INTREBARE:
De ce Moshe si Tzipora nu si-au circumcis baiatul in a 8-a zi “regulamentara”?

RASPUNS:
Versetele care prezinta episodul pot fi gasite in Tora in Exodul 4:24-26. In tratatul talmudic Nedarim (31b-32a), Rav Yosi explica situatia cu urmatoarele cuvinte: “Fereasca Dumnezeu ca lui Moshe sa nu ii pese de circumcizia fiului sau!” In schimb, explica Talmudul, Moshe s-a aflat intr-o dilema. Dumnezeu ii spusese sa calatoreasca din Midian (unde se afla impreuna cu sotia si fiul sau) in Egipt, pentru a incepe misiunea de salvare a poporului evreu. Dilema lui Moshe a fost urmatoarea: Sa faca circumcizia inainte de a porni la drum si sa isi ia copilul cu el? Acesta s-ar fi aflat cu siguranta in pericol, cel putin in primele cateva zile dupa operatie, deoarece conditiile unei calatorii prin desert nu erau dintre cele mai confortabile. Sa realizeze circumcizia si sa astepte cateva zile? Dumnezeu ii poruncise insa sa porneasca la drum! Moshe a decis sa porneasca imediat, deoarece era evident ca Dumnezeu stia de existenta copilului si totusi ii poruncise lui Moshe sa plece spre Egipt. In comentariul sau pe marginea Talmudului, Rashi explica faptul ca totusi Moshe a fost vinovat pentru ca nu a facut circumcizia la timp, deoarece atunci cand, in calatorie, au ajuns la un loc de popas, el nu s-a preocupat imediat de circumcizie, ci a inceput pregatirile pentru popas.

Un alt comentator, Maharsha (Rabinul Shlomo Eidel din Polonia, 1555-1632), comenteaza faptul ca desi intarzierea sau chiar ignorarea completa a realizarii circumciziei nu implica pedeapsa cu moartea, Moshe a fost pe punctul de a fi pedepsit cu moartea, deoarece oamenii importanti sunt si cei de la care se asteapta mai mult si sunt pedepsiti mai aspru in cazul in care gresesc.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This