INTREBARE:
Care sunt scrierile urmatoare celor din Tanah? Exista si in limba romana?

RASPUNS:
Tora (primele cinci carti ale Bibliei) au fost date de catre Dumnezeu evreilor la Muntele Sinai. Restul cartilor Bibliei sunt doar de inspiratie divina, nu de origine divina, fiind compuse din scrierile profetilor si ale invatatilor. Asa cum am mai spus, (intrebarea 37), aceste carti formeaza impreuna Tanah-ul.

Tot in cadrul momentului Sinai, Dumnezeu a dat evreilor si o alta componenta a Torei: Legea Orala. In limba ebraica, Tora Scrisa se numeste Tora SheBihtav, iar Tora Orala se numeste Tora SheBaal Pe. Tora Orala este alcatuita din acele invataminte care detaliaza si explica legile Torei Scrise si fara de care nu este posibila intelegerea corecta a celor 613 porunci. Spre exemplu, legile de respectare a Shabatului (ziua de odihna) sunt multe si complexe, iar Tora este deosebit de saraca in detalii in aceasta privinta.

Timp de multe secole, Tora Orala a fost transmisa, asa cum ii spune si numele, pe cale orala, fiind interzisa reproducerea ei in forma scrisa. Totusi, cand conditiile istorice au impus-o si materialul transmis pe cale orala, de la o generatie la alta, a devenit prea voluminos, interdictia a fost ridicata si informatia a fost organizata si asternuta in scris, dand nastere la MISHNA. Mishna, provenind in ebraica de la adjectivul sheni (insemnand a doua [lege]), reuneste legi (halaha), legende (midrashim) sau povestiri rabinice (hagadot), toate in stransa legatura cu Tora. Codificarea Mishnei a fost realizata de catre Rabinul Iehuda haNasi si discipolii sai in perioada aproximativ 200 i.e.a. – 220 e.a.

In urma codificarii Mishnei, discutiile dintre tanaim (singular tana, termen desemnand invatatii ale caror opinii sunt citate in Mishna) au fost considerate incheiate. Lucrarea a fost impartita in sase volume, fiecare tratand un capitol distinct al legislatiei iudaice. Astfel, Zeraim (Seminte) trateaza binecuvantarile si rugaciunile zilnice, precum si legi privind agricultura. Moed (Timp stabilit) trateaza legile respectarii Shabatului, ale sarbatorilor si zileleor de post. Nashim (Femei) trateaza legile casatoriei si ale divortului. Nezikin (Prejudicii) expune legile civile si penale si legile idolatriei si prezinta invataminte etice. Kodashim (Lucruri sfinte) este consacrat taierii rituale a animalelor, jertfelor si ritualului Templului. Taharot (Puritate) este consacrat legilor puritatii si impuritatii rituale.

Invataturile halahice care in urma codificarii realizate de Rabinul Iehuda haNasi nu au ajuns in corpul principal al Mishnei, au constituit o lucrare separata, numita BARAITA. Exista de asemenea o serie de texte complementare, compilate in paralel cu Mishna, numite TOSEFTA (de la radacina ebraica osif – a adauga)

Mishna este punctul de plecare pentru TALMUD (de la radacina ebraica lamad – a invata), alcatuit din paragrafe succesive ale Mishnei, urmate de o discutie intre rabini care urmareste elucidarea anumitor aspecte ale legii. Aceasta discutie rabinica poarta numele de GHEMARA (de la radacina ebraica gmar – a termina).

In decursul istoriei, felurite alte lucrari rabinice, compendii sau detalieri ale Torei, Mishnei sau Ghemarei au fost redactate.

In limba romana, lucrarile pomenite mai sus nu au fost traduse niciodata in totalitate. Exista traduceri de fragmente sau compendii de Talmud, precum cel realizat de catre A. Cohen (lucrare aparuta in Editura Hasefer). Majoritatea lucrarilor exista insa traduse in limba engleza si sunt disponibile in special in librariile din Israel si S.U.A. Dintre editiile complete de Talmud (Mishna si Ghemara) se remarca cea realizata de catre Artscroll – Mesorah Publishing Ltd. sau editia Talmud Soncino, pe care insa nu le puteti procura in Romania.

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This