Cand s-a dus inaintea tatalui sau Ithak, Iaakov pretinde ca este fratele sau, Esav (Geneza 27:19). In timp ce unii comentatori incearca sa explice comportamentul lui Iaakov, altii sustin ca din acel moment el a fost pedepsit toata viata lui pentru aceasta inselaciune.

De exemplu, dupa ce Lavan isi pacaleste ginerele, Iaakov, dandu-i-o de sotie pe Lea in locul lui Rahel, Lavan spune:

Nu se obisnuieste la noi sa maritam fata cea mica inaintea primei nascute. — Geneza 29:26

Rabinul Eliezer Ashenazi spune ca in acest moment Lavan il critica pe Iaakov sugerand ca poate la el acasa fratele mai mic a luat binecuvantarile in locul fratelui mai mare, dar in comunitatea lui Lavan, fratele sau sora mai mare au prioritate.

Modelul ca acela care inseala sa fie inselat continua. Dupa vanzarea fiului sau preferat, Iosef, ceilalti fii ai lui Iaakov iau haina cu multe culori a lui Iosef si o inmoaie in sangele unei capre, convingandu-l astfel pe tatal lor ca Iosef a fost omorat. Acesta este intr-adevar un model remarcabil. Tanar fiind, Iaakov si-a inselat tatal sa-l binecuvanteze pe el, in timp ce el purta blana de capra a fratelui sau Esav. (Geneza 27:16) Acum, tata fiind, el insusi este inselat de catre fiii sai, care se folosesc de sangele unei capre pentru a-l convinge pe Iaakov ca Iosef a murit. (Geneza 37:31)

Prin faptul ca Iaakov este inselat in mod constant, oricine se poate intreba daca Iaakov a fost vreodata iertat pentru ca si-a inselat tatal. Maimonide este de parere ca cineva s-a cait sincer numai atunci cand acea persoana, daca se afla din nou in situatia in care deja a gresit o data, nu va mai repeta aceeasi greseala. Dar ce se intampla daca in viata nu mai apare o a doua sansa? Ne putem gandi eventual ca in asemenea cazuri cainta se poate realiza prin copii. Probabil ca asa s-a intamplat cu Iaakov, dupa cum vedem din vietile lui Iehuda si Iosef, doi dintre fiii lui Iaakov.

Iehuda are doi fii, gemeni, de la Tamar. Cand se nasc, primul scoate mana afara si i se pune o ata rosie pe mana (Geneza 38:28). Se pare ca Iehuda vrea sa repare greseala tatalui sau si sa clarifice pentru totdeauna care din cei doi gemeni s-a nascut primul.

In mod similar, in episodul in care Iosef isi aduce copiii inaintea lui Iaakov pentru a fi binecuvantati, Iaakov schimba mainile, punand mana dreapta pe Efraim, baiatul cel mic, si mana stanga pe Menashe, baiatul cel mare. Alarmat, Iosef incearca sa-si corecteze tatal, atragandu-i atentia ca ii binecuvanteaza in ordinea gresita (Geneza 48:17). Se pare ca Iosef nu doreste sa repete greseala tatalui sau, aducandu-si copiii in ordinea in care s-au nascut.

Deseori copiii simt remuscarea parintilor in momentul in care au gresit. Chiar daca parintilor nu li se ofera niciodata posibilitatea sa se corecteze, copiii lor ar putea lua decizia corecta daca ar fi pusi in aceeasi situatie. Astfel, greselile parintilor pot fi corectate prin copiii lor.

Asa cum apare si in episodul nostru, Iehuda si Iosef repara greselile lui Iaakov. Iaakov si-a inselat tatal si din aceasta cauza a suferit toata viata. Numai atunci cand Iehuda si apoi Iosef refuza inselaciunea, se incheie ciclul greselii lui Iaakov. Greseala lui Iaakov a fost indreptata – si-a vazut copiii reparand fapta sa – numai acum s-a putut simti cu adevarat shalem (intreg).

Shabat Shalom!

Share This