(dupa un comentariu al rabinului Shlomo Jarcaig)

In ritualul de Hanuca, alaturi de aprinderea lumanarilor si mancatul de gogogi :), un paragraf care este intercalat in rugaciunea de Amida (Shmone Esre) si in Birkat Hamazon (rugaciunea de dupa masa) iese in evidenta in mod special. Este vorba de paragraful “Al hanisim”, in care este prezentata pe scurt povestea de Hanuca si sunt enumerate motivele pentru care aceste opt zile sunt speciale in cadrul anului iudaic. Paragraful “Al hanisim” prezinta Hanuca atat prin prisma victoriei militare asupra elenistilor, cat si prin prisma minunii putinului ulei pur gasit in Templu dupa re-cucerirea acestuia de catre hashmonei.

In contrast cu aceasta abordare, tratatul talmudic Shabat (singurul, de altfel, care discuta despre Hanuca), aduce in prim plan numai minunea uleiului din Templu, aproape nefacand nici o referire la victoria militara, ea insasi o minune in conditiile uriasei diferente de forte implicate in conflict. Care este atunci, de fapt, minunea de Hanuca? Daca au fost intr-adevar doua minuni (una fizica – a victoriei militare si una spirituala – a luminii Menorei), atunci de ce Talmudul nu le mentioneaza pe amandoua?

Rabinul Chaim Friedlander din Bnei Brak explica faptul ca exista de fapt doua tipuri de miracole. Unele care sunt in esenta miracole, insa par lucruri naturale, iar altele care sunt 100% miracole. Ambele sunt de fapt minuni divine, insa oamenii inclina sa considere drept minune un eveniment care transcende complet naturalul. In cazul Hanucai, minunea ascunsa (“nes nistar”) a fost aceea a victoriei militare. Desi raportul de forte era complet disproportionat, oamenii pot mai curand sa puna victoria militara pe seama norocului, strategiei militare mai bune sau pe seama altor factori… In cazul miracolului uleiului, nimeni nu poate insa nega interventia divina, pentru ca nimeni nu poate oferi o explicatie logica si naturala pentru ca o cantitate de ulei suficienta pentru o zi sa arda opt zile.

In pericopa pe care o citim in acest Shabat, pericopa Vaieshev, fratii lui Iosef il vand pe acesta in sclavie pentru a se asigura ca “visurile lui de marire” nu se vor indeplini. Insa tocmai aceasta vanzare a fost cea care a contribuit la desfasurarea ulterioara a evenimentelor, culminand cu o mare minune divina, eliberarea evreilor din Egipt.

Minunea salvarii lui Iosef si a ascensiunii sale la putere in Egipt se aseamana foarte mult cu cele doua minuni de Hanuca. Incercarea elenistilor de a curma traditia iudaica a condus la razboiul dintre ei si hashmonei, culminand cu “intarirea” traditiei iudaice si imbogatirea ei cu inca o sarbatoare, sarbatoarea de Hanuca.

STIATI CA…

… lumanarile de Hanuca trebuie aprinse la fereastra, in fiecare seara dupa caderea intunericului. Vineri seara, lumanarile de Hanuca trebuie aprinse inainte de lumanarile de Shabat, cu cel putin 18 minute inainte de apusul soarelui (insa trebuie ca lumanarile de Hanuca sa fie suficient de lungi pentru a arde cel putin 30 de minute dupa caderea intunericului). In hanukia (menora de Hanuca), lumanarile se aseaza de la dreapta la stanga, adaugandu-se o lumanare noua in fiecare seara a sarbatorii si se aprind incepand cu lumanarea proaspat adaugata. In serviciul sinagogal si la Birkat Hamazon, se adauga paragraful “Al hanisim”. De asemenea, in fiecare dimineata a sarbatorii, se spune Halel Shalem (Halel complet).

Shabat Shalom! si Hanuca Sameah!

Share This