Dupa cele doua vise ale lui Iosef, fratii sai sunt suparati, deoarece cred, in mod natural, ca acesta are aspiratia de a-i conduce. Supararea degenereaza in gelozie atunci cand Iaacov, tatal lor, pare sa dea crezare viselor lui Iosef (Geneza 37:11)

Ca reactie, fratii lui Iosef pleaca la Shechem, orasul in care, cu doar cateva saptamani inainte, doi dintre ei, Shimon si Levi, au ucis toti locuitorii barbati din zona pentru ca au violat-o pe sora lor, Dina (Geneza, cap.34). Conform Midrash-ului, fratii lui Iosef merg in acest oras pentru a hotari ce pedeapsa i se cuvine de data aceasta lui Iosef. (Rashi, Geneza 37:12)

Si iata ca tocmai in acest loc Iaacov il trimite si pe Iosef sa se intereseze de bunastarea fratilor sai. (Geneza 37:13) Sforno, unul dintre comentatorii biblici ai secolului al 15-lea, explica faptul ca desi Iaacov ar fi putut trimite un servitor sa afle ce ii fac fiii, el l-a trimis pe Iosef in mod deliberat, sperand ca prin aceasta va determina reimpacarea fratilor.

Insa aceasta explicatie genereaza o intrebare: Stiind de conflictul mocnit dintre Iosef si fratii sai, oare Iaacov, care cunostea precedentul incident de la Shechem, nu il punea si pe Iosef in pericol, trimitandu-l sa isi viziteze fratii?

Ei bine, sunt unii comentatori care chiar sustin exact aceasta idee, si anume ca, datorita acestui incident, Iosef a crezut ca tatal sau l-a trimis intr-o capcana. Este de subliniat aici faptul ca Iosef nu si-a contactat tatal deloc, nici chiar dupa ce a ajuns vicefaraon al Egiptului. Iosef a crezul poate ca tatal sau l-a dat la o parte, asemenea multora inaintea lui (spre exemplu, Esau care a fost “dat la o parte” de catre tatal sau Itzhak sau Ishmael de catre Avraham).

Si totusi, se prea poate ca Iosef sa isi fi inteles gresit tatal. Este posibil ca Iaacov sa il fi trimis pe Iosef la fratii sai din cauza a ceea ce i s-a intamplat chiar lui (lui Iaacov) in anii tineretii. Dupa ce Iaacov a luat binecuvantarea lui Esau si a fost sfatuit de catre mama sa sa fuga pentru a evita furia fratelui sau (Geneza 27:43-46), el nu si-a mai vazut familia timp de 22 de ani.

Ajuns adult, Iaacov nu doreste acum sa repete aceasta greseala si, in consecinta, atunci cand fiii sai pleaca de acasa, el adopta o pozitie opusa celeia pe care a experimentat-o in tinerete: in loc sa il indemne pe Iosef sa fuga de fratii sai, el il trimite la acestia, cu speranta unei reconcilieri.

Se intampla adesea ca parintii sa isi promita ca nu vor repeta greselile parintilor. Ironia sortii face insa ca, desi alegem de multe ori drumuri diferite, nimic nu este garantat. Cu toate ca Iosef este trimis la fratii sai si nu departe de acestia, rezultatul este acelasi ca in tineretea tatalui sau Iaacov – anume ca el ramane separat de familie timp de 22 de ani.

Iar mesajul la care ar trebui sa ne gandim din toata aceasta poveste este si acela ca, desi este laudabila incercarea lui Iaacov de a oferi un alt viitor, uneori “istoria se repeta” si trebuie sa invatam sa traim la fel de bine si cu aceasta varianta…

Shabat Shalom!

Share This