INTREBARE:
In religia iudaica se pune accent pe faptul ca femeia sa fie curata trupeste (fecioara) in ziua nuntii?
RASPUNS:
Inainte de a incepe raspunsul meu, va recomand sa cititi si celelalte raspunsuri legate de casatoria si divortul iudaice, disponibile pe site-ul DvarTora. Va vor oferi o perspectiva mai ampla asupra acestui subiect si vor fi un bun punct de plecare pentru rezolvarea problemei pe care o ridicati in aceasta intrebare…
Conform legii mozaice, la momentul casatoriei, o femeie beneficiaza de un contract nuptial (numit ketuba), care garanteaza drepturile sotiei in cazul divortului sau a decesului sotului. Acest contract este redactat de obicei imediat inainte de casatorie si semnat de catre sot si de catre doi martori, ca parte din ritualul nuptial. Pe langa alte obligatii pe care sotul si le asuma la incheierea casatoriei exista si aceea de a plati (personal sau prin deducerea din proprietatea pe care o are) a unei sume de bani, in cazul divortului sau in cazul in care moare inaintea sotiei. Aceasta suma de bani este determinata in functie de statutul femeii la momentul casatoriei. Astfel, Tora prevede o suma de 200 de zuz pentru o mireasa virgina si de 100 de zuz pentru o mireasa care nu mai este virgina (fie datorita unei casatorii anterioare, cum este cazul unei vaduve sau unei divortate, fie datorita unui accident sau chiar datorita unor relatii sexuale premaritale).
In plus, o mireasa presupusa virgina si care se dovedeste, in noaptea nunti, a nu fi virgina, isi pierde dreptul de a primi banii stipulati in ketuba. In acest caz, cel putin teoretic, sotul are dreptul de a divorta, invocand mekah taut (in traducere literala: o „achizitie” facuta pe prezumptii eronate). Cu toate acestea, cazuri de acest gen sunt extrem de rare in zilele noastre.
O alta problema este aceea a anumitor casatorii care nu pot fi contractate deloc, conform legii mozaice, in situatia in care mireasa a avut, inainte de nunta, relatii sexuale de o anumita natura. Ma refer aici la relatiile sexuale ale unei femei cu un partener care nu i-ar fi putut deveni sot la momentul consumarii acestor relatii, datorita unei prohibitii a Torei. Spre exemplu, un kohen (urmas al lui Aaron si al preotilor ce indeplineau ritualul in Templul din Ierusalim) nu poate lua in casatorie o femeie care a avut relatii sexuale cu un ne-evreu. O astfel de casatorie este valabila post-facto, insa a priori ea nu poate fi contractata. Ca o paranteza, conform legii rabinice, orice femeie convertita la iudaism este presupusa ne-virgina si in consecinta nu se poate casatori cu un kohen.
Ca o concluzie, as putea spune ca iudaismul pune intr-adevar accent (cel putin in anumite cazuri) pe virginitatea miresei in noaptea primei casatorii.
Multumesc pentru raspunsuri
Si atunci partea in care spune ca orice lucru PE care il atinge va FI necurat si oricine doarme langa o persona care ii in perioada menstruatie devine necurat 7 zile?…
Si de exemplu daca dorm langa sotul meu devine si el impur? Si orice lucru ce ating e impur? Sau daca dau mana cu cineva? Ce fac atunci cu copii? Sau nu pot sa ii pregatesc mancare sotului meu? IMI cer scuze poate pun prea multe intrebari dar subiectul acesta ma framanta si am nevoie de raspunsuri. Multumesc
Repet: multe din legile legate de impuritatea rituală sunt suspendate în absența Templului. Altele rămân însă în vigoare și sunt obligatorii conform legii mozaice. Există într-adevăr reguli legate de relațiile dintre soți în perioada menstruației care sunt valabile și astăzi. Însă impuritatea rituală (tuma) este o temă mult prea vastă și complexă pentru a putea fi explicată în câteva rânduri aici…
Recomandarea mea este să vă adresați rabinului comunității de care aparțineți pentru a obține mai multe informații despre subiect. Însă ca un punct de pornire pentru studiu, vă recomand și acest articol, disponibil online în limba engleză, precum și materialele disponibile aici în meniul ”Taharat HaMishpacha” (în special secțiunea ”Conduct while niddah”).
Multumesc pentru raspuns. Atunci fetele fecioare cum trebuie sa se comporte in perioada menstruatiei? Au aceleasi restrictii ca si femeile maritate in sensul ca nu pot merge la zidu plangerii si altele?
Nu există nicio interdicție de a merge la Zidul Plângerii sau de a intra într-o sinagogă în timpul menstruației, nici pentru fetele nemăritate, nici pentru femei. Respectiva interdicție se referea exclusiv la intrarea în Templul din Ierusalim în perioada de impuritate rituală și nu se aplică lăcașurilor de cult sau locurilor sfinte din zilele noastre. Odată cu Distrugerea Templului în anul 70 e.a., această interdicție precum și alte legi/reguli care țineau de ritualul Templului au fost suspendate.
Referitor la puritatea in familie .fetele fecioare trebuie sa faca spalarea rituala dupa inchierea zilelor de curatiere mikveh?
În principiu, o fată/femeie are obligația să meargă la Mikve înainte de căsătorie, după ce a născut și după menstruație. În toate aceste cazuri, ea așteaptă încheierea propriu-zisă a scurgerii de sânge și apoi încă o săptămână așa-numită ”de curățire” (șiva nekiim). De asemenea, anumite scurgeri de sânge pot necesita mersul la Mikve, chiar și atunci când ele se produc în perioada dintre menstruații.
Cu excepția unei căsătorii iminente însă, o fată/femeie nemăritată (virgină sau nu) nu are obligația să meargă la Mikve după fiecare menstruație, deoarece motivul principal al acestui ritual este acela ca ea să aibă voie, conform Halaha, să întrețină relații sexuale cu soțul ei. Nu se obișnuiește ca o fată/femeie nemăritată dar care este totuși activă sexual să meargă la Mikve.