INTREBARE:
Dupa o inmormantare in Chol Hamoed, se spune “Din Haemes”? Ce alte reguli se aplica in acest caz?

RASPUNS:
Binecuvantarea Dayan Ha’emet (Judecatorul Adevarului) trebuie rostita atunci cand durerea este mai mare. Unele surse halahice (de lege iudaica) recomanda ca ea sa fie rostita imediat dupa producerea decesului, in timp ce altele recomanda ca ea sa fie rostita atunci cand se face kria (taierea hainelor). In general, comunitatile urmeaza cea de-a doua traditie, iar faptul ca taierea hainelor are loc in public, la inmormantare, face ca momentul sa fie probabil de durere maxima.

Acestea fiind spuse, in Chol Hamoed (zilele intermediare ale sarbatorilor de Pesah si Sucot), kria nu se face decat daca ruda decedata este un parinte. Pentru orice alte rude, kria se amana pentru shiva, dupa sarbatoare. Binecuvantarea poate fi rostita la inmormantare, chiar in absenta kria.

Daca este vorba despre un deces de Shabat sau Yom Tov urmat de o inmormantare de Chol Hamoed, lucrurile sunt mai complicate. De Chol Hamoed, desi nu exista doliu public, pentru ca este “Moed” (sarbatoare) trebuie respectate devarim she’be’tzina, adica ritualurile de doliu private. Conform tuturor opiniilor in aceasta categorie intra interzicerea relatiilor maritale, iar unii (o opinie relativ minoritara) interzic chiar si spalatul, purtatul de haine noi sau chiar invatatul Torei (cu exceptia pasajelor care vorbesc despre legile doliului sau pasajele biblice care vorbesc despre Distrugerea Ierusalimului sau despre blestemele din Tora).

In cazul in care inmormantarea a avut loc inainte de inceperea unei sarbatori (sa spunem Erev Rosh Hashana – ajun de Anul Nou, cu toate ca, evident, Rosh Hashana nu are Chol Hamoed), perioada de shiva (doliu de 7 zile) precum si shloshim (30 de zile) depind de inceperea shivei inainte de a intra sarbatoarea. Astfel, daca cei indoliati au apucat sa stea shiva chiar si cateva minute inainte de sarbatoare (chiar daca au facut fie si un gest de doliu minim, cum ar fi scoaterea pantofilor la cimitir), shiva se considera inceputa inainte de sarbatoare. In acest caz, aceasta portiune de zi din Erev Chag (ajun de sarbatoare) se socoteste 7 zile, apoi sarbatoarea se socoteste inca 7 zile (chiar daca este mai de scurta durata).

Spre exemplu, in cazul indicat, daca inmormantarea a avut loc in ziua imediat anterioara Rosh Hashana, odata cu inceperea sarbatorii Rosh Hashana shiva este incheiata. Rosh Hashana (chiar daca este numai doua zile) conteaza inca 7 zile. Zilele de 3, 4, 5, 6, 7, 8 si 9 Tishrei sunt zile in care trebuie respectate ritualurile de shloshim, iar odata cu Iom Kipur se incheie si shloshim. In acest caz, de fapt “30 de zile” (shloshim) trec in 10.

Oricum, toata socoteala de mai sus este valabila numai pentru sarbatorile biblice: Rosh Hashana, Iom Kipur, Pesah, Shavuot si Sucot. Zilele de Shmini Atzeret / Simhat Tora au un statut special si depinde de cand a avut decesul si inmormantarea, iar celelalte sarbatori (Hanuca, Purim, Iom HaAtzmaut, Tu BiShvat, etc.) nu anuleaza perioadele de doliu. Shabatul intrerupe doliul, insa nu il anuleaza (adica ziua de Shabat conteaza la numaratoarea celor 7 sau 30 de zile, insa nu exista doliu public de Shabat – doar devarim she’be’tzina trebuie respectate).

In orice caz, cel mai bun lucru este ca pentru fiecare caz in parte sa fie consultat rabinul, care poate lua in calcul particularitatile situatiei si poate da un psak (decizie halahica) completa.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This