INTREBARE:
In religia mozaica a fuma este un pacat? Daca da, de ce?

RASPUNS:
Conform legii mozaice (halaha), fumatul nu este strict interzis. In perioada redactarii Gemarei din Talmudul Babilonian (primele secole ale erei actuale), se pare ca fumatul era chiar considerat benefic, fiindu-i atribuit de catre medicina vremii un usor efect laxativ.

In Deuteronomul 4:9-10, Tora prezinta una din poruncile divine care, prin prisma noilor descoperiri ale medicinei moderne, pare sa interzica fumatul. Cuvintele Torei sunt „rak hishamer leha ushemor nafsheha meod” („doar ai grija de tine si ai multa grija de sufletul tau”), interpretate de catre traditia orala ca fiind de fapt o porunca divina de a avea grija de trupurile noastre impreuna cu sufletul. Pe scurt, conform acestei porunci a Torei, evreii sunt obligati sa isi pazeasca si intretina sanatatea. Mai mult, tot ceea ce ar putea cauza boala sau ranire, cum ar fi, spre exemplu, sporturile extreme, consumul de droguri, chiar ascetismul si postul exagerat sau – in cazul nostru – fumatul sunt de asemenea interzise. Demonstrat stiintific in zilele noastre ca este cauzator de cancer, boli de inima si multe alte probleme de sanatate, fumatul pare astfel interzis de catre Tora.

Exista si autoritati rabinice care sunt de parere ca fumatul nu este mai mult decat un viciu, posibil daunator, insa nu suficient pentru a fi interzis de catre legea mozaica. In sprijinul acestor afirmatii, ei prezinta si numeroasele cazuri de fumatori care au ajuns pana la varste venerabile cu un minim de probleme de sanatate. Multi rabini insa considera fumatul profund daunator si in consecinta interzis de catre Tora.

Cu toate acestea insa, multi evrei (ca si neevrei de altfel), continua sa fumeze. Dupa cum afirma intr-un comunicat si purtatorul de cuvant al organizatiei americane Agudath Israel, rabinul Avi Shafran: „Oamenii sunt atat de dependenti [de fumat], incat cred ca daca Moise ar cobori de pe Muntele Sinai si ar spune [ca este interzis], tot nu ar crede.”

Share This
Sari la conținut