În urmă cu aproximativ șase săptămâni, am publicat cel mai recent comentariu din acest ciclu, la pericopa Behaalotha. De atunci și până acum, am luat o pauză în redactarea comentariilor săptămânale, folosind acest timp pentru o vacanță personală în România și pentru a mă dedica altor proiecte importante la care lucrez. Am promis, într-un mesaj către un cititor fidel al site-ului DvarTora, că voi face tot posibilul să revin cu eseurile săptămânale în luna august. Aș vrea să mă țin de cuvânt acum, oferindu-vă acum câteva idei și gânduri pe marginea versetelor pericopei noastre…

În această săptămână, în Șabatul de dinainte de Tișa Be’Av, citim pericopa Devarim, care debutează cea de-a cincea carte a Torei. Într-un celebru comentariu al lui Rași, pe care l-am amintit și într-un comentariu mai vechi, lista de localități care apare în debutul pericopei – Arava, Iam Suf, Paran, Tofel, Lavan, Hațerot și Di-Zahav – este interpretată a conține aluzii la locuri important din peregrinările evreilor prin deșert. Spre exemplu, Di-Zahav (însemnând ”destul aur”) face aluzie la episodul construirii și venerării vițelului de aur, Lavan (însemnând ”alb”) face referire la culoarea manei care cădea din cer; și așa mai departe… În interpretarea oferită de Rași și de Midraș, aceste locuri sunt menționate ca o dojană voalată adresată poporului pentru episoadele din trecut, episoade în care evreii s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, au contestat ordinea stabilită de Atotputernic și s-au comportant sub demnitatea pe care o pretindea de la ei Creatorul.

Sfat Emet, comentariul celebrului rabin polonez Iehuda Arie Leib Alter (1847-1905), pune însă o întrebare pe marginea acestei interpretări și oferă totodată un răspuns la această întrebare: Care este rostul mustrării evreilor din această generație, adică din generația care urma să intre în Ereț Israel? În fond, păcatele și comportamente la care fac aluzie versetele din pericopa noastră fuseseră comise de generația anterioară, nu de cei cărora Moșe le vorbea acum, în ultimul său discurs înainte de a muri.

Răspunsul lui Sfat Emet la această întrebare este interesant și instructiv: între toate generațiile de oameni există un grad de responsabilitate și de conexiune. Fiecare generație își începe viața cu meritele și păcatele generației anterioare. Desigur, fiecare om este responsabil și plătește exclusiv pentru propriile păcate – aceasta este o idee foarte clar enunțată în Tora (Deuteronom 24:16) și apoi preluată și întărită și în scrierile profeților (Ieremia 31:30), în Talmud și în legea mozaică. Dar cu toate acestea, fiecare generație are totuși responsabilitatea de a încerca să corecteze păcatele generației anterioare sau, cel puțin, de a se dezice de ele și de a face tot posibilul ca toate consecințele lor să fie îndepărtate. Așa cum există în iudaism noțiunea de zehut avot (meritele înaintașilor), pe care o evocăm adesea și în rugăciune, tot așa există și noțiunea de het avot (păcatul înaintașilor) și, odată cu ea, de responsabilitate față de acel păcat.

Răspunsul lui Sfat Emet este deosebit de profund. În iudaism, ideea de כל ישראל ערבים זה לזה (kol Israel arevim ze laze) – „toți evreii sunt resposabili unul față de celălalt” este binecunoscută. Explicația lui Sfat Emet este o particularizare și totodată o aprofundare a acestui concept.

Desigur, Moșe a înțeles că generația care urma să intre în Ereț Israel era capabilă și avea datoria să repare greșelile părinților lor. Acei evrei cu care vorbea Moșe, fără a fi propriu-zis vinovați pentru ceea ce făcuseră înaintașii lor, aveau ocazia acum să învețe din acele episoade evocate voalat în pericopa noastră, pentru a nu repeta pe viitor greșelile și pentru a corecta acele trăsături de caracter care îi făcuseră pe părințiilor lor să comită acele greșeli în trecut.

Cu câteva zile înainte de Tișa Be’Av (comemorat anul acesta marți 12.08.2024), ziua în care comemorăm distrugerea celor două Temple din Ierusalim, acest mesaj este deosebit de relevant. Și noi, cei trăitori la mii de ani de la acea tragedie, putem azi să ne facem un heșbon nefeș, o evaluare a propriului suflet. Putem să ne întrebăm cum facem să combatem greșelile pe care le-au comis strămoșii noștri și prin care au provocat mânia divină care a condus la acele tragedii. Putem să ne ridicăm deasupra acelor acțiuni, gânduri și vorbe care L-au determinat pe Dumnezeu să permită distrugerea Templului și începutul exilul milenar în care încă ne aflăm. Putem să luptăm împotriva idolatriei (motivul distrugerii Primului Templu) și al urii fără motiv (motivul distrugerii celui de-al Doilea Templu). Putem să ne afirmăm unitatea ca popor și atașamentul față de Dumnezeu și poruncile Lui.

Să ne ajute Atotputernicul să ne ridicăm la înălțimea tuturor acestor așteptări, să facem o teșuva completă pentru toate greșelile trecutului, și să merităm prin aceasta o izbăvire grabnică și completă, și reinstaurarea serviciului Templului din Ierusalim curând, în zilele noastre!

Șabat Șalom!

Share This
Sari la conținut