INTREBARE:
Va multumesc pentru pertinenta si delicatetea raspunsurilor dv, pe care le-am citit ca pe adevarate mostre de sinceritate parteneriala, trascultica. Sunt doctorand in teologie ortodoxa si remarc cu viu interes profilul dv academic. Intrebarea mea din aceasta zi: cine e in stare sa practice exegeza, comentariul scriptural in lumea iudaica? Are preopinenta omul cult,teologul de profesie sau omul cu viata sfanta?

RASPUNS:
In primul rand, va multumesc pentru aprecieri si sper sa va pot ajuta si pe viitor cu raspunsuri legate de evrei sau iudaism…

Exegeza biblica se bazeaza pe un set de reguli numite principiile hermeneuticii iudaice. Ele au fost utilizate pe scara larga in perioada redactarii Mishnei si Talmudului. Exegeza biblica este motivata in cele mai multe cazuri de dorinta de a intelege versetele biblice si, in special in perioada mishnaitica, de a deriva halaha (lege iudaica) din aceste versete.

In perioada de dupa incheierea redactarii Talmudului (cca. 400 e.a.), exegeza biblica propriu-zisa a incetat sa existe ca atare, iar comentariile redactate din acel moment au fost practic supra-comentarii, cu alte cuvinte inteleptii unei generatii au inceput sa comenteze asupra comentariilor redactate de generatiile anterioare. Practic, in zilele noastre, autoritatile rabinice respectabile nu incearca tentative de exegeza care sa contrazica direct ceea ce traditia iudaica a consacrat ca norma. Desigur, avand in vedere multiplele divergente de opinie dintre comentatorii biblici si diversele perspective asupra subiectelor pe care Tora le abordeaza, chiar si autoritatile moderne au pe ce se baza pentru exegeza moderna, care este eminamente utilizata in discursuri rabinice sau in divrei tora (predici).

Ca un raspuns direct la intrebarea dvs., orice persoana poate incerca exegeza biblica. Desigur, nu orice exegeza si nu orice comentariu va fi acceptat de catre comunitate ca adevarat sau apreciat ca o incercare sincera de a intelege Tora si de a aduce mesajul divin in prezent.

Share This
Sari la conținut