In loc de urari…
Un nou an a inceput si un nou ciclu de pericope se inaugureaza. De la precedentul comentariu a trecut mult timp si scuzele pentru o pauza atat de lunga sunt foarte tardive. In orice caz, as vrea sa imi cer iertare pentru „absenta” din ultima vreme. Sper ca reluarea citirii Torei si implicit a acestor comentarii sa fie un prilej de bucurie pentru toti si sper sa avem un an bun si plin de succese, plin (ca si precedentul sau poate mai mult decat acesta) de Tora, de mitzvot (porunci) si de maasim tovim (fapte bune).
Dvar Tora
„Ei erau goi, barbatul si sotia sa, si nu se rusinau.” – Geneza 2:25
„Atunci, amandurora li s-au deschis ochii si si-au dat seama ca sunt goi. Si au cusut laolalta frunze de smochin si si-au facut sorturi.” – Geneza 3:6-7
„El (Adam) a spus: Am auzit glasul Tau in gradina si m-am temut pentru ca eram gol si m-am ascuns. El (Dumnezeu) a spus: Cine ti-a spus ca esti gol? Ai mancat din pomul din care ti-am poruncit sa nu mananci?” – Geneza 3:10-11
De obicei, atunci cand se citeste prima pericopa a Torei, Bereshit, comentatorii abordeaza subiecte „cu greutate”, precum rezolvarea dilemei Creatie divina sau evolutie conform Darwin, crearea omului dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu sau prima crima din istorie, povestea lui Cain si Abel. Dar, uzand de principiul deja consacrat ca fiecare fragment al Torei isi are importanta sa, doresc sa abordez in comentariul de debut al acestui ciclu un subiect mai putin conformist: sexul.
Nu fiti socati! De cate ori nu ati deschis televizorul pentru ca sa vedeti ca aproape indiferent pe care dintre canale v-ati opri (exceptie facand doar poate Mezzo, Animal Planet si Discovery), intr-un fel sau altul sexul este in centrul atentiei? Fie printr-o reclama in care produsele sunt promovate de fete frumoase sau barbati musculosi, fie intr-un videoclip „la moda”, fie in prezentari de moda sau emisiuni de stiri din care aflam despre felurite violuri, divorturi cu scandal sau aventuri extraconjugale, fie prin simplul mod in care sunt imbracati in fata camerelor de luat vederi cei care ne vorbesc din studiouri, latura sexuala a personalitatii umane iese in evidenta. Presa este si ea in aceeasi nota (din nou cu mici exceptii care, din pacate, nu fac decat sa confirme regula). Filmele de televiziune si cele de pe marele ecrane aproape ca „nu se vand” daca nu contin si scene „picante”… Iar despre Internet nici nu merita adusa vorba…
„Si ce e cu asta? Asta este societatea in care traim si nu e cazul sa ne facem probleme!”, vor spune cei mai tineri. „E revoltator! Pe vremea noastra nu se intamplau asa de multe si nu vedeai la televizor atatea lucruri rusinoase!”, vor da replica persoanele mai in varsta.Cum este de fapt corect? Cine are dreptate? Este normal sa traim intr-o lume abundand de sexualitate sau, dimpotriva, aceste subiecte sunt tabu? Ei bine, pericopa Bereshit ne ofera un raspuns (pretind eu, cel corect!) la toate aceste intrebari…
* * *
„Adam si Eva nu se rusinau de goliciunea lor pentru ca ei isi foloseau toate organele pentru a indeplini vointa lui Dumnezeu, si nu pentru a-si satisface propriile dorinte. Pentru ei, actul sexual in sine era la fel de inocent ca si mancatul sau bautul si de aceea nu aveau nici un motiv de a-si acoperi trupurile.”
Si totusi, la doar cateva versete distanta, Tora ne spune ca Adam si Eva au realizat ca sunt goi si s-au acoperit, apoi ca le-a fost chiar teama de goliciunea lor. Ce s-a intamplat de fapt? Ce a produs aceasta schimbare radicala?
Intre momentul inocentei si teama de sexualitate, Adam si Eva au mancat din Pomul Cunoasterii Binelui si Raului! Si in acel moment sexualitatea care pana atunci era complet inocenta a devenit o problema, un motiv de rusine.
„Atunci, amandurora li s-au deschis ochii si si au dat seama ca sunt goi”, spune Tora. Rashi explica: „Chiar si un om care este orb stie cand este dezbracat. Ce inseamna atunci faptul ca [Adam si Eva] si-au dat seama ca sunt goi abia cand au deschis ochii? Inseamna ca [au realizat faptul ca] au avut de indeplinit o singura porunca si ca s-au lepadat de ea„, tot asa cum ar fi lepadat o haina.
Si acum, intrebarea de baza a acestui comentariu: care este legatura dintre mancatul din Pomul Cunoasterii si activitatea sexuala, pe care mi-am propus sa o pun in discutie? Ei bine, comentatorii explica faptul ca in momentul in care Adam si Eva au incalcat porunca divina, Instinctul Rau (Ietzer HaRa), a inceput sa ii domine. In scurtul timp dintre crearea lor de catre Dumnezeu si momentul primului pacat, Adam si Eva erau puri si complet dedicati lui Dumnezeu, iar moartea nu avea nici o putere asupra lor. Pomul Cunoasterii Binelui si Raului era plantat in Eden pentru a raspunde la intrebarea daca oamenii pot rezista tentatiei. Si, istoria a dovedit-o, Adam si Eva nu au putut…
* * *
iudaismul, spre deosebire de alte religii, nu considera sexualitatea un pacat sau un lucru rusinos. Dimpotriva, relatia dintre un barbat si o femeie este calificata drept absolut fireasca de catre insusi Dumnezeu: „De aceea, barbatul va parasi pe tatal si pe mama lui si se va atasa de nevasta lui si vor deveni un singur trup.” [Geneza 2:24].
Iudaismul recunoaste nevoia omului pentru sexualitate, insa integrarea acestei nevoi in contextul general al relatiei cu Dumnezeu este esentiala. Inteleptii nostri spun ca exista trei parteneri in conceptia unui copil: mama si tatal (care ii ofera copilului corpul) si Dumnezeu (care ii ofera sufletul).
Relatiile sexuale devin un lucru rusinos numai atunci cand ele se produc in afara cadrului normal, intim, in care ar trebui sa se produca. De asemenea, interzicerea relatiilor sexuale anormale, precum zoofilia, pedofilia, incestul, homosexualitatea si a altor deviatii este tot o „inventie iudaica”, baza pentru legi in multe tari civilizate din timpurile noastre.
Si totusi, aproape in fiecare moment din viata noastra, suntem invadati de sexualitate, mai exact de latura ei cea mai urata, aceea a manipularii sexuale. Asa cum spuneam si in debutul comentariului, reclamele in care produsele sunt promovate de catre fete frumoase si pe jumatate dezbracate sau filmele care abunda in scene erotice sunt doar cateva din efectele acelei prime incalcari a unei porunci divine.
Atunci insa, dupa incalcarea poruncii divine, primii oameni „au cusut laolalta frunze de smochin si si-au facut sorturi.” [Geneza 3:7]. Pe cand vom face si noi, cei care traim astazi, la fel? Pe cand lupta surda dintre cei care sustin cauza libertinajului si cei (putini la numar, din pacate) care inca mai spera in revenirea la normalitate, va mai continua? Va voi spune eu pana cand: pana cand lumea va intelege ca sexualitatea noastra nu este ceva cu care trebuie defilat pe strazi, ci este o cale de a ne apropia de Dumnezeu si de ceea ce a vrut El pentru noi.
Adam, primul om, s-a temut de sexualitatea lui atunci cand si-a descoperit-o („Adam a spus: Am auzit glasul Tau in gradina si m-am temut pentru ca eram gol si m-am ascuns.” [Geneza 3.10]). Iar noi am putea motiva aceasta prin faptul ca Adam nu stia pana in acel moment ce inseamna relatiile sexuale… Dar Sforno ne contrazice: „Inainte de pacat, Adam si Eva au avut relatii sexuale si Eva dadea nastere la copii imediat si fara dureri. Acum [dupa nesocotirea poruncii divine], aceasta avea sa se schimbe. Nasterea avea sa fie precedata de o lunga perioada de graviditate si de dureri.”
Intr-adevar, Adam si Eva nu s-au speriat de relatiile sexuale in sine, ci de imensul potential distructiv pe care acestea il pot avea in cazul in care ele ajung sa ne guverneze. Avem atatea lucruri pe care ar trebui sa le aratam unii altora, atatea laturi ale personalitatii noastre pe care le tinem ascunse, desi nu ar trebui! Ne ferim sa aratam bunatate, caldura, intelegere, dragoste sau compasiune. Ne ferim sa fim mai umani si mai milosi, de teama sa nu fim considerati slabi! Si ne ascundem in spatele muschilor, al armelor, al trupurilor bronzate sau goale, pentru ca nimeni sa nu ajunga la ceea ce suntem de fapt: OAMENI. Ne ascundem in spatele laturii noastre sexuale, a laturii care ne apropie cel mai mult de animale, pentru ca ne este teama sa fim OAMENI!
Aceasta este societatea in care traim astazi… Dar voua, celor care cititi aceste randuri, de orice varsta ati fi (si va rog sa nu cadeti in plasa lui „sunt prea batran sau prea mic ca sa schimb ceva”!), asadar voua va propun un exercitiu:
Cand va uitati data viitoare pe strada, la servici sau la scoala la un alt om, incercati sa va uitati la el sau ea ca la un OM! Incercati sa treceti de frumusetea fizica si sa va uitati la frumusetea sufletului acelei persoane! Incercati sa oferiti bunatate, caldura, intelegere, dragoste si compasiune pentru ca sa primiti bunatate, caldura, intelegere, dragoste si compasiune! Veti vedea atunci cat de usor se contureaza peste bluza mulata sau peste fusta surta o frumusete interioara care merita mult mai mult explorata…
Porunca pe care au primit-o Adam si Eva a fost aceea de a rezista tentatiei. Avem si noi aceeasi porunca, de a nu ceda in fata aspectului nostru fizic si de a ne privi unul pe celalalt ca oameni, cu suflet, idealuri si atatea superbe sentimente de daruit… Atunci si numai atunci vom avea puterea de a transforma sexualitatea noastra in acel extraordinar izvor de kedusha (sfintenie), in acel parteneriat minunat cu semenii nostri si cu Dumnezeu. Atunci vom putea spune, fara sa ne temem ca gresim, ca suntem suflete de oameni privind la alte suflete de oameni si ca „nu ne rusinam”. [Geneza 2:25]
Shabat Shalom!
[Dar Sforno ne contrazice: „Inainte de pacat, Adam si Eva au avut relatii sexuale si Eva dadea nastere la copii imediat si fara dureri. Acum [dupa nesocotirea poruncii divine], aceasta avea sa se schimbe. Nasterea avea sa fie precedata de o lunga perioada de graviditate si de dureri.”]
–
Hmm … cu tot respectul, aş putea să întreb unde ar fi acei copii născuţi în Eden de Eva (imediat şi fără dureri)?
Întreb … pentru că a cerceta un adevăr pe bază de dovezi (fie acelea şi cu eventuale erori de traducere) nu este acelaşi lucru cu a produce un „adevăr” din imaginaţie.
Prima împreunare (Gen.4.1) între Adam şi Eva (nevasta sa /trad.DC sau femeia sa /trad.BOR) din care s-a născut Cain ar fi avut loc după (nu înainte de) alungarea lui Adam din Eden (grădina raiului).
Cel puţin asta menţionează versetele din Geneză /Tora (în percepţia mea).
Mai mult, precizarea (tot Gen.4.1) „… s-a împreunat cu NEVASTA SA …” (trad.DC) sau „… a cunoscut Adam pe Eva, FEMEIA SA …” (trad.BOR) nu sugerează oare faptul că Adam s-ar fi împreunat şi alte femei (în afară de Eva şi tot în afara Eden-ului?
Dar indică şi faptul că tatăl lui Cain este Adam (păcătos alungat din Eden)?
Asta ar putea explica mai multe … cu privire la caracterul şi faptele lui Cain (definite prin mai târziu „… până la treilea şi …” (Exod 20.5, 34.7, Num.14.18, Deut.5.9)
Eva a mai născut şi pe Abel (ulterior) dar textul nu precizează dacă tot (din împreunare) cu Adam sau nu.
Adam (prin împreunare iarăsi cu Eva) este tatăl lui Set (Gen.4.25), dar aici Eva a zis „Dumnezeu mi-a dat o altă sămânţă în locul lui Abel, pe care l-a ucis Cain.” (trad.DC şi KJV)
Altă sămânţă (deci) decât cea (avută) pentru Abel?
Hmm …
Aşa să fie?
Sursa lui Sforno este Bereșit Raba 22:22 (puteți citi aici o traducere în engleză)
Mulţumesc!
Posibil, doar că acelaşi cuvânt (זֶ֖רַע) ze-ra’ care apare în Gen.4.25 apare identic şi în Lev.15.32 cu sens clar de sămânţă /emisie seminală (seed) şi nu cu sens de offspring (pui) – referitor la Set (Seth).
https://biblehub.com/text/genesis/4-25.htm
https://biblehub.com/hebrew/zera_2233.htm
De altfel, dacă grădina (Eden) a avut un rol de „pepinieră” (sursă de răsad) şi de oameni spre a se înmulţi aceştia în afara grădinii, pe pământ (ca suflete vii) – pare şi ilogică presupunerea (Sforno) că Eva ar mai fi născut copii (imediat) şi în Eden, înainte de păcat şi izgonire. Sau cel puţin pare a fi o „taină” din doctrina lui … „crede şi nu cerceta” (altă religie).
Sunt multe cuvinte în textul biblic care, în diverse context, au diverse sensuri.
Chiar așa să fie? Vă oprește cineva să cercetați ideile lui Sforno sau pe cele din Bereșit Raba care stau la baza comentariului lui? Vă cere sau impune cineva să le credeți fără a le cerceta?
Mulţumesc!
Nu, nimeni nu cere sau impune credibilitate, fără cercetare.
Dar, să pară credibil faptul că:
„Domnul Dumnezeu a luat pe om şi l-a aşezat în grădina Edenului, ca s-o lucreze şi s-o păzească.” (Gen.2.16)
– adică să (o) lucreze peste lucrarea lui Dumnezeu?
Şi să o păzească de cine? De rău?
>> Nu, nimeni nu cere sau impune credibilitate, fără cercetare.
Păi atunci, înainte cu încredere, spor la cercetare! 🙂
>> Dar, să pară credibil faptul că:
„Domnul Dumnezeu a luat pe om şi l-a aşezat în grădina Edenului, ca s-o lucreze şi s-o păzească.” (Gen.2.16)
– adică să (o) lucreze peste lucrarea lui Dumnezeu?
Şi să o păzească de cine? De rău?
Absolut! Omul are menirea și sarcina de a ”continua” creația divină. Într-adevăr, Dumnezeu a creat-o ex nihilo, dar omul trebuie să facă lumea mai bună prin faptele sale, să o împingă înainte pe linia progresului tehnic, conservării și îmbunătățirii, dezvoltării etc. (a se vedea și Tikun Olam). De altfel, am marcat această idee rezultată din folosirea în Geneza 2:3 a infinitivului ”laasot” – a se vedea comentariul Bereșit 5779.
Verbul ”lișmor” (”a păzi”) înseamnă și ”a păstra” sau ”a respecta” în ebraică. Apropo, este folosit și legat de respectarea regulilor Șabatului – și acolo, la traducerile clasice gen ”să păzești ziua de Șabat” s-ar putea pune întrebarea – Să o păzești de cine? De rău?
Acesta (pe lângă multe altele) este motivul pentru care susțin eu atât de răspicat studiul textului în original (în ebraică) și însoțit de comentarii și explicații iudaice. Că după traducerile existente, de multe ori numeroase nuanțe dispar sau sunt distorsionate…
De perfect acord!
Asta şi este partea frumoasă şi esenţa în iudaism: faptul că omul poate lucra peste creaţia lui Dumnezeu şi cu Acesta. De unde şi numele de Israel.
Incredibil poate pentru alţii …
Mulţumesc!
“Inainte de pacat, Adam si Eva au avut relatii sexuale si Eva dadea nastere la copii imediat si fara dureri. Acum [dupa nesocotirea poruncii divine], aceasta avea sa se schimbe. Nasterea avea sa fie precedata de o lunga perioada de graviditate si de dureri.”
Cum se explica „dadea nastere imediat”? apare in Tora aceasta informatie? ca timp ma refer.
Perioada de graviditate este normal de 9 luni, cum s-a decis acest nr de luni? Exista o relatie intre aceste 9 luni si copil? Este o pedeapsa? Cifra 9 apare in tora? Ce semnificatie are?
Este adevarat ca inainte de pacatul lui Adam si al Evei, ei defapt nu avea piele, era totul transparent, se vedeau toate organele, inclusiv sangele curgand prin vene?
Dupa pacat, corpul a fost acoperit de piele, singura parte care dovedeste acea tansparenta dinaintea pacatului este partea de jos a unghiei de la degetele mainii,in forma de sfera care este mai albicioasa si transparenta. Exista aceasta legatura cu perioada inainte de pacatul lui Adam si al Evei?
Dupa pacat, dorinta sexuala a lui Adam era considerata dorinta pentru nevoile trupesti? pentru ei exista in continuare mama, tata si D-zeu, la conceptia copilului?
Multumesc!
O parte din informațiile conținute în diversele comentarii de pe site apare în interpretările comentatorilor clasici (ex: Rași, Rambam, Ramban, Sforno, Ibn Ezra etc.), ale Midrașului, Talmudului sau ale rabinilor moderni sau contemporani. Adesea, diverse surse iudaice pot avea opinii și răspusuri diferite referitoare la același subiect.
Nu am cunoștință de vreo sursă care să afirme ca Adam și Eva ar fi avut pielea transparentă. Nici de vreuna care să indice cifra 9 ca fiind asociată cu vreo pedeapsă. (Mai multe despre semnificația numerelor în iudaism puteți găsi aici.) În mod evident, pentru Adam și Eva, noțiunea de părinți nu avea niciun sens, ei nefiind născuți ci creați direct de către Dumnezeu.