sau cumparati cu bani de la un strain, au fost circumcisi impreuna cu el.” — Geneza 17:23-27

Asa sa fie oare? Oare circumcizia este cu adevarat un ritual “invechit” si la care ar trebui renuntat? Daca o gandim numai ca pe o simpla interventie chirurgicala, este posibil. In fond, chiar daca medicii sunt de acord ca igiena personala este imbunatatita (cel putin statistic vorbind) la persoanele circumcise, sunt inca foarte multi oameni care nu realizeaza aceasta operatie si nu li se intampla nimic rau din punct de vedere medical. Si, mai mult decat atat si poate mult mai important, sunt atatia oameni care nici NU TREBUIE sa realizeze aceasta operatie, pentru ca, de fapt, ea nu este numai o operatie…

In pericopa Leh Leha pe care o citim saptamana aceasta, pe langa numeroasele fragmente epice continand povestea primului evreu din lume, Tora ne aduce in prim plan o mitzva deosebit de importanta: circumcizia. In doar cateva versete, Tora ne ridica o simpla interventie chirurgicala la rangul de porunca divina! Si, cu toate ca porunca circumciziei este un exemplu tipic de “hok” (lege divina careia nu i se poate asocia o explicatie sau o motivatie logica), cred ca ar fi foarte interesant de inteles macar parte din ceea ce Dumnezeu ii spune lui Avraham in aceste momente cruciale.

Dar povestea incepe cu mult timp mai inainte… Asa dupa cum explica inteleptii in tratatul talmudic Sanhedrin (38b), Adam, primul om de pe pamant, a fost creat de catre Dumnezeu circumcis, fara acea bucata de piele pe care mai tarziu evreii au primit porunca sa o inlature. Dupa cum se explica in Talmud, aceasta bucata de piele a preputului penisului, purtand in limba ebraica numele de orla, este de fapt un fel de “bariera spirituala”, franand (daca putem spune asa) dezvoltarea spirituala a omului. Inainte de pacatul originar (nesocotirea vointei divine si mancatul din Pomul Cunoasterii Binelui si Raului), Adam era pe cea mai inalta treapta a spiritualitatii posibil de a fi atinsa de catre un om. Insa, continua Talmudul, in momentul pacatului, orla a crescut la loc pe preputul lui Adam, demonstrand decaderea sa. Inteleptii spun ca prin indepartarea, la circumcizie, a acestei bucati de piele suplimentare, se elimina barierele naturale ale dezvoltarii spirituale.

La prima vedere, aceasta explicatie poate parea absurda, sau, in cel mai fericit caz, de domeniul misticului. Insa modul in care circumcizia realizeaza acest lucru nu este unul foarte usor de inteles.

Prima explicatie se refera la faptul ca, asa dupa cum suna si porunca divina, ritualul circumciziei trebuie facut in cea de-a opta zi de viata a unui copil. Conform lui Maharal, ordinea naturala a creatiei implica existenta de cicluri de sapte perioade de timp (sapte zile ale Creatiei, ciclul de sapte ani pana la anul sabatic, etc.). Cifra opt, pe de alta parte, reprezinta posibilitatea de inaltare deasupra legilor naturii (ca de exemplu miracolul lumanarilor de Hanuca). Prin indeplinirea circumciziei la opt zile, ni se da posibilitatea sa recream spatiul si conditiile in care traia Adam, adica ni se deschide o poarta catre Gan Eden (Gradina Raiului).

O a doua explicatie se bazeaza pe versetul 26:41 din Levitic. Vorbind despre cei care nu doresc sa isi schimbe in bine obiceiurile rele, preferand sa traiasca vieti pline de imoralitate departe de calea normala si corecta, Dumnezeu spune: “Si Eu le voi plati faptele si ii voi aduce in tara dusmanilor lor, poate atunci inima lor indaradnica (in ebraica “he’arel”, din aceeasi familie semantica cu “orla”) se va umili si atunci vor primi iertare pentru pacatul lor”. Iata asadar ca orla reprezinta mai mult decat o bucata de piele. Este o bariera catre spiritualitate creata (adesea) de propriile noastre idei si moduri de a actiona, o bariera care trebuie inlaturata.

O alta idee este faptul ca ritualul circumciziei nu este o simpla interventie chirurgicala. In pericopa Leh Leha, Dumnezeu ii spune BRIT (legamant). Dar oare – si revin astfel la problemele din debutul comentariului – Dumnezeu poate face un legamant cu un copil de opt zile?!? Sau, mai exact, un copil de opt zile poate accepta un legamant? Varsta majoratului este in iudaism 13 ani (pentru baieti), iar conform legii civile chiar 18 sau 21 de ani…

Ei bine, raspunsul este ca Dumnezeu nu face un legamant cu un copil de opt zile! El a facut deja un legamant, cu Avraham si cu toti urmasii lui, iar circumcizia este numita “ot brit” (semn al legamantului)! Ceea ce este considerata astazi drept intrare a copilului in randul comunitatii evreiesti, nu este altceva decat o recunoastere formala a acestui fapt! Un copil evreu este parte a legamantului lui Dumnezeu cu Avraham din momentul in care se naste!

Si atunci, veti intreba poate, de ce doar cateva versete mai incolo, Dumnezeu spune: “Un barbat cu carnea preputului necircumcisa, acel suflet va fi nimicit din mijlocul poporului sau.”? [Geneza 17.14] Pentru ca, raspunde imediat Tora, “a renuntat la legamantul Meu”. Neindeplinirea voita a ritualului circumciziei este un mod de a- i spune lui Dumnezeu “nu am nevoie si nu vreau legamantul cu Tine”. Iar acest lucru se pedepseste prin “nimicirea acelui suflet din poporul sau”, in elucidarea comentatorilor prin pierderea locului in lumea viitoare, prin pierderea oricarei posibilitati de evolutie spirituala in cadrul creat de catre Dumnezeu pentru aceasta.

O a patra idee, sub forma unei intrebari de fapt, este si urmatoarea: De ce oare tocmai aceasta operatie? Unul dintre comentatorii Torei explica faptul ca semnul legamantului cu Dumnezeu a fost plasat pe organul de reproducere pentru a demonstra importanta acestui legamant pentru continuitatea poporului evreu. Tot asa precum o disfunctie sexuala influenteaza generatiile viitoare (sau exclude posibilitatea existentei acestora), tot asa si o “disfunctie” a legamantului cu Dumnezeu influenteaza negativ viitorul poporului evreu.

In plus, asa dupa cum arata Radak, porunca Torei este aceea ca fiecare parinte sa isi circumcida fiul. Cu alte cuvinte, fiecare parinte este dator sa isi educe fiul in asa fel incat sa ii determine o evolutie spirituala corecta, “impregnand” (ca si la circumcizie) in caracterul acestuia legamantul lui Dumnezeu cu Avraham. Iar daca parintele nu reuseste sa determine aceasta evolutie corecta, cade in sarcina copilului sa se schimbe si sa aleaga calea cea buna…

Iata deci cate lucruri spune Tora despre brit… Aproape ca te intrebi daca nu cumva Tora ne spune atatea pentru a compensa faptul ca persoanele care trec prin acest ritual (in imensa lor majoritate copii de opt zile) nu ne pot spune prea multe… Insa aceasta comunitate de “beneficiari ai legamantului cu Dumnezeu” a fost inaugurata de catre un personaj care ne spune foarte multe, Avraham. Si culmea, avea 99 de ani cand a intrat in acest legamant al circumciziei!

Iar ceea ce ne spune Avraham este in primul rand ca si-a dorit mai mult decat orice aceasta relatie cu Dumnezeu. “Beetzem haiom haze”, in chiar ziua aceea (in care Dumnezeu ii poruncise sa se circumcida), chiar atunci Avraham a facut circumcizia. Fara regrete sau frica, cu dragoste si credinta… “Beetzem haiom haze”, in plina zi si “la lumina”, in vazul tuturor acelora care l-ar fi putut lua in deradere pentru un gest atat de inexplicabil pentru ei! “Beetzem haiom haze”, pentru ca nimeni sa nu poata zice: “Daca am fi stiut ca Avraham este pe cale sa intre intr-un legamant atat de important cu Dumnezeu, l-am fi oprit”. Avraham a devenit evreu prin circumcizie pentru a da un exemplu pentru toate circumciziile tuturor copiilor evrei de atunci incoace…

Sunt astazi evrei care se ascund si care doresc sa uite ca sunt bnei brit (fii ai legamantului). Iar noi, cei care nu uitam, suntem datori si pentru ei. Suntem datori sa aratam lumii ca intelegem legamantul circumciziei ca pe un legamant si nu ca pe o circumcizie. Suntem datori sa fim evrei “beetzem haiom”, in miezul zilei si in vazul tuturor, suntem datori sa ne aducem si copiii in legamantul lui Avraham, pentru ca – prin noi si prin ei – Am Israel sa traiasca.

Shabat Shalom!

Share This