Am auzit multi oameni spunand: „Daca Dumnezeu S-ar arata in mod miraculos, intr-o viziune colectiva, evreii ar crede in El mult mai mult, tot atat cat au crezut in El si in timpul minunilor din Egipt si a peregrinarilor din desert.”
Insa, in mod surprinzator, din perspectiva Torei, minunile au un impact limitat. Daca un om pretinde ca este profet pe baza minunilor pe care le poate face, Tora spune ca acest lucru nu este suficient. Minunile nu autentifica misiuni profetice. (Deuteronom 13:2-6)
Pericopa din aceasta saptamana intareste aceasta idee. Cand pamantul se deschide si ii inghite pe cei care se revoltasera impotriva lui Moshe, evreii sunt impresionati. Dupa cum spune si Tora, „Tot Israelul care era imprejur a fugit la strigatele lor.” (Numeri 16:34) Ne-am gandi ca, dupa o asemenea „demonstratie”, evreii vor crede in Dumnezeu cu toata taria…
Si totusi, in ziua urmatoare, impactul minunii a expirat. Evreii s-au plans lui Moshe si lui Aaron spunand: „ai omorat pe oamenii lui Dumnezeu” (Numeri 17:6)
De fapt, minunile din Tora de obicei nu au efecte de lunga durata. Sa ne gandim la urmatoarele lucruri: Chiar dupa minunile celor zece urgii din Egipt, Midrash-ul ne spune ca majoritatea evreilor au refuzat sa plece. Nu mult dupa despartirea Marii, evreii se plang lui Dumnezeu ca nu au destul de mancat si de baut. In final, desi Revelatia de la Sinai este considerata de catre multi ca fiind cea mai importanta interventie divina in aceasta lume, evreii au incalcat vointa lui Dumnezeu, construind Vitelul de Aur la doar 40 de zile dupa aceea.
Intr-adevar, multi oameni credinciosi se roaga ca Dumnezeu sa faca miracole si cred ca Tora sustine ideea ca miracolele sunt intrinseci ideii de credinta. Din Tora insa, ideea opusa se desprinde – anume aceea ca minunile si miracolele nu sunt de fapt capabile sa sustina o credinta adevarata si de lunga durata.
In Tora si religia mozaica, spre deosebire de alte religii, minunile au un rol mult mai putin important. Dupa cum spunea in comentariul sau si Nechama Leibowitz: „minunile nu pot schimba mintile si inimile oamenilor. Intotdeauna, ele pot fi explicate stiintific sau pseudo-stiintific si altfel isi pierd valoarea. Pericopa noastra ne spune ca minunile pot convinge numai oamenii care sunt pregatiti sa le vada ca si minuni. Lipsa credintei de obicei indica lipsa de vointa.”
Pe scurt, asa cum au spus si altii, cu alte ocazii: pentru cei fara credinta, miracolele nu ajuta; pentru cei cu credinta, miracolele nu sunt necesare.
Shabat Shalom!
Excelent comentariu ! Drept ati spus : pentru cei fara credinta, miracolele nu ajuta,pentru cei cu credinta,miracolele nu sint necesare ”