INTREBARE:
Dupa ce a interzis casatoriile mixte cu canaanitii, cum de ia Moshe de nevasta o etiopianca?

RASPUNS:
Porunca lui Dumnezeu (atentie, nu a lui Moshe!) ca evreii sa nu se casatoreasca si sa nu isi casatoreasca fiii sau fiicele cu canaaniti sau descendenti ai acestora este regasita in Deuteronomul 7:3-4: „Sa nu te casatoresti cu ei si sa nu iti dai fiica fiului lui si sa nu iei pe fata lui pentru fiul tau, pentru ca vei face astfel ca, copilul tau sa se indeparteze de Mine si sa slujeasca pe dumnezeii altora. Atunci, mania lui Dumnezeu se va aprinde impotriva ta si te va distruge repede.”

Versetul din care aflam ca Moshe a luat de nevasta o etiopianca este Numeri 12:1: „Miriam si Aaron au vorbit impotriva lui Moshe privitor la femeia etiopianca pe care o luase de sotie, pentru ca se casatorise cu o femeie etiopianca”.

Intrebarea dumneavoastra comporta mai multe aspecte. In primul rand, Tora interzice prin versetul amintit mai sus casatoriile mixte cu membri ai popoarelor canaanite, nu cu alte popoare (prin decret rabinic, promulgat ulterior acelor timpuri insa, interdictia casatoriilor mixte a fost extinsa astazi si la alte popoare). Nevasta lui Moshe era insa (dupa cum ne spune Tora in Numeri 12:1) etiopianca, nu canaanita. Asadar, o astfel de casatorie nu era problematica la vremea aceea.

Un alt aspect legat de aceasta casatorie este acela ca in intreaga Tora nu se vorbeste ca Moshe sa fi avut doua sotii. Casatoria lui cu Tzipora, despre care aflam din versetul 2:21 din Exodul, este singura amintita si, de altfel, singura pe care Moshe a avut-o in intreaga sa viata! Intr-adevar, la vremea casatoriei Tzipora nu era evreica, ci midianita, insa casatoria a avut loc inainte ca evreii sa primeasca Tora (si implicit porunca referitoare la casatoriile mixte), asadar era permisa la vremea la care a fost contractata! De altfel, exista mai multe evenimente si fapte ale patriarhilor (Avraham, Itzhak, Iaacov) si ale lui Moshe care cad sub incidenta acestei prevederi. Spre exemplu, Iaacov se casatoreste cu doua surori (Leea si Rahel), ceea ce avea sa fie mai apoi interzis explicit printr-o porunca a Torei. Ceea ce se stie despre evreii de dinainte de Primirea Torei este ca respectau regulile Torei pe care le cunosteau prin revelatie divina, insa faceau acest lucru fara a avea o porunca in acest sens, ci doar pentru ca doreau sa le respecte…

In comentariul sau, Rashi (rabinul Shlomo Itzhaki, 1040-1105), explica motivul pentru care Tzipora (cea despre care se vorbeste in versetul din Numeri) este referita acolo drept etiopianca. Astfel, motivul este acela ca Tora obisnuieste sa refere o persoana importanta (cum era Tzipora, sotia lui Moshe) cu un titlu care sa diminueze intrucatva din calitatile sale, pentru a o feri de invidia celorlalti (in ebraica ain hara, ochiul rau sau deochiul). De asemenea, aceasta explicatie este sustinuta si de faptul ca valoarea numerica (ghematria) cuvantului ebraic „cushit” (etiopianca) este aceeasi cu acea a sintagmei „iefat mare” (in traducere, [o femeie] cu infatisare frumoasa).

Share This
Sari la conținut