INTREBARE:
Spui ca trecerea la iudaism este ireversibila. Daca o persoana a trecut la iudaism dar apoi a trecut inapoi la o religie crestina, cum este acest lucru interpretat sau pedepsit de Tora?

RASPUNS:
Intr-adevar, trecerea la iudaism, la fel ca si nasterea in cadrul religiei mozaice, este ireversibila. Odata cu incheierea procesului de convertire, o persoana pecetluieste un legamant cu Dumnezeu si se identifica irevocabil cu poporul evreu, cu traditia, istoria, credinta si religia acestuia. Absolut nimic din ceea ce se poate intampla dupa acest moment, inclusiv dezicerea de iudaism sau trecerea la o alta religie, nu pot schimba faptul ca respectivul este evreu. El (sau ea) ramane in continuare obligat(a) sa respecte Cele 613 Porunci ale Torei si ramane evreu (un evreu “pacatos”, dar evreu) in cazul in care nu isi indeplineste obligatiile fata de Dumnezeu si iudaism.

Cu toate acestea, comunitatea evreieasca are dreptul, in anumite situatii, sa sanctioneze comportamentul unuia dintre membrii sai, atunci cand faptele acestuia sunt deosebit de grave si in profunda neconcordanta cu legea iudaica. Un evreu care spre exemplu refuza sa acorde sotiei un get (certificat de divort religios) in cazul in care familia este deja despartita sau un evreu care ii inseala pe altii in afaceri poate fi pus in herem (excomunicat) de catre comunitatea evreiasca. In acest caz, toate sau anumite prerogative ii pot fi retrase respectivului, mergandu-se chiar, in cazuri extreme, pana la refuzul de a fi inmormantat intr-un cimitir evreiesc. Acelasi lucru poate fi valabil, in anumite cazuri, si daca persoana se converteste la o alta religie. Cu siguranta, in acest ultim caz, aproape nici o comunitate evreieasca nu ii va acorda respectivului onoruri religioase (cum ar fi chemarea la Tora) si probabil nici nu ii va oficia o nunta sau un brit (circumcizie) pentru un fiu.

In orice caz, daca o persoana aflata intr-una din situatiile de mai sus isi revizuieste atitudinea si renunta la comportamentul care a generat heremul, ea poate reveni la iudaism fara a fi necesar absolut niciun proces special de convertire, considerandu-se (asa cum este real de altfel) ca nu a parasit niciodata iudaismul. In acest caz, toate restrictiile impuse de catre comunitate sunt ridicate. Unele autoritati rabinice recomanda mersul la mikva (baia rituala) pentru a “pecetlui” aceasta revenire, insa acest lucru nu este absolut necesar.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This