INTREBARE:
De ce Moise nu binecuvanteaza si pe Simeon in Deuteronom 33? Este substituit de altcineva?

RASPUNS:
Exista mai multe explicatii pe care comentatorii biblici le ofera pentru acest lucru…

Sifrei (culegere de midrashim si interpretari exegetice asupra legii iudaice) leaga episodul binecuvantarii din Deuteronom de unul similar, in care Iaacov isi binecuvanteaza fiii in capitolul 45 din Geneza. In acel episod, in versetul 45:5-7, Iaacov spune: „Shimon si Levi sunt tovarasi, arma lor este una furata. In conspiratia lor, sufletul meu sa nu intre! Cu obstea lor sa nu se uneasca! Oh, onoarea mea! Pentru ca in furia lor au ucis oameni si in mania lor au pradat animale. Blestemata este furia lor pentru ca este mare si mania lor pentru ca este dura! Ii voi separa in Iaacov si ii voi imprastia in Israel” (a se vedea si comentariul la pericopa Vaishlah 5765). Cu toate ca avand un motiv intemeiat (rapirea si violarea surorii lor, Dina), Shimon si Levi au pedepsit mult prea aspru. Iar conform interpretarii oferite de Sifrei, Shimon (spre deosebire de Levi) nu s-a cait niciodata pentru masacrarea locuitorilor Shechem-ului.

In plus, urmasii lui Shimon au jucat un rol important in episodul prezentat in Numeri 25:1-9, in care poporul evreu a oferit a comis acte sexuale imorale cu fiicele Moabului si a adus ofrande idolatre zeilor pagani. Conform explicatiei oferite de Sifrei, tribul Shimon a jucat un rol negativ important si in acest episod.

Ramban (Nahmanide) are o alta abordare… El explica faptul ca (asa dupa cum este dovedit si istoric) tribul Shimon urma sa piarda partea de pamant care i se cuvenea in Israel in favoarea tribului Iehuda. De aceea, spune Ramban, Shimon nu este mentionat explicit – deoarece aceasta binecuvantare a lui Moshe (oferita chiar inainte de intrarea in Tara Sfanta) este strans legata de mostenirea pe care triburile urmau sa o primeasca in Eretz Israel.

In fine, Abarbanel explica faptul ca binecuvantarea lui Shimon este „ascunsa” intr-o aluzie facuta in binecuvantarea oferita lui Iehuda. In versetul 33:7 din Deuteronom, Iaacov isi incepe binecuvantarea sa pentru Iehuda astfel: „Shema Hashem kol Iehuda” („Asculta, Doamne, vocea lui Iehuda”). Iar numele lui Shimon provine tocmai de la cuvantul ebraic pentru a auzi, a asculta („shomea”). De altfel, atunci cand Shimon se naste si isi primeste numele, mama lui Leea spune: „caci Dumnezeu a auzit ca nu sunt iubita…”(Geneza 29:33)

In fine, Talmudul spune ca binecuvantarea lui Shimon a fost aceea ca in final va trai pe teritoriul lui Iehuda si ca nu va trebui sa se preocupe de problemele de ordin financiar. Astfel, Shimon va putea sa se ocupe exclusiv cu studiul Torei, creand un „parteneriat profitabil” cu fratele sau Iehuda.

Exista si numeroase alte explicatii pe care diverse surse le ofera, din perspectiva kabalista sau tinand de gematria (numerologia iudaica), insa ma voi opri aici…

Share This
Sari la conținut