De ce sarbatoreste poporul evreu ziua de odihna sambata, daca in calendarul crestin ziua de odihna este duminica?
Ziua de Shabat, mentionata in repetate randuri in Tora (primele cinci carti ale Bibliei) a fost sarbatorita intotdeauna in a saptea zi a saptamanii. Numele zilelor saptamanii asa cum le cunoastem astazi (luni, marti, etc.) au aparut abia in perioada romana, mult timp dupa ce calendarul iudaic (in care zilele se numeau simplu iom rishon – prima zi, iom sheini – a doua zi, etc.) era in functiune.
Odata cu instaurarea calendarului iulian si mai apoi a celui gregorian, ziua a saptea pe care evreii o numeau iom Shabat (ziua de odihna) a devenit corespondenta zilei de sambata. In primele secole ale erei actuale, in urma unor consilii bisericesti (cel de la Niceea fiind cel mai cunoscut), biserica crestina timpurie a hotarat ca ziua de odihna a crestinilor sa fie schimbata in favoarea zilei de duminica. Motivele invocate pentru aceasta schimbare au fost incercarea de a crea o distinctie intre crestini si evrei si de a intari astfel religia crestina nou formata. Din cate stiu (cu toate ca este posibil sa ma insel), au existat si alte motive, de ordin religios, pentru aceasta schimbare…
Asadar, poporul evreu sarbatoreste ziua de odihna in ziua in care a sarbatorit-o dintotdeauna, in ziua fixata de catre Dumnezeu la inceputul capitolului 2 din Geneza.
Da, a existat Noul Testament inainte de Niceea.