INTREBARE:
La popoarele de pastori, cainele era important, iar in iudaism aproape nu este amintit. De ce este cainele privit ca o “uraciune inaintea lui Dumnezeu” (Deut. 23:18)?

RASPUNS:
Versetul la care faceti referire, de fapt citat din Deuteronomul 23:19, este urmatorul: “Sa nu aduci in Casa lui Hashem, Dumnezeul tau, castigul unei curve sau pretul unui caine, pentru a indeplini vreun juramant oarecare, caci si unul si altul sunt o uraciune (un lucru abominabil) inaintea lui Dumnezeu“.

In comentariul sau asupra Torei, Ibn Ezra explica faptul ca versetul se refera la animalele care urmau sa fie aduce ca jertfe in Templu, Casa lui Dumnezeu. Astfel, conform poruncilor divine, un animal (kasher, respectiv o oaie, vaca, porumbel sau turturica) care a fost dobandit de o prostituata in schimbul relatiilor sexuale pe care le ofera sau care a fost primit in schimbul unui caine nu poate fi adus ca jertfa. Faptul ca prostitutia este un lucru abominabil este de inteles. Ramban (Nahmanide) elucideaza interdictia referitoare la caini ca provenind din faptul ca adesea cainii sunt antrenati sa fie rai, devenind o amenintare pentru oameni. In comentariul sau pe marginea Deuteronomului, Ramban spune ca se intampla adesea ca persoane care au dobandit castigul ilicite sa incerce sa utilizeze parte din aceste castiguri pentru scopuri caritabile. In opinia sa, Dumnezeu doreste sa ne invete, prin versetul din Deuteronom, ca scopul NU scuza mijloacele si ca, de exemplu, o donatie din bani furati NU este considerata o fapta buna.

Intr-adevar, cainii sunt animale putin amintite in Biblie. In general, cainele este asociat in iudaism cu rautate, cu cruzime, sange si moarte. Astfel, referiri precum caini care ling sange sau epitete precum caini prosti sau caini lacomi sunt prezente in Cartea Regilor (Regi I, 14:11, 16:4, 21:9, 21:23, 21:24), in Ieshaiahu (Isaia 56:10-11) sau chiar in Psalmi (22:16, 68:23). In Tora (primele cinci carti ale Bibliei), cainii sunt mentionati in versetele 11:7 si 22:30 din Exodul, poate singura data in sens intrucatva pozitiv: “Impotriva fiilor lui Israel, nici un caine nu a latrat.”

Probabil cea mai simpla explicatie pentru aceasta absenta a cainelui din cultura iudaica este aceea ca este un animal nekasher (interzis pentru consum unui evreu). Evident, animalele in general nu sunt destinate numai consumului, insa este singura explicatie mai mult sau mai putin logica pe care o pot oferi. Este posibil de asemenea ca asocierea cainelui cu ferocitatea si teama sa fi castigat in fata atributelor pozitive ale acestuia (cum ar fi, spre exemplu, loialitatea). Oricum, un raspuns (mai) concludent nu pot sa ofer…

Nu există etichete pentru acest articol.
Share This