PURIM TORA – Care este miracolul de Purim?
Cu toate ca pericopa acestei saptamani este Tetzave, multi vorbesc in aceste zile despre Purim, pe care il vom celebra peste doar cateva zile. Voi urma si eu acest exemplu…
In general, sintagma „Purim Tora” se refera la o parodie, la un Purim Spiel. Insa pentru comentariul din aceasta saptamana, ceea ce vreau eu sa va prezint este o idee simpla care se inscrie in categoria „Purim Tora” doar pentru ca este o invatatura legata de Purim. Mai precis, legata de povestea de Purim, Meghilat Ester…
Povestea lui Ester este una dintre foarte putinele carti din Biblie in care Numele lui Dumnezeu nu apare deloc. Nu exista nici o mentionare a Divinitatii si totusi Meghilat Ester este inclusa in Tanah. Mai mult, de Purim celebram un miracol, acela ca evreii din Imperiul Persan, la vremea respectiva practic intreaga populatie evreiasca a lumii, au fost salvati de un complot pus la cale de catre Haman. Oare cum putem vorbi despre o minune fara sa vorbim despre Dumnezeu?
Daca privim cu atentie Povestea de Purim, cu cele zece capitole ale sale, vom fi surprinsi insa ca miracolul de Purim nu pare atat de miraculos. Imparatul Ahashverosh da o petrecere, se imbata si cere ca imparateasa Vashti sa isi etaleze frumusetea in fata oaspetilor. Unii chiar spun ca miscarea de emancipare a femeilor incepe in Meghila, atunci cand Vashti ii spune „nu” imparatului. Ceea ce stim cu siguranta este ca Vashti este izgonita si imparatul trebuie sa isi gaseasca o alta sotie. Nici o minune pana aici!
La „concursul” organizat cu fecioarele regatului, Ahashverosh o alege pe Ester. „Fata era frumoasa la statura si placuta la vedere”, ne spune Meghila in versetul 2:7. Asadar, nimic miraculos ca imparatul o place!
Nici un cuvant despre originea etnica a lui Ester, si nici despre numele ei evreiesc, Hadasa. „Ester nu si-a facut cunoscut nici poporul, nici locul nasterii, caci Mordehai o oprise sa vorbeasca despre aceste lucruri.” (Ester 2:10). Asadar, faptul ca ea nu este in pericol la curtea imparatului nu este o minune, in fond, ea apare ca ne-evreica si astfel nu pare inclusa in decretul pe care Haman il semneaza pentru distrugerea evreilor.
Nici faptul ca Mordehai descopera un complot impotriva imparatului nu pare miraculos. Se poate intampla, in fond… Si nici ura lui Haman pentru evrei nu este o minune. Au mai existat si altii, prin alte perioade istorice, cu sentimente similare… Faptul ca imparatului nu ii pasa cand Haman il roaga sa ii ucida pe toti evreii nu este nici el un fapt iesit din comun. Am vazut, in fond, sumedenie de despoti carora putin le pasa de poporul lor si care cred orbeste in sfetnici „bine-voitori”…
Si nici chiar faptul ca imparatul este de acord sa nu ii omoare pe evrei in finalul povestii si ca il spanzura pe Haman nu pare un miracol. In versetele 7:8-9, Povestea lui Ester ne spune de ce imparatul il omoara de fapt pe Haman… Credeti poate ca pentru ca si-a schimbat atitudinea nepasatoare fata de evrei. Poate un pic, caci a aflat ca imparateasa este evreica, insa motivul principal este altul: „Cand s-a intors imparatul din gradina casei imparatesti in odaia ospatului, a vazut pe Haman care se aruncase spre patul pe care era Ester si i-a spus: ‘Cum, sa mai si silesti pe imparateasca, la mine, in casa imparateasca?!?’ Si Harbona, unul dintre eunuci, a spus in fata imparatului: ‘Iata, spanzuratoarea pregatita de Haman pentru Mordehai, care a vorbit spre binele imparatului, este ridicata in casa lui Haman la o inaltime de cincizeci de coti.’ Si imparatul a spus: ‘Haman sa fie spanzurat pe ea!'” Pare ca Ahashverosh nu trece printr-o miraculoasa schimbare de opinie. Pur si simplu, este furios ca Haman aparent ii violeaza sotia. Normal din nou, nici un miracol!
Si atunci, unde este minunea de Purim?!? Fara indoiala, evreii au fost salvati de la moarte, insa pare ca aceasta salvare vine ca rezultat al unui sir de evenimente naturale combinate cu anumite coincidente fericite (cum sunt, spre exemplu, aparitia lui Harbona sau episodul in care Mordehai dejoaca planul a doi supusi imparatesti de a-l asasina pe Ahashverosh – Ester 2:21-23). Nimic nu pare miraculos sau iesit din comun!
Si aici intervine acea „Purim Tora” pe care as dori sa v-o impartasesc… De fapt, Dumnezeu apare in Megilat Ester! Poate nu cu Numele, insa este acolo… Miracolul salvarii evreilor este un miracol intr-adevar, ceea ce traditia iudaica numeste nes nistar, o minune ascunsa! In primul rand, in singurul dialog dintre Ester si Mordehai (nici acela fata in fata), aflam mai multe despre coincidente si minuni, despre normal si miraculos.
Mordehai i-a istorisit [lui Hatah, solul lui Ester] tot ce se intamplase si i-a spus suma de argint pe care o fagaduise Haman ca o va da visteriei imparatului in schimbul macelaririi evreilor. I-a dat si textul poruncii vestite in Shushan pentru nimicirea lor, ca sa o arate lui Ester si sa-i spuna totul. Si a poruncit ca Ester sa se duca la imparat sa-l roage si sa staruiasca de el pentru poporul sau. Hatah a venit si a spus lui Ester cuvintele lui Mordehai. „Toti slujitorii imparatului si poporul din tinuturile imparatului stiu ca este o lege care pedepseste cu moartea pe oricine, fie barbat fie femeie, care intra la imparat, in curtea interioara, fara sa fie chemat. Numai acela scapa cu viata, catre care imparatul intinde sceptrul sau de aur. Iar eu nu am fost chemata la imparat de treizeci de zile.”
Cand i s-au spus lui Mordehai cuvintele lui Ester, el a trimis urmatorul raspuns Esterei: „Sa nu-ti inchipui ca numai tu vei scapa dintre toti evreii, pentru ca esti in casa imparatului. Caci daca vei tacea acum, ajutorul si izbavirea vor veni pentru evrei dintr-un alt loc, iar tu si casa tatalui tau veti pieri. Si cine stie daca nu cumva pentru o vreme ca aceasta ai ajuns la imparatie?”
Ester a trimis sa i se spuna lui Mordehai: „Du-te si aduna pe toti evreii care se afla in Shushan, si postiti pentru mine, fara sa mancati si fara sa beti, trei zile, nici noaptea, nici ziua. Iar eu voi posti odata cu slujnicele mele, apoi voi intra la imparat, in ciuda legii. Si daca va fi sa mor, voi muri.”
Si Mordehai a plecat si a facut tot ce ii poruncise Ester. (Ester 4:7-17)
„Aduna pe toti evreii din Shushan”, pare mai mult, cel putin in opinia mea, o misiune imposibila. Care a fost ultima data in istorie cand evreii au fost adunati laolalta, uniti?!? Sunt convins ca dialoguri de tipul: „Sa luptam! Ba nu, sa ne rugam! Ba nu, sa postim! Ba nu, sa luam cu asalt palatul! Dar suntem putini… Ba nu, putem invinge!” etc, au existat si in Shushan. Ceea ce Ester cere inainte de a-si incredinta viata unui miracol este ca un alt miracol, unul national, sa aiba loc: sa se uneasca evreii! Poate chiar crede ca va fi imposibil si in consecinta ea va fi „absolvita” de obligatia de a isi pune viata in pericol intrand neinvitata la imparat…
La polul opus, Mordehai este cel care atunci cand aude vestea isi da seama de necesitatea unei minuni divine si crede in ea: „Mordehai, afland tot ce se petrecea, si-a sfasiat hainele, s-a imbracat cu un sac si s-a acoperit de cenusa. Apoi s-a dus in mijlocul cetatii, scotand strigate amare, si a mers pana la poarta imparatului, a carei intrare era oprita oricui era imbracat cu un sac. In fiecare tinut unde ajungea porunca imparatului si hotararea lui, a fost o mare jale pentru evrei. Posteau, plangeau si boceau si multi se culcau in sac si cenusa.” (Ester 4:1-2)
Mordehai este cel care vorbeste despre „izbavirea dintr-un Alt Loc”, aluzie la Providenta si Dumnezeu. El este cel care refuza sa accepte realitatea cruda, cu toate ca o deplange. El vorbeste despre destin („Poate de aceea ai ajuns la imparatie!”) si se roaga pentru salvare. El lupta cu neincrederea si ii raspunde intr-un fel si lui Haman, care, la inceputul povestii, ii spune regelui Ahashverosh: „In toate tinuturile imparatului exista un popor risipit si imprastiat intre popoare…” (Ester 3:8). Mordehai realizeaza ceea ce Ester doar propune: el ii aduna pe cei imprastiati si risipiti, el ii aduna laolalta pe toti evreii!
Acesta este, as spune eu, miracolul de Purim: acela de a ii avea pe evrei uniti! In Midrash si in Talmud Ierushalmi, ni se spune ca in Era Mesianica, singurele doua sarbatori iudaice care vor mai fi celebrate vor fi Purim si Iom Kipur. Exista chiar o opinie care afirma ca numai Purimul va ramane… Insa chiar si numele de Iom Kipur (sub numele complet de Iom Ha’kipurim – Ziua Iertarii Pacatelor) poate fi citit in ebraica Iom Ke’purim (Ziua care este asemenea Purimului). Iar unul din mesajele de baza ale Purimului este acela al unitatii tuturor evreilor!
In epoca moderna, atunci cand toate popoarele (evreii nefacand exceptie) sunt fragmentate si divizate, „risipite si imprastiate”, dupa cum ne spune Meghila, unitatea este un miracol. Insa este un miracol pentru care merita sa luptam… Daca ne vom face partea noastra de treaba, sunt convins ca si Dumnezeu isi va face partea Lui, chiar daca nu Il vom vedea „in clar” in poveste.
Aflati un pic mai mult despre cei cu care va intalniti, vorbiti cu ei si veti vedea ca pastrarea identitatii nu inseamna dezbinare! Luptati impreuna pentru cauze comune, este mult mai usor decat de unul singur! Priviti realitatea, macar cateodata, prin lentile „fermecate”, fiind atenti la minunile care se intampla in mod constant pentru fiecare dintre noi! Si nu uitati ca adesea, insusi faptul ca lumea exista si ca are o ordine, mai mult sau mai putin stabila, este o mare minune!
Un Purim minunat si un dram de unitate in plus, tuturor!
Shabat Shalom si Hag Purim Sameah!
Frumos comentariu pentru cartea Ester si pentru Purim!
Pune in evidentă aspecte care scapă la o lectura superficială, dar care sunt esentiale.
ceea ce ma incanta cu adevarat este faptul ca si urmasii ideologici ai lui haman au fost ucisi. ce ma intristeaza si ma pune pe ganduri este faptul ca multi evrei care luptau sa se apere de sabia urmasilor ideologici ai lui haman au fost ucisi. cum este posibil si cum poate fi explicat faptul ca sabia urmasilor ideologici ai lui haman a fost mai puternica decat evreul intr-o lupta data pentru infrangerea celor dintai? cum explica iudaismul acesta?