De unde provine numele Sefora si care este legatura intre ea si Avraam?
Sefora, in limba ebraica Tzipora, este fiica lui Itro, preotul Midianului si sotia lui Moshe (Moise). Numele ei apare pentru prima data in pericopa Shmot, in versetul 2:21 din Exodul si inseamna in limba ebraica „pasare”. Tot ea este cea care, in versetele 4:25-26, il circumcide pe fiul lui Moshe. Si tot ea este mama lui Ghershom si Eliezer, cei doi fii ai lui Moshe.
Asta este cam tot ce se spune despre Tzipora in Tora (Biblie). Din cate stiu eu, nu exista nici o relatie intre ea si Avraam.
In Exod 4:25 spune ca Sefora și-a circumcis fiul, nu pe Moise.
Corect, a fost eroarea mea. Am operat modificarea în articol și vă mulțumesc.
Da.
Fiul, nu pe Moise.
Mai precis doar pe unul dintre fii l-ar fi circumcis.
Posibil cu semnificaţie de „jertfă” de sânge pentru iertare.
[In timpul calatoriei, intr-un loc unde a ramas Moise peste noapte, l-a intalnit Domnul si a vrut sa-l omoare. (Exod.4:24)]
Şi astfel Moise i-a devenit şi „soţ de sânge” Seforei, indiferent de originea ei.
Greşesc?
Nu greșiți neapărat, însă fragmentul respectiv este relativ ambiguu și poate avea mai multe semnificații, în funcție de interpretare.
Multumesc!
Poate aveţi o interpretare, poate cunoaşteţi o explicaţie, poate textul este greşit tradus.
Aici însă (în Exod 4:24) apare singurul fragment în care „Domnul a vrut să-l omoare” (pe Moise, personal).
De ce Domnul ar fi devenit, brusc şi personal, vrăjmaşul lui Moise iar apoi s-a arătat îndurător, milos, după gestul Seforei?
Pentru că Moise nu a respectat circumcizia fiilor săi?
[Avraam a taiat imprejur pe fiul sau Isaac, la varsta de opt zile, cum ii poruncise Dumnezeu. (Fac.21:4)]
P.S.
[Acesta este legamantul Meu pe care sa-l paziti intre Mine si voi, si samanta ta dupa tine: tot ce este de parte barbateasca intre voi sa fie taiat imprejur. (Fac.17:10)]
Da, motivul sugerat de comentatori este că Moise a întârziat în a-și circumcide fiul, deoarece s-a temut să pornească la drum către Egipt cu un copil mic proaspăt circumcis.
Dumnezeu nu a devenit ”brusc și personal vrăjmașul lui Moise”. Nici înainte, și cu siguranță nici după gestul Țiporei.
Mulţumesc!
Cu siguranţă că Dumnezeu nu a devenit vrăjmaşul lui Moise, nici înainte şi nici după gestul Ţiporei (Sefora)
Totuşi, aici apare pentru prima dată (ca imagine) un Dumnezeu capabil (a vrut) să omoare pe cineva (personal). Dar şi capabil să se răzgândească, să nu mai vrea.
Spre deosebire de un episod ceva mai blând din Geneză, cel cu Iacov:
[Apoi a zis: „Numele tau nu va mai fi Iacov, ci te vei chema Israel; caci ai luptat cu Dumnezeu si cu oameni si ai fost biruitor.” (Fac.32:28)]
P.S.
[Iti spun: Lasa pe fiul Meu sa plece, ca sa-Mi slujeasca; daca nu vrei sa-l lasi sa plece, voi ucide pe fiul tau, pe intaiul tau nascut.” (Exod.4:23)]
Shalom!
Am câteva întrebări legate de circumcizia lui Moshe.
Tzipora l-a circumcis pe Moshe?
În Exod 2:6- fica lui faraon a stiut că este un copil al evreilor.
După ce și-a dat seama că este un copil al evreilor, nu după semnul circumciziei?
Mulțumesc frumos.