[Cand] Avram avea noua zeci si noua de ani, Dumnezeu i s-a aratat si i-a spus: “Eu sunt E-l Sha-dai, mergi inaintea Mea si fii integru/perfect.  — Geneza 17:1

COMENTARIUL LUI RASHI

 “Eu sunt E-l Sha-dai” – Eu sunt Cel care are loc pentru orice creatura in Divinitatea Sa; de aceea, mergi inaintea Mea si Eu voi fi pentru tine Dumnezeu si stapan. In mod similar, peste tot in Tora unde apare numele Sha-dai, intelesul sau este acesta: dai shelo, ceea ce este al Lui este suficient. Iar sensul exact depinde de context.

 “Si fii integru/perfect” – Fii complet in toate incercarile la care te voi supune. […] O alta interpretare “fi integru/perfect” inseamna ca acum esti imperfect in cinci locuri [ale corpului tau]: doi ochi, doua urechi si organul sexual masculin. Eu voi adauga o litera in numele tau (litera “hei”, avand valoarea numerica 5), iar suma literelor numelui tau va fi acum 248, egala cu numarul partilor corpului omenesc.

Este deosebit de interesant, cred eu, ce “gandeste” Tora despre nume. In epoca moderna, numele sunt alese mai mult pe criterii estetice decat pe criterii semantice. In ebraica biblica, numele sunt intotdeauna deosebit de semnificative.

 E-L SHA-DAI, unul din numele divine, este cel care, asa dupa cum precizeaza si Rashi, il prezinta pe Dumnezeu ca Stapan al Lumii. Este de altfel si numele inscriptionat pe mezuza, avand si semnificatia de “shomer dalatot Israel” (“pazitorul usilor lui Israel).

 De asemenea, numele lui Avraham si al Sarei, provenite de la Avram si Sarai prin adaugarea literei “hei” si, in cazul Sarei, renuntarea la litera finala “iud”, sunt deosebit de semnificative.

 Semnificatia celor patru nume este urmatoarea:

AVRAM – Av Aram – parintele Aram-ului

AVRAHAM – Av Hamon Goim – parinte a multe popoare

SARAI – printesa mea

SARA – printesa [tuturor]

Interesant este ca Rashi mentioneaza ca litera “iud”, scoasa din numele Sarei, a fost folosita pentru succesorul lui Moshe, caruia i-a fost schimbat numele din Hoshea in Iehoshua.

 

Shabat Shalom!
Share This