Cum vede iudaismul metodele contraceptive? Sunt acceptate de morala, daca da, in ce cazuri? Multumesc!

Subiectul pe care il aduceti in discutie este unul deosebit de vast (exista chiar carti intregi, cu toate ca nu in limba romana, pe aceasta tema)… In consecinta, mi-ar fi imposibil in randurile pe care le am la dispozitie sa abordez aceasta tema in complexitatea ei. In plus, asa dupa cum este precizat si pe site-ul DvarTora, nu pot oferi in nici un caz un raspuns care sa se constituie ghid halahic (de lege iudaica). Pentru acest lucru, solutia corecta este sa consultati un rabin.

Ceea ce pot spune (cu titlul de informatie) sunt urmatoarele: In iudaism, viata este sacra. Cu exceptia a trei dintre poruncile Torei (legate de idolatrie, crima si relatii sexuale interzise), absolut toate poruncile divine pot fi incalcate pentru a salva viata unui om. In Geneza 38:4-9, Tora interzice shehatat zera (distrugerea samantei – sperma sau ovule). Va recomand oricum si acest raspuns disponibil pe site. Iar conform versetului din Geneza 1:28, oamenii au o porunca divina de a avea copii („pru urevu u’milu et ha’aretz” – inmultiti-va si umpleti pamantul).

Puteti asadar observa cateva dintre problemele pe care metodele contraceptive le ridica din punctul de vedere al legii iudaice. Unele dintre metodele contraceptive, cum este spre exemplu cazul pilulei „de a doua zi”, sunt menite sa distruga o viata deja creata si astfel sunt interzise de catre iudaism. Altele, cum este de exemplul prezervativul, sunt doar menite a preveni sarcina, insa impieteaza asupra contactului sexual normal intre barbat si femeie. Conform definitiei iudaice, acest contact sexual normal presupune contactul nemijlocit intre organele sexuale, ceea ce nu se realizeaza la folosirea prezervativului.

Acestea fiind spuse, exista si cazuri (in special atunci cand viata unuia dintre parteneri este pusa in pericol) in care autoritati rabinice pot permite folosirea anumitor metode contraceptive mai putin problematice (de exemplu pilula contraceptiva hormonala). Aceste decizii sunt luate individual, de catre un rabin competent, dupa discutii cu cei doi parteneri si in functie de particularitatile situatiei si ale cuplului.

Share This
Sari la conținut