Semne de intrebare…

Cine este Noach? [6.9]
Tora ne ofera trei calitati pentru Noach. Era „ish” (om), „tzadik” (drept) si „tamim” (integru) IN GENERATIA LUI. Trei calitati demne de luat in seama, pentru fiecare dintre ele putandu-se oferi explicatii suplimentare. In idish, un astfel de om ar fi numit „mensch”, adica cineva pe care te poti baza cu adevarat. Problema era ca toate aceste calitati erau valabile IN GENERATIA LUI, adica prin comparatie cu toata nebunia din jurul lui. Tora prezinta societatea de atunci in culori foarte sumbre, cu decadere morala, abuzuri sexuale, ura, gelozie si cam toate celelalte lucruri pe care astazi societatea moderna le condamna prin legi, dar le aplica cu multa „constiinciozitate”.

Noach a fost ales pentru ca era „the best” in vremea lui, nu neaparat cel mai bun, dar cu siguranta cel mai putin rau. Si totusi, pentru o intreprindere atat de uriasa ca a lui (Midrash-ul povesteste ca el a avut nevoie de 120 de ani pentru a construi arca), normal era sa primeasca o rasplata pe masura. Si totusi, nu a avut parte de asa ceva…

Ca tot am vorbit de Midrash, iata povestea: Dumnezeu i-a poruncit lui Noach sa construiasca arca pe varful unui munte (si nu la malul marii), apoi el a petrecut urmatorii 120 de ani indeplinind aceasta porunca, pentru ca in final sa se urce in arca impreuna cu familia si cate doua animale din fiecare specie si sa scape de urgie. Ceea ce nu se spune in Tora (si Midrash-ul vine sa completeze) este faptul ca Dumnezeu a vrut ca prin toate acestea (120 de ani, arca construita pe munte, etc.) sa ii faca pe ceilalti oameni sa devina curiosi, sa il intrebe ce face acolo, sa primeasca de la el raspunsul ca lumea va fi distrusa daca nu se schimba, sa se schimbe si LUMEA SA NU MAI FIE DISTRUSA. Noach a vazut aceasta porunca a lui Dumnezeu doar ca pe un „bilet de voie”, un fel de franghie de care sa se agate cand lumea este distrusa in jurul lui. Expresia „Dupa mine, Potopul!” provine chiar de aici (desi a fost spusa pentru prima data de unul din Ludovic-ii Frantei).

Acesta este motivul pentru care Noach nu a beneficiat de practic nici o rasplata. Dumnezeu a dovenit ca este un bun manager, in sensul ca a scos „apa din piatra seaca”, gasind o unealta pe care sa o foloseasca pentru a salva conceptul de viata pe Pamant. Din nefericire, aceasta unealta nu a fost una excelenta, ci doar un „rau necesar” sau – mai exact – un „good enough”…

Si totusi, pericopa de saptamana asta este „Noach”. In toata Tora exista 6 pericope care au nume de persoane: Noach, Chaiei Sara (Viata Sarei), Itro, Korah, Balak si Pinchas. Iar din aceste nume, Itro si Balak sunt neevrei. Nici Avraham (primul evreu), nici marele Moshe nu au primit onoarea de a avea o pericopa numita dupa ei. Oare de ce?… Un rabin, Morris Adler, spunea ca „un lider mare nu este numai cineva care are idei, nu numai o persoana devotata si integra, ci si un om sensibil si capabil de a arata mila si compasiune”. Avraham s-a targuit cu Dumnezeu pentru salvarea Sodomei si Gomorei, Noach nu a miscat un deget: si-a construit arca, s-a imbarcat si a plecat, fara a se uita inapoi…

Intrebarea ramane…

De ce se spune azi „LECHAIM” atunci cand se bea un pahar cu vin?
Din nou un Midrash care explica (si tot legat de Noach). Dupa incetarea potopului, Noach a revenit pe uscat impreuna cu familia sa si cu toate animalele pe care le avea la bord si a plantat o vie. A cules rodul acesteia, a facut vin, s-a imbatat si a inceput sa danseze dezbracat, sa cante si sa vorbeasca ce nu trebuia. Acelasi Midrash spune ca sfarsitul lui Noach a fost grabit cu 50 de ani (el a trait „doar” 950 de ani) pentru greseala lui. Motivul pentru care evreii spun LECHAIM (Spre viata!) cand beau vin este tocmai pentru „a se dezice” simbolic de atitudinea lui Noach si pentru a indica o alta motivatie pentru acest act (ca – de exemplu – a face Kidush de Shabat si sarbatori, sfintind prin asta numele lui Dumnezeu).

De ce a distrus Dumnezeu Turnul Babel?
Raspuns simplu: pentru ca oamenii doreau sa contruiasca un turn (Migdal Bavel) care sa atinga cerul. Si ce e rau in asta? Oare nu este adevarat faptul ca orice initiativa trebuie incurajata ?!? Mai ales ca obiectivul propus era „sa ne facem un nume, ca sa nu fim imprastiati pe toata fata pamantului.” [11.4] Nimic destabilizator, aparent… Voi incerca sa dau un raspuns pe larg in „Ce putem invata pentru azi?”

Ce putem invata pentru azi?

[CINE ESTE NOACH?]
…Un om obisnuit, poate intr-o epoca nepotrivita, dar care este cu un cap mai sus decat ceilalti (spiritual vorbind).

O veche zicala evreiasca spune „Col Israel arevim ze laze” (Fiecare evreu este responsabil pentru ceilalti – in traducere aproximativa). Pentru ca generatia lui Noach era atat de rea si imorala, el a avut de fapt doua misiuni, ambele componente ale acestei responsabilitati pe care o avea fata de ceea ce se intampla in jurul lui:

PRIMA: Trebuia incercat ca oamenii sa fie convinsi sa se schimbe. Este ceea ce astazi din pacate ne-am oprit din a mai face. Astazi traim in orase mari, cu multi oameni pe langa care trecem si nu le mai zicem nimic acelor oameni… Tata m-a invatat ca atunci cand merg intr-un sat sau pe munte sa spun „Buna ziua!” tuturor pe care ii intalnesc.

Si am facut asta de fiecare data cand am avut ocazia. Este un sentiment frumos pe care il simt… Ganditi-va ca asta este doar un lucru care nu cere nici bani, nici efort… Si, cu toate astea, foarte putini dintre noi mai au acest „bun obicei”… Cu atat mai putin ne implicam cand un vecin / prieten / ruda vine sa ne ceara ceva, chiar si un sfat. Si, inca si mai putin ne pasa atunci cand e vorba de vreun necunoscut…

Am zis „ne” vorbind nu neaparat despre noi, cei care suntem aici si ne cunoastem. Este vorba de un „ne” impersonal, al tuturor carora nu le pasa ca in Somalia se moare, ca poluarea e la moda, ca o crima / viol / talharie este comisa in lume la fiecare 2 secunde. Este probabil un alt mod de a ne „proteja” de tot si toate, printr-o mentalitate (as zice un pic iresponsabila) de strutz…

Si – ca sa nu vi se para ca delirez sau va tin discursuri filosofice – este in ultima instanta vorba de ce si cat de multe PUTEM face, prin simpla noastra implicare in zecile de lucruri marunte care conteaza in viata de zi cu zi.

Noach si-a primit o pedeapsa de 50 de ani pentru ca nu a luat atitudine, pentru ca responsabilitatea fata de societate a fost o notiune necunoscuta pentru el. Nici oamenii nu l-au intrebat ce face timp de 120 de ani, nici el nu a zis.

Ganditi-va doar ca lui i s-au dat 120 de ani pentru a schimba ceva si a face o lume mai buna. Si – chiar daca urarea este „Ad mea veesrim!” (Pana la 120 de ani!) – stim cu totii ca NOI avem mai putin pentru a face acelasi lucru. Sper sa ne pese si sa reusim… In fond, avem nevoie si de o perioada in care sa ne bucuram de lumea pe care o cream !!!

[DE CE A DISTRUS DUMNEZEU TURNUL BABEL]
In primul rand, pentru conformitate, „Babel” (in ebraica „bavel”) inseamna „incurcatura”. Asa cum am zis, exista aparent o contradictie: adica trebuie incurajata initiativa, dar Dumnezeu nu o incurajeaza ?!!!?? Si ce fel de pedeapsa mai este si aia, sa incurci limbile oamenilor, pentru ca ei sa nu se mai poata intelege. Si de ce?

Turnul Babel este de fapt oglinda (din nou !) a ceea ce se intampla azi. Oamenii construiesc, se extind, fiecare vrea sa fie mai sus, mai mare, mai important. Acesta – intr-o lume ideala – s-ar numi PROGRES. Insa motivul pentru care vrem sa ajungem in top este important de asemenea.

O zicala veche romaneasca spune ca fiecare om este dator in viata lui sa construiasca o casa, sa sadeasca un pom si sa creasca un copil. In Tora, se vorbeste de copii si de scrierea unui sul de Tora. Mesajul este acelasi: OAMENI BUNI, CONSTRUITI CEVA CARE SA AIBA UN SCOP SI PE CARE SA IL PUTETI LASA CUIVA! Pentru ca nimeni nu mosteneste lumea!… Si aici accentul cade pe CONSTRUITI CEVA! („ceva” scris cu majuscule).

Ca un sumar, atat: ar cam fi timpul sa ne pese, sa fim responsabili si pentru altii, sa ne fie mila de cei mai putin norocosi decat noi si sa FACEM CEVA PENTRU TOATE ASTEA !!!

In fond, daca nu acum, atunci cand?

„Pentru acasa”

INTREBARE CARE POATE DERANJA:
Credeti ca Dumnezeu a facut bine sau a gresit distrugand lumea prin Potop? Oare nu existau si prunci nevinovati, copaci, animale care nu aveau vreo implicatie in raul general din acea vreme?

De ce credeti ca Dumnezeu a ales diversitatea (de limbi si culturi) in detrimentul unitatii?

Shabat Shalom! Si Hodesh Tov (pentru ca ieri si azi a fost Rosh Hodesh)

Share This
Sari la conținut