Vazandu-l pe Moshe judecandu-i pe evrei de dimineata pana noaptea, Itro, socrul acestuia, ofera un sfat de nerefuzat. El ii spune lui Moshe ca daca va continua sa incerce sa judece intreg poporul, nu va reusi decat sa se si sa ii epuizeze, deoarece nu va avea capacitatea necesara de a duce la bun sfarsit sarcina. Itro propune asadar ca Moshe sa numeasca alti judecatori, cu care sa imparta munca…

Sfatul lui Itro catre Moshe merita o atentie deosebita: „Si va fi”, spune Itro, „ca fiecare pricina mare (gadol) o vor aduce la tine si fiecare pricina mica (katan) o vor judeca ei [, acesti judecatori numiti.]” (Exodul 18:22)

Moshe ii asculta sfatul lui Itro, insa cu o mica modificare. In loc sa judece exclusiv pricinile „mari”, Moshe ii spune lui Itro ca va judeca cele mai dificile (kashe) probleme. (Exodul 18:28)

Hatam Sofer, unul din marii rabini si comentatori ai Torei si Talmudului, face mentiunea ca Itro foloseste termenul de gadol (mare) vorbind despre oamenii importanti. Conform sfatului original, Moshe ar fi trebuit sa judece numai pricinile acestor oameni „de vaza”, pricinile „marilor concerne”… Oamenii mai putin importanti, „intreprinderile mici si mijlocii”, ar fi fost transferati automat catre instantele inferioare, indiferent de seriozitatea si dificultatea cazului. Moshe respinge insa aceasta diferentiere si vorbeste despre cauze dificile si nu „importante”.

Daca ne gandim bine, ideea pe care o subliniaza Tora in aceste randuri este importanta pe care o avem fiecare dintre noi si problemele cu care ne confruntam. Indiferent cat de „jos” suntem, indiferent cat de „mici” suntem considerati, problemele pe care le avem sunt deosebit de importante. In societatea de atunci, indiferent de patura sociala de unde proveneau, toate chestiunile puteau ajunge inaintea lui Moshe…

Asa dupa cum s-a spus in repetate randuri, mesajul de baza este ca o societate nu este judecata dupa cum ii trateaza pe cei puternici, ci dupa cum ii trateaza pe cei slabi. Oare in societatea de astazi, atunci cand – cel putin la modul teoretic – avem puterea si suntem invitati sa o construim impreuna, asa cum ne-o imaginam, oare astazi putem vorbi despre diferentiere intre „pricini grele” si „pricini usoare” sau inca din pacate doar despre „pricini mari” si „pricini mici”?!? Este in mana noastra, ca succesori ai lui Moshe si Itro de atunci, sa facem astazi, in lumea in care traim, un pas inainte catre o comunitate si o societate mai buna si mai atenta la nevoile membrilor sai, fie ei mici sau mari, bogati sau saraci, slabi sau puternici…

Shabat Shalom!

Share This
Sari la conținut