Ve’Avraham zaken, ba beiamim, ve’Hashem berach et Avraham bakol. — Si Avraham era batran, cu [multe] zile, si Dumnezeu l-a binecuvantat pe Avraham in tot. — Geneza 24:1

Saptamana aceasta am invatat multe… Uitandu-ma la pericopa pe care o citim, Haiei Sara, precum si la explicatiile vehiculate in jurul unui singur verset, cel pe care l-am citat mai sus, am realizat (daca mai era nevoie) cat de bogata si infinita este Tora si interpretarile ei! Dati-mi voie sa va ofer cateva dintre ele, cu speranta ca le veti gasi si voi la fel de interesante…

Avraham este binecuvantat de catre Dumnezeu bakol (in toate). Comentatorii Torei, precum si Talmudul, au cateva moduri aparte de a intelege acest fragment de verset.

Rashi ne vorbeste conjunctural. Faptul ca acest verset se afla la inceputul capitolului 24 din Geneza (in care aflam povestea slujitorului lui Avraham, trimis sa ii caute o sotie lui Itzhak) inseamna pentru Rashi ca, tematic, cele doua idei sunt strans legate. Ne spune el: “valoarea numerica a cuvantului bakol (in tot) este aceeasi cu valoarea numerica a cuvantului ben (fiu)”, inseamnand ca atunci cand Avraham a fost binecuvantat de catre Dumnezeu cu un fiu prin care legamantul sau cu Dumnezeu urma sa continue, el a realizat si ca este dator sa asigure continuitatea familiei, ocupandu-se de gasirea unei sotii potrivite pentru fiul sau. Simplu si la obiect, stil Rashi, as putea spune…

Ibn Ezra are o alta parere. Bakol inseamna ca binecuvantarea lui Avraham a constat in tot ce un om isi poate dori in lume: bogatie, posesiuni, onoare, viata lunga si copii. Ne spune Ramban (Nachmanide): Avraham a fost perfect si nu i-a lipsit nimic, avand doar o ultima dorinta profunda, aceea de a-si vedea copilul mostenind toata averea si toata onoarea sa. De aceea Tora continua cu episodul gasirii unei sotii pentru Itzhak, care astfel va intemeia o familie si va continua traditia inceputa de parintele sau. La fel de tipic, ca si explicatie… Insa lucrurile devin de aici deosebit de interesante…

Ramban citeaza Talmudul: ”Si Dumnezeu l-a binecuvantat pe Avraham bakol (in tot). Rabi Meir a spus: Avraham a fost binecuvantat prin aceea ca nu a avut o fiica. Rabi Iehuda a spus: a avut o fiica. Iar altii spun: a avut o fiica si numele ei era Bakol.” (Talmud, Bava Batra 16b)

Stranii explicatii, nu-i asa? De ce Rabi Meir s-ar gandi ca lipsa unei fiice este o binecuvantare? De ce pentru Rabi Iehuda totul (kol) se rezuma doar la a avea o fiica? Si, in final, ce vor sa ne spuna acei “altii” la care face referire Talmudul?

Tot Ramban dezleaga misterele… In nici un caz lui Avraham nu i-ar fi displacut o fiica, ne explica el, insa ar fi fost foarte problematic daca ar fi avut-o, sa ii gaseasca un sot potrivit. Singura optiune ar fi fost un sot dintre fiii lui Canaan, ceea ce nu era tocmai de dorit. Intr-adevar, daca ne uitam la paginile Cartii Genezei, Avraham si ceilalti patriarhi se feresc permanent de casatoriile “mixte” cu popoarele canaanite. (Este chiar si motivul intregului episod din capitolul nostru, 24, in care Eliezer merge tocmai la rudele lui Avraham, departe de Tara Canaanului, pentru a ii gasi lui Itzhak o sotie potrivita: “Pune-ti, te rog, mana sub coapsa mea si te voi pune sa juri pe Domnul, Dumnezeul cerurilor si Dumnezeul pamantului, ca nu vei lua pentru fiul meu o nevasta dintre fetele canaanitilor, in mijlocul carora locuiesc, ci te vei duce in tara si la rudele mele sa iei o nevasta pentru fiul meu Itzhak.” (Geneza 24:2-3)) Iata binecuvantarea, spune Rabi Meir: Avraham este scutit de a cauta un sot pentru o eventuala fiica a sa, daca ar fi avut-o, avand in vedere ca optiunile disponibile erau total necorespunzatoare.

Interesant, nu? Dar Rabi Iehuda nu este multumit! Bakol, totul inseamna TOTUL, adica inclusiv o fiica. Despre un om nu se poate vorbi ca are totul daca ii lipseste o fiica! Mai mult, o veche traditie iudaica spune ca Avraham a respectat toate legile Torei, chiar inainte ca aceasta sa fie data omenirii. Iar una dintre poruncile Torei, inclusa mai apoi si in halaha (legea mozaica) este aceea de a avea urmasi (pru urevu u’milu et haaretz, “inmultiti-va si umpleti pamantul”). Conform opiniei lui Beit Hilel, aproape intotdeauna “triumfatoare” in fata celei a lui Beit Shamai, porunca de a avea urmasi este considerata indeplinita doar prin producerea a minim doi copii, un baiat si o fata. Daca Avraham a respectat intr-adevar toate poruncile Torei (bakol), atunci trebuie sa fi avut si o fata!

Iar ultima explicatie, cea a acelor “alti” (“acherim”) al caror nume nici macar nu e mentionat in paginile Talmudului, este poate cea mai interesanta. Ne spune Ramban ca de fapt Dumnezeu are un atribut special inclus in cele 13 Atribute Divine, un atribut numit Kol (Totul). Kol este un fel de sursa a binecuvantarii din lume si un mijloc prin care Dumnezeu a creat aceasta lume, folosindu-se de bunatatea Sa. Avraham, ish ha’chesed, omul bunatatii, care a oferit celor din jur atata dragoste si bunavointa, a primit in dar, in schimbul faptelor sale, insusi accesul la acest atribut divin si sursa a binecuvantarii, Kol. Acest atribut divin, continua comentariul, a fost ca un fel de fiica pentru Avraham, fiindu-i apropiat intotdeauna asemenea unei fiice, iar acest lucru se datoreaza faptului ca Avraham si-a trait intreaga viata sub semnul binefacerii catre altii. Prin emularea lui Dumnezeu (imitatio Dei) prin acte de binefacere, Avraham a primit binecuvantarea divina nu printr-o fiica in carne si oase, ci primind “insasi cheile binecuvantarii”. “Prin tine vor fi binecuvantate toate familiile pamantului”, este promisiunea lui Dumnezeu catre Avraham. Iata-o asadar realizata, prin acest atribut divin “facut cadou” primului dintre patriarhi…

Va marturisesc sincer ca explicatiile m-au uimit! M-am intrebat, citindu-le, ce inseamna pentru mine “totul” (kol). Daca ar fi sa primesc vreodata o binecuvantare similara cu cea a lui Avraham, bakol, in tot si in toate, ce as cere de la Dumnezeu? Ce mi-as dori? Si cum, prin ce, as putea ajunge sa merit un astfel de “cadou”?

Sunt intrebarile pe care vi le lansez si voua, reflectand la explicatiile de mai sus si alegand-o pe cea care vi se potriveste cel mai bine… Va las cu tema pentru acasa, aceasta tema de meditatie, care ne-ar putea conduce si pe noi, daca o intelegem si o rezolvam cum trebuie, catre aceeasi binecuvantare divina, bakol, mikol, kol, in tot, din tot si cu totul. Sa ne ajute Dumnezeu!

Shabat Shalom!

Share This