Cuvintele de inceput ale pericopei acestei saptamani, “Vaiakhel Moshe” – “Si Moshe a adunat intreaga obste a lui Israel (Exodul 35:1) ne ofera o lectie importanta despre succesul unei comunitati.

Shabatul trecut, in care ii surprindem pe evrei dornici de un nou lider si temandu-se ca Moshe nu se va mai intoarce , Tora ne ofera un verset de o similitudine dezarmanta: “Vaikahel ha’am…” – “Poporul s-a adunat impotriva lui Aaron si i-au spus: ‘Fa-ne un dumnezeu…'” (Exodul 32:1). Aceasta “adunare”, care a condus la construirea Vitelului de Aur, la moartea atator oameni si la trauma prin care un popor atat de tanar precum era poporul evreu la acea vreme a trebuit sa treaca, a venit ca initiativa a poporului. Desi initiativele populare sunt adesea de incurajat, desi trebuie mentionate contributiile colective — aceasta initiativa in particular, acest proiect comunitar a esuat lamentabil.

In pericopa acestei saptamani, “Moshe a adunat intreaga obste a lui Israel”  capata asadar un nou sens. Ultima data cand obstea s-a adunat, oamenii au cautat un obiect pentru idolatrie. Acum, Moshe ii aduna pentru a le vorbi despre Shabat (a se vedea Exodul 35:2-3). Comunitatea se aduna, insa ceea ce se intampla este diferit, iar unitatea se circumscrie acum unui nou concept.

Chiar daca aceasta adunare este convocata de catre lideri, de catre Moshe in acel caz (“Moshe a adunat”), evenimentul in sine se constituie ca o maturizare a poporului. Un Midrash ne spune ca realizarea Vitelului de Aur s-a facut prin contributia oamenilor, prin faptul ca au dat propriile lor proprietati, propriii bani, ca Vitelul sa fie construit. In aceasta saptamana, oamenii daruiesc din nou, insa acum contributia se face pentru un alt scop, construirea Mishkanului (Tabernacolului). Sub indrumarea lui Moshe, comunitatea “repara” relatia cu Dumnezeu si isi imbunatateste imaginea deteriorata in cadrul primei “adunari”. Iar modul prin care se realizeaza acest lucru este prin identificarea problemei si prin efortul de a veni la o noua adunare in care sa se intample ceva diferit. (Midrash, Shemot, cap. 35)

O comunitate poate sa realizeze multe prin ideile si viziunile pe care le are, raspunzand totodata tendintelor naturale si dorintelor membrilor sai, modului in care acestia inteleg viata comunitara sau evreiasca. O comunitate, asa dupa cum o descrie si Ramban (Nahmanide) in comentariul sau asupra versetului 35:1 din Exod, poate sa confirme, prin ceea ce face, ca isi doreste cu adevarat ca Dumnezeu sa fie in mijlocul lor.

Shabat Shalom!

Share This